همه چیز درمورد ویزیتوری و بازاریابی، بازاریابی به عنوان فرآیندی مدیریتی-اجتماعی تعریف میشود .
که به وسیله آن، افراد، از طریق تولید، عرضه و مبادله کالا با یکدیگر، به تأمین نیازهای خود اقدام میکنند.ما در سایت راز ثروت به ان میپردازیم.
کالا چیست؟
از دیدگاه علم اقتصاد، محصولات و مواد مختلفی که توسط تولیدکننده، به بازار عرضه شود و در برابر دریافت پول، یکی از نیازهای انسان را تأمین و رفع کند، کالا نام دارد.
انواع کالا
کالاهای مصرفی:
کالاهایی که در بازار عرضه میشوند و به فروش میرسند تا توسط مصرفکنندگان خریداری شوند و به مصرف برسند.
کالاهای واسطهای:
کالاهایی که تولیدکنندگان دیگری برای تولید کالاهای مختلف دیگر، آنها را خریداری کنند و مورد استفاده قرار دهند.
کالاهای ضروری:
کالاهایی که نیازهای اولیه مصرف کنندگان را تأمین میکنند.
کالاهای تجملی:
کالاهایی که برای تأمین نیازهای کم اهمیت تر مصرف میشود.
بازار چیست؟
بازار شامل تمام مشتریانی است که دارای نیاز و خواسته مشترک می باشند و برای تامین نیاز و خواسته خود، به انجام مبادله متمایلند و توانایی انجام این کار را نیز دارند.
بازاریابی چیست؟
منشا و خواستگاه اصلی نظام بازاریابی، نیاز و خواسته های بشر است.
بازاریابی به کلیه جنبه های یک تجارت، از جمله: توسعه محصول؛ روش های توزیع؛ فروش و تبلیغات مربوط می شود.
برای رسیدن به فروش بالا که هدف بازاریابی است نیاز است همه چیز را در مورد ویزیتوری و بازاریابی بدانیم.
اهمیت بازاریابی:
۱- بازاریابی و ویزیتوری به ایجاد رابطه بین مشتریان و یک کسبوکار کمک میکند ، کسب و کار شما به حفظ مشتریانش نیاز دارد .
۲- کمک میکند تا نیازهای مشتریان شناساییشده و در جهت رفع آن محصولات و خدمات ارائه شود.
۳- اعتماد مشتری را به محصول و خدمت جلب می کند بازاریابی روشی مؤثر برای مشغول نگهداشتن مشتری است .
۴- اطمینان می دهد که خدمات و محصولات در اسرع وقت به مشتری تحویل داده شود.
۵-چنین اقداماتی باعث وفاداری مشتری به برند میشود و به حفظ اعتبار شرکت کمک میکند.
۶-درواقع میتوان گفت مشتریان به مشتریان مادام العمر تبدیل می شوند.
۷-رابطه ای که بین مشتری و یک برند ایجاد می کند باعث رونق بیشتر کسبوکار خواهد شد.
۸-بازاریابی یک کانال ارتباطی برای اطلاعرسانی به مشتری است.
۹ – بازاریابی برای ماندن در ذهن مشتری کمک میکند رشد و چرخه عمر کسبوکار یک شرکت به شهرت آن وابسته است.
۱۰- بازاریابی برای شرکت وهمچنین خودش منبع درآمد و سود است. فروش بالا هدف بازاریاب است .
۱۱- بازاریابی و ویزیتوری باعث رونق اقتصاد می شود، هیچ اتفاقی در اقتصاد یک کشور نمیافتد مگر اینکه چیزی برای فروش عرضه شود.
افزایش فروش با بازاریابی:
بازاریابی و ویزیتوری به افزایش فروش کمک میکند.
زمانی که محصولی در رادار تبلیغات قرار گیرد شانس فروش بیشتری بهدست میآورد.
زمانی که مشتری از خرید خود راضی بود آنان محصولات و خدمات شمارا به دیگران معرفی میکنند و به همین نسبت فروش شما افزایش مییابد بدون آنکه حتی شما از آن آگاه باشید.
ویزیتوری و بازاریابی:
ویزیتوری شغلی است که در آن فروشنده، برای معرفی محصول یا خدماتی که دارد، به سراغ مشتری ها رفته و آنها را به خرید یا سفارش مجدد ترغیب می کند.
این شغل اگر بصورت صحیح و با علاقه دنبال شود، می تواند درآمد مطلوبی را برای فرد ویزیتور بدنبال داشته باشد.
اهداف ویزیتوری فروش = محصولی که موجود است را بفروشید
کار بخش فروش ساده است ، این بخش باید آنچه موجود است را تبدیل به پول نقد کند.
اینکار، با تعامل مستقیم با مشتریان برای متقاعدسازی آنها به خرید انجام میشود.
هدف اصلی ویزیتور:
۱- ویزیت کردن مشتریان سابق
۲- ویزیت کردن مشتریان جدید
۳- فروش
یکی از فشارهای اصلی شغل ویزیتوری این است که شخص ویزیتور مجبور است، در بازههای زمانی مشخص شده از سوی شرکت کارفرمای خود، میزان معینی فروش داشته باشد.
در واقع، میزان فروش هر ویزیتور با درآمد وی رابطه مستقیم دارد. و فروش بالا هدف بازاریابی است
برای رسیدن به هدف بازاریابی که فروش بالا میباشد میبایست همه چیز را درمورد ویزیتوری و بازاریابی بدانیم .
ویژگی های یک ویزیتور
همه چیز در مورد ویزیتوری و بازاریابی و ویژگی های ظاهری و باطنی انها :
۱- داشتن ظاهری آراسته و مرتب
یکی از مهم ترین نکات در ویزیتوری، داشتن ظاهری کاملاً آراسته و مرتب می باشد.
لازم است یک ویزیتور لباس مناسب (نه الزاماً گران) بپوشد و به مرتب بودن سر و صورت خویش هم توجه خاصی داشته باشد.
یک ویزیتور حرفه ای حتماً کفش واکس زده به پا می نماید، با لباس اتو کشیده به دنبال فروش می رود.
گاهی دیده می شود که ویزیتوری برای پیدا نمودن یک خودکار یا برگه فاکتور چند دقیقه ای کیف خود را جستجو می نماید. این وضعیت در مقابل صاحب فروشگاه اصلاً صورت خوشی ندارد و پسندیده نمی باشد.
۲-اعتماد به نفس و قدرت بیان
ویزیتوری شغلی است که ابزار مهم و اصلی آن، حرف زدن است و به همین خاطر اگر ویزیتور نتواند خوب حرف بزند و خوب ارتباط برقرار کند، نمی تواند مشتری چندان را جذب کند .
بعضی از ویزیتور ها در همان ابتدای ورود خود با لحنی آهسته و اندکی مضطرب از صاحب فروشگاه می پرسند: آیا از این محصول سفارش می دهید؟
یا این که امروز سفارش جدید دارید؟
و صاحب فروشگاه ها نیز معمولاً پاسخ منفی می دهند.
ویزیتور نباید مستقیم به سراغ فروش برود، ابتدا کمی صحبت و بعد بگوید فلان محصول را در قفسه ندارید، ۳ کارتن سفارش ثبت نمایم؟
یعنی بتواند به راحتی سر صحبت را با دیگران باز کند و در خصوص محصول یا خدماتی که دارد، بخوبی صحبت کند.
۳-فروش و ویزیت باید داخل فروشگاه انجام گردد
شاید به هر دلیلی صاحب فروشگاه داخل فروشگاه خود نباشد و بیرون ایستاده باشد،
ویزیتوری به هیچ عنوان نباید کار ویزیت را در بیرون فروشگاه انجام دهد. از صاحب فروشگاه تقاضا نمایید به درون فروشگاه بیاید، محصولات را رصد و بعد اقدام به سفارش گیری نمایید.
۴- میان صحبت های صاحب فروشگاه با مشتری وارد نشوید
به طور حتم مشتری برای صاحب فروشگاه، اولویت نخست است.
هیچ گاه به هنگام حضور مشتری در فروشگاه و صحبت فروشنده با مشتری، شما وارد صحبت آن ها نگردید. این امر شما را به یک ویزیتور غیرحرفه ای و البته مزاحم تبدیل می نماید.
۵-از پاسخ های منفی مشتری ها نهراسد و به فروش ادامه دهد
در ویزیتوری ممکن است بسیاری از مشتری ها در اولین ملاقات ها پاسخ منفی به دریافت محصول بدهند و فروشنده های تازه کار خیلی سریع از این کار خسته می شوند.
اما ویزیتورهای حرفه ای می دانند که ، پیگیری نقش بسیار مهمی دارد و برای جذب یک مشتری گاهاً لازم است، چندین بار با آن مشتری ارتباط برقرار کرده و پیگیری کند تا بتواند او را برای خرید ترغیب کند.
۶-اهل یادگیری باشد
یادگیری می تواند وسعت دید شما را بیشتر کرده و به شما کمک کند، بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنید. مطاله باید درخصوص اصول و تکنیک های ویزیتوری و فروش حضوری باشد که فروش بالا برود.
بهتر است قبل ورود به این شغل همه چیز را درمورد ویزیتوری و بازاریابی بدانیم .
۷-زبان خوش
یک مثل قدیم است که میگوید زبان خوش سنگ را هم نرم میکند.
