افزایش انگیزه برای ورزش کردن

افزایش انگیزه برای ورزش کردن

افزایش انگیزه برای ورزش کردن ،شاید بارها تصمیم گرفته اید که در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید، ولی انگیزه لازم برای این کار را نداشته اید. ممکن است هر بار خستگی، نداشتن وقت یا شرایط بد آب و هوایی بهانه ای می شود تا در خانه بمانید و از خیر ورزش کردن بگذرید.

اما ما در راز ثروت  می خواهیم توصیه های ساده ای ارائه دهیم که انگیزه ورزش کردن را در وجودتان بیدار کند.

انگیزش داخلی و خارجی برای ورزش

انگیزش می تواند به دو صورت داخلی و خارجی باشد.

انگیزش داخلی یعنی یک نوع حس برانگیختگی در درون ورزشکار ایجاد می شود

که او را برای رسیدن به موفقیت و رشد و شکوفایی ترغیب می کند.

در انگیزش درونی فرد می تواند به رفتار های خود جهت بدهد

یعنی خود سازمانی داشته باشد

در زندگی همواره هدف مشخصی را انتخاب کند و با ایجاد انگیزه برای رسیدن به موفقیت تلاش کند.

آن دسته از افرادی که انگیزه درونی دارند غرور و شایسته بودن برایشان ملاک است.

افزایش انگیزه برای ورزش کردن

انگیزش داخلی و خارجی روش هایی برای افزایش انگیزه در ورزش

برخی از ورزشکاران با توجه به پاداش و تشویق اقدام به انجام کاری می کنند که این افراد جزء آن دسته از انسان هایی هستند که انگیزش بیرونی یا خارجی دارند. به وجود آمدن انگیزه از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بر این اساس فرد انگیزه دهنده که همان مربی یا معلم می باشد باید حالات و روحیات شاگردان خود را بشناسد و متناسب با احوالات آنان باعث افزایش انگیزه در فرد شود.

تفاوت انگیزه با انگیزش

انگیزش با انگیزه تفاوت دارد، به این معنا که در انگیزش عاملی به فرد نیرو می بخشد و با توجه به هدفی که دارد او به سوی آن هدف سوق می دهد، هدایت می کند و بر رفتار فرد اثر می گذارد.

انگیزش یک نوع تمایلی است برای به انجام رساندن فعالیتی که انتخاب کرده اید.

اما در مقابل، انگیزه به معنای نیاز داشتن یا خواستن چیزی است که باعث ایجاد انگیزش در فرد می شود و او را برای رسیدن به چیزی که می خواهد سوق می دهد.انگیزه یک علت برای رفتاری خاص محسوب می شود. انگیزش یک عامل کلی است که بر رفتار فرد جهت می دهد.

افزایش انگیزه برای ورزش کردن

نقش انگیزش در ورزش

همه ی ما می دانیم که انگیزش تاثیر زیادی بر فعالیت و ورزش کردن دارد.

در روانشناختی ورزش یکی از موضوعات مورد بحث انگیزش است که بسیار مهم است.

زیرا داشتن انگیزش است که باعث می شود، فرد به ورزشی روی آورد و همچنان برای رسیدن یه هدف خود تلاش کند.

انگیزش داشتن باعث می شود فرد با توجه به هدفی که دارد در رشته ورزشی خود پیشرفت کند و به پیروزی های زیادی دست پیدا کند. برای فهم بهتر آن بهتر است تعریفی ارائه دهیم و بدانیم که انگیزش همان، حس های درونی و عوامل بیرونی است که بر رفتار فرد تاثیر می گذارد و به آن جهت می دهد.

برای بالا بردن انگیزش ورزش کاران در اولین قدم باید آن ها را درک کنیم و از نیاز هایی که دارند مطلع شویم و برای رسیدن آن ها به کمال کمکشان کنیم تا به هدفی که دارند برسند، این یک راه برای افزایش انگیزه می باشد.

گاهی ممکن است فرد ورزشکاری که همواره به پیروزی دست یافته، با یک شکست احساس ناتوانی بکند و انگیزه خود را ازدست دهد. بنابراین داشتن انگیزش در همه ی کار ها از اهمیت بالایی برخوردار است و شرکت کردن یا نکردن و حتی ادامه فعالیت را آن تایین می کند. انواع روش هایی برای افزایش انگیزه در ورزش وجود دارد که به آن ها اشاره می کنیم.

تاثیر پاداش بر انگیزه ورزشکاران

یکی از روش هایی برای افزایش انگیزه در ورزش گرفتن پاداش می باشد.

در ورزش علت های مختلفی وجود دارد که فرد به آن دلیل شروع به فعالیت می کند

که منشا آن ها انگیزه و حس های داخلی و خارجی می باشد.

کسانی که انگیزش درونی دارند ورزش را برای حفظ سلامتی خود و همچنین برای لذت بردن از آن انتخاب می کنند.

اما در مقابل افرادی هستند که برای رسیدن به پاداش و جایزه ورزش می کنند که این افراد انگیزه بیرونی دارند.

این ورزشکاران با بدست آوردن پیروزی پاداش هایی نظیر پول و طلا بدست می آورند که اگر در راه درست استفاده شود خوب است. اما زمانی وجود دارد که ورزشکار که در رده ی بالایی قرار می گیرد و با بدست آوردن پاداش های فراوان انگیزه های درونی او کاسته می شود که یکی از عیب های پاداش بیرونی است.

افزایش انگیزه برای ورزش کردن

ما ۲ نوع انگیزه داریم که شامل بیرونی و درونی می باشد که در زیر بیان شده است.

اگر تنها انگیزه‌های بیرونی در ورزش ملاک باشند: اگر هدف ورزشکار از ورزش کردن فقط پاداش باشد و به انگیزه درونی هیچ اهمیتی ندهد، در صورت نبود پاداش ممکن است فعالیت خود را کاهش دهد.

تلاش و علاقه خود را نسبت به ورزش از دست می دهد.

اگر انگیزه های درونی در اولویت باشند: این گونه افراد به دلیل علاقه و عشقی که نسبت به ورزش دارند، حتی اگر با شکست مواجه شدند، دست از تلاش خود بر نمی دارند و از کار خود لذت می برند. چه پاداش باشد و چه نباشد همواره به کار خود ادامه می دهند.

پاداش‌های بیرونی تقویت کننده‌ یا تضعیف کننده‌: به دلیل عوامل خاصی پاداش هایی که منشا بیرونی دارند، ممکن است باعث کاهش انگیزه داخلی شود.

این دلایل عبارت است از:

پاداش های خارجی هدف و رفتار و شخصیت فرد را تحت پوشش خود قرار می دهد.
(من زمانی بازی میکنم که جایزه بگیرم)

پاداش های خارجی انگیزه منفی در فرد به وجود می آورد.
(جایزه ای میخواهم را هرگز نمی توانم بدست آورم)

پاداش های خارجی تلاش ورزشکار سازگار نباشد.
(پاداش پیروزی در المپیک یک سکه باشد)

پاداش بیرونی برای کاری باشد که در واقع پاداش درونی داشته باشد.

روش های افزایش انگیزه برای ورزش کردن

افزایش انگیزه برای ورزش کردن

۱- حس خوبِ بعد از ورزش

یک ورزش خوب احساس فوق العاده ