تنظیم هورمون های زنانه با تغذیه

تنظیم هورمون های زنانه با تغذیه

تنظیم هورمون های زنانه با تغذیه ،اگر هورمون های بدن تنظیم نباشند می توانند به شدت بر کیفیت زندگی یک زن اثر بگذارند و سبب بیماری در آنها شوند، عواملی چون تغذیه، استرس، افسردگی، محل زندگی، درآمد مالی، ویژگی های ژنتیکی، عدم ورزش و تحرک کافی، اشتغال در بعضی مشاغل، ابتلا به برخی بیماری ها و مصرف دارو همگی می تواند باعث برهم خوردن تنظیم هورمون های بدن زنان شود.

هورمون ها نقش مهمی در فعل و انفعالات بدن و سلامتی و باروری آن ایفا می کنند و علاوه بر تغییرات جسمی در خلق و خوی زنان نیز موثر هستند.

تنظیم هورمون های زنانه با تغذیه

ترشح هورمون ها سبب علائمی چون:

درد پیش از قاعدگی PMS

ناباروری یا باروری

رویش موهای زائد در بدن

خوش اخلاقی یا بدخلقی

بی اشتهایی یا پراشتهایی

سرد مزاجی احساسی

چاقی یا لاغری

بروز آکنه

ابتلا به سرطان

ریزش موی سر و نیز مشکلات دوران یائسگی می شود.

تنظیم هورمون های زنانه با تغذیه

از جمله مهم ترین زمان هایی که میزان هورمون های بدن زنان دستخوش تغییرات می شود دوران قاعدگی و بارداری است. تغییرات هورمونی در زنان متفاوت است و در برخی شدید یا خفیف است. متابولیسم و فیزیولوژی هر زن خاص او و وابسته به پارامترهای ژنتیکی و رشته های DNA است، اما عوامل موثر دیگری نیز در این امر تعیین ‌کننده است که یکی از آن موارد سبک زندگی و تغذیه است.

 

رژیم غذایی مناسب برای زنان سرشار از میوه، سبزیجات و غلات کامل است.

مصرف ویتامین B۶، خوردن مواد غذایی چون لوبیا، آجیل، حبوبات، غلات، منیزیم، پروتئین، غذاهای دریایی، سبزیجات و میوه ها می تواند به تنظیم هورمون های بدن کمک کند.

 

تنظیم هورمون های زنانه با تغذیه

پروتئین‌های مفید برای تنظیم هورمون‌های زنانه

برای تنظیم هورمون‌ ها گوشت بوقلمون، ماهی و محصولات سویا را بخورید.

همه این پروتئین‌ها به حفظ بافت بدن کمک می‌کنند.

تنظیم هورمون های زنانه با تغذیه

امگا۳

خوراکی های حاوی امگا سه شامل:

تخم کتان

گردو و تخم مرغ

نیزمی توانند در تنظیم هورمون های بدن موثر باشند و بانوان از سنین نوجوانی باید این خوراکی ها را در رژیم غذایی روزانه خود قراردهند.

 

سبزیجات مفید برای تنظیم هورمون‌های زنانه

سبزیجاتی از قبیل بروکلی، کلم و گل کلم استروژن زیادی بدن را از بین می‌برند و به این ترتیب با متعادل کردن میزان آن، ریسک ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند.

استروژن بالا سبب یائسگی زودرس و اضافه وزن و چاقی می‌شود.

از این رو حفظ تعادل آن مهم است.

تنظیم هورمون های زنانه با تغذیه

انجیر

این میوه لذیذ و خوشمزه، به فرآیندهای هورمونی نظم می دهد و بی نظمی های موجود در رحم و سیکل ماهیانه را تنظیم می کند.

به همین دلیل توصیه میشود که در دوران یائسگی این میوه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این، برگ های انجیر حاوی میزان بالای هورمون های زنانه است، به طوری که مصرف جوشانده این برگ ها در بهبودی تخمدان های پلی کیستیک بسیار مؤثر است.

تنظیم هورمون های زنانه با تغذیه

دمنوش‌ها و گیاهان دارویی موثر در تنظیم هورمون‌های زنانه

برخی از دمنوش ها و داروهای گیاهی نیز می توانند به عنوان درمان برای تنظیم هورمون های زنانه مورد استفاده قراربگیرند.

رازیانه باعث ایجاد تعادل هورمونی

جلوگیری از بیماری‌های دستگاه تناسلی

پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم و دهانه رحم و درمان بیماری شایع سرد مزاجی جنسی در زنان می‌شود.

گیاه مریم گلی، انجیر، گل همیشه بهار، گیاه ماکا و مخمر آبجو از دیگر موادی هستند که برای تنظیم هورمون ها مناسب اند.

خوراکی‌های ممنوعه برای تنظیم هورمون‌های زنانه

خودداری از مصرف خوراکی های حاوی

کربوهیدارت

انواع شیرینی و شکلات

فست فود

سیب زمینی سرخ کرده

کلوچه و مواردی از این دست در نتظیم هورمون های بدن موثر است.

همچنین مصرف شکر در هر نوع قهوه ای، سفید، شیره و هر نوع دیگری که از شکر باشد تعادل هورمون‌های زنانه را بر هم میزند.

ادویه‌های تند نیز مصرف نکیند. اما ادویه‌های دیگر که تند نیستند هرکدام خواص زیادی دارند که توصیه می‌شود به میزان متعادل از آنها بخورید.

 

پاسخ دهید