نوآوری چیست
نوآوری فرآیند پیاده سازی ایده های نو برای خلق ارزش در یک سازمان تعریف می شود. در واقع نوآوری به معنی ایجاد یک محصول یا خدمت جدید، سیستم یا فرآیند جدید و یا بهبود و ارتقای محصول، خدمت و یا سیستم موجود می باشد. به عبارتی دیگر، نوآوری می تواند به معنی متوقف کردن یک خدمت، سیستم و یا فراِیند ناکارا یا قدیمی باشد.در تعریفی دیگر، واژه نوآوری را می توان به عنوان فعالیتی اثربخش تر و یا به عنوان نتیجه ای جدید که در بازار یا جامعه پدیدار می شود، تعریف کرد. نوآوری به اختراع مربوط می شود ولی دقیقا خود اختراع نیست. نوآوری اغلب از طریق فرآیند مهندسی ظاهر می شود. مخالف واژه نوآوری نیز، نو زدایی یا ایده بری است.
با وجود اینکه یک محصول جدید اغلب به عنوان یک نوآوری شناخته می شود، در اقتصاد، علوم مدیریتی، و دیگر فیلدهای عملیاتی و تحلیلی، نوآوری عموما به عنوان نتیجه یک فرآیند که مجموعه ای از ایده های نوین را به طریقی گرد هم می آورد که بر جامعه تاثیر بگذارند، در نظر گرفته می شود. نوآوری ها در اقتصاد صنعتی، به صورت تجربی بدست آمده و خلق می شوند تا تقاضای رو به رشد مصرف کنندگان را پاسخ گویند.سازمان های بسیاری در تلاشند تا کشورها را براساس میزان نوآوری در آن ها رتبه بندی کنند. زمینه هایی که برای این رتبه بندی ها، عموما بر روی آن ها تمرکز می شود، عبارتند از: شرکت های با تکنولوژی بالا [high-tech]، شرکت های تولیدی، پتنت ها [دارای حق انحصاری]، پرسنل آموزش دیده و نوآور و همچنین میزان تحقیق و توسعه در سازمان ها و دانشگاه های آن کشور.
نوآوری لازمه پیشرفت سازمان ها
سرمایه گذاری در نوآوری و هر پروژه ای که به تولید یک محصول یا خدمت جدید منجر شود، مزیت های زیادی دارد. اولین مزیت آن وارد شدن به بازارهای جدید است. یک سازمان می تواند تصمیم به بازمهندسی محصولاتش گرفته و به همین ترتیب تقاضای جدید در بازار ایجاد کند. همه شرکت های بزرگی که مدتی است مشغول به کار هستند، در مرحله ای از تاریخچه فعالیت خود یک باز برندینگ یا برندسازی مجدد اساسی انجام داده اند. باز برندینگ چیزی بیش از دستیابی به یک لوگوی جدید و یک نام تجاری جدید می باشد. برندسازی مجدد تنها زمانی کامل خواهد شد که خدمات و همچنین کالاهای جدید نیز به هیئت مدیره و مصرف کنندگان معرفی شوند.
هر ساله شرکت های بسیاری میلیون ها دلار برای تشویق تحقیق و توسعه محصولات جدید هزینه می کنند. گاهی اوقات مصرف کنندگان به راحتی از یک محصول خسته شده و آرزوی چیز جدیدی می کنند. در مواقع دیگر یک محصول به مرحله جدیدی از زندگی نیاز دارد تا در محیط پویای امروز دوام بیاورد.رقابت یکی از انگیزه ها برای تغییر است. منطقی است که بخواهید بالاتر از رقبایتان باشید، نه تنها در زمینه مشتری، بلکه حتی در پیشرفت های فناوری. معرفی محصولات جدید توسط رقبا در نهایت می تواند به معنی این باشد که شما مشتریانتان را به آن ها می بازید.
هر بخش از سازمان، برای ایجاد نوآوری باید تشویق شود. این تشویق می تواند از طریق پاداش ها انجام بگیرد. با این حال، پاداش به تنهایی نمی تواند پیشرفت های فناوری را تحریک کند. حسن نیت سیاسی در درون ساختار سازمانی اغلب اصلی ترین عاملی است که باید بر روی آن تمرکز کرد. اگر مدیریت، پیشرفت را پشتیبانی و آغاز نکند، اثر trickle-down در تمام سازمان به شیوه ای منفی احساس می شود. حصول اطمینان از اینکه پیشرفت ها در درون یک سازمان به سمت بهتر کردن دنیا هدایت می شوند، یکی از مسئولیت های اجتماعی برای هر سازمانی است.زیبایی این گونه پیشرفت ها این است که در کل باعث بهتر شدن زندگی جامعه می شوند. نوآوری اغلب به سمت کاهش هزینه های مشتریان هدایت می شود، درحالیکه همزمان، کارایی را افزایش می دهد. برای مثال، اگر بیشتر نوآوری ها در فناوری را در نظر بگیرید، تلاش می شود تا برای راحتی بیشتر ابزارها اندازه شان کوچک باقی بماند درحالیکه فضای حافظه شان، سرعت و کارایی شان افزایش پیدا می کند.