برای این منظور، باید اول تمرین کنید که یک شنونده خوب باشید و نیازهای آنها را جویا شوید.
تنها در چنین شرایطی است که مشتریان به شما اعتماد کرده و با روی گشاده پیشنهادات و خواستههای خود را با شما در میان میگذارند.
در نتیجه، شما با ایجاد یک تجربه ویزیت خوب و به یاد ماندنی، در معادلهای برد-برد، میتوانید آنها را به مشتریان وفادار خود تبدیل سازید.
۸-صداقت
با مشتریان خود در عرصههای مختلف صادق باشیم،زمانی که در مذاکره و روابط مختلف شغلی بر پایه صداقت و اعتماد بنا شوند، دو طرف رضایتمندی کامل خواهند داشت.
۹-شوخ طبعی
اگر استعداد ذاتی در خنداندن و شاد کردن مردم را دارید، باید بگویم که ۲-۰ از باقی ویزیتورها جلو هستید.
مردم اساسا دوست دارند سرگرم شوند و بخندند.
تصور کنید مشتری در ازای مبلغی مشخص، محصول یا خدماتی را از شما خریداری کرده و تا آخر روز کاری لبخند به لب دارد.
این کار دو پیامد عالی دارد:
الف: هر دو به هدف حرفهای خود (خرید و فروش) رسیدهاید
ب: در ذهن او ماندگار خواهید شد، بنابراین میتوانید منتظر تماسهای بعدی وی باشید.
۱۰-مسئولیت پذیری
مسئولیت پذیری بیشترین نفع را برای شخص شما خواهد داشت. چرا که هرچه مسئولیت پذیر تر باشید، مشتریان بیشتری قصد همکاری با شما را خواهند داشت.
۱۱-روحیه رقابتی
کار و بیزینس هم درست مثل ورزش مستلزم رقابت هستند.
ولی رقابتی سالم نه با تخریب رقبا بخواهید کسب جایگاه کنید ، بلکه با ارایه محصول با کیفیت برند سازی کنید تا خریدار خودش به این نتیجه برسد که شما بهترید.
۱۲-انرژی مثبت
شنیدهاید که میگویند از فلانی انرژی میگیرم؟ انرژی چیزی نیست که بدهید و پس نگیرید.
پس سعی کنید به عنوان یک ویزیتور وقتی مشتری خود را ویزیت میکنید، قبل از خودتان انرژیتان وارد فضای معامله شود. انرژی انرژی میآورد باور کنید.
۱۳-تلاش و پشتکار
اگر مرد روزهای سخت نیستید، ویزیتوری شغل مناسبی برای شما نخواهد بود.
ویزیتوری مستلزم تلاش و پشتکار است . باید قدرت نه شنیدن را در خودمان تقویت کنیم و توان جسمی و روحی مان را بالا ببریم.
۱۴-تعهد کاری
هیچ کدام از ویژگیهای فوق بدون داشتن تعهد کاری امکانپذیر نیستند.
شما نمیتوانید بدون اینکه اولین شرط حرفهای، یعنی تعهد کاری را داشته باشید به دیگران انگیزه و انرژی بدهید.
در واقع این تعهد است که چون وجدان کاری بر دوش ما سنگینی کرده و مادامیکه از آن برخوردار نباشیم، هیچ پیشرفتی در حرفه خود نخواهیم کرد.
نکاتی که شما را به یک فروشنده حرفه ای تبدیل میکند:
-در صورت توهین مشتری به خدمات و محصولات شما، خونسردی خودتون رو حفظ کنین.
-طول مکالمه با مشتری رو زیاد نکنین مکالمه زیاد مشتری رو خسته میکنه.
-اگه احساس میکنین گوینده و سخنران خوبی نیستین، به هیج وجه به سراغ فروش و بازاریابی نرین.
-از جملات تبلیغی اغراق آمیز مثل “ما بهترینیم” جدا اجتناب کنید.
-همه سوالات مشتری رو مستقیم و شفاف جواب بدین.
-هنگام پرزنت مشتری سعی کنین که با هیجان و با اعتماد به نفس کامل حرف بزنین.
-هیچ وقت در مقابل مشتری سیگار نکشین. حتی با اجازه اون.
-از دادن تخفیف های هنگفت به مشتری جدا خودداری کنین. با این کار باعث میشین که مشتری فکر کنه شما کلاه بردار هستین.
-هیچ وقت به مشتری های همیشگی و قدیمی اکتفا نکنین و دنبال مشتری جدید باشین.
-با شنیدن نه از مشتری نا امید نشوید و از فروش دست نکشید و به فکر یافتن دلیل نه و رفع ان باشید.
- -همه چیز را درمورد ویزیتوری و بازاریابی بدانیم و اطلاعاتمان را بالا ببریم.