نوآوری کسب و کار، لزوما زیان آور و هزینه بر نیست. بلکه چیزی است که هر سازمانی باید آن را داشته باشد و مزایای زیادی در بر دارد. شرکتی که در پیشرفت پیشتاز است در حاشیه سود نیز به احتمال بسیار زیاد پیشتاز می شود. بی شک کل فرآیند نوآوری، برای مدیریت هزینه بیشتر از لحاظ پول و نفر-ساعت را در بر خواهد داشت. این در حالی است که نیاز به بیرون کشیدن مهارت های نرم از کارکنان در همه سازمان ها وجود دارد. برخی افراد می پندارند که این یک جور اتلاف منابع برای خودنمایی است. با این حال، مزیت هایی که می توان از این فرآیند به دست آورد بر هزینه های وارد شده برتری دارد.
انواع نوآوری
رابطه بین مدل کسب و کار و ترکیب تکنولوژی را در شکلگیری نوآوریهای تدریجی، نفوذی و رادیکال نشان میدهند.
نوآوری تدریجی
عبارت است از اضافه کردن تغییراتی بر روی مدل کسب و کار یا تکنولوژیهای موجود و بهبود آنها. پورتفولیو یک شرکت معمولاً مملو از نوآوریهای تدریجی به عنوان روشی جهت کسب ارزش بیشتر از محل محصولات و خدمات موجود میباشد. نوآوری تدریجی بسیار زیاد، در مواردی که منابع و زمان را به بهبود محصولات و خدمات کم ارزش موجود تخصیص میدهد (در حالی که میتوان این منابع و زمان را به خلق محصولات باارزش تر تخصیص داد)؛ میتواند مهلک و کشنده باشد. سرمایهگذاری کامل بر روی نوآوری تدریجی میتواند سازمان را در مقابل رقابت آسیبپذیر کند.
نوآوری نفوذی
گویای تغییر اساسی در مدل کسب و کار یا تکنولوژی میباشد. شرکت کامپیوتری اپل، به صورت تاریخی در حوزه نوآوری نفوذی، با توجه به معرفی نوآوریهای فنی رقابتی، عمل میکند، در حالی که شرکت دل با معرفی یک مدل کسب و کار جدید که به صورت مستقیم کالا را به دست مشتری میرساند و دردسرهای سیستم توزیع سنتی را ندارد، در این حوزه بر اساس نوآوری در مدل کسب و کار عمل میکند. شرکتها در مواجه با این نوآوری، معمولاً با تصمیمات پیچیده و دشواری روبه رو هستند؛ زیرا باید در مورد این که تکنولوژی را تغییر بدهند یا مدل کسب و کار را و همچنین باید در مورد این که چگونه سرمایهگذاری اثربخش بر روی هر دو انجام شود، تصمیمگیری کنند. این ابهام در سازما نها موجب اغتشاش و تعارض سازمانی و استفاده ناکارآمد از منابع خواهد شد.
نوآوری رادیکال
این نوآوری حاصل مدیریت موفق شرکت در مواردی است که به صورت همزمان مدل کسب و کار و تکنولوژی تغییر میکند. یک نوآوری رادیکال مناسب میتواند در محیط رقابتی صنعت تغییرات اساسی ایجاد کند. نوآوریهای رادیکال بیش از حد، میتوانند منابع را هدر داده و موجب شکلگیری انتظارت غیرواقعی در مورد خلق چیزهای جدید در آینده شوند که ممکن است برای شرکت مهلک و کشنده باشند. بدون حمایت قدرتمند از قابلیتها در نوآوریهای تدریجی و نفوذی و ایجاد یک ترکیب استراتژیک از انواع نوآوریها، نوآوری رادیکال میتواند بسیار پرهزینه باشد. باید توجه کرد که ایجاد تعادل و انسجام در پورتفولیو سرمایهگذاری و ایجاد ترکیبات مناسب از نوآوریهای تدریجی، نفوذی و رادیکال برای تطابق با واقعیات شرکت، از اهمیت بسزایی برخوردارند. این مهم نیاز به مدیریت مشخصههای تعاملی مدلهای کسب و کار و تکنولوژی در طی ماتریس تکاملی دارد.
چکیده
نوآوری، بکارگیری ایدههای نوین ناشی از خلاقیت است. در واقع به پیاده ساختن ایدهٔ ناشی از خلاقیت که به صورت یک محصول یا خدمت تازه ارائه شود، نوآوری گویند.نوآوری با ایده پردازی و اختراع تفاوت دارد. اختراع به معنای «پدیدآوردن محصول جدید» است، اما نوآوری فراتر از آن است و به معنای «معرفی محصولی تازه» است که با ابداع و عرضه صورت میگیرد.امروزه نوآوری به فضای اجتماعی به عنوان پشتیبان کارآفرینی نیاز دارد و از مهمترین عوامل رشد اقتصادی بهشمار میرود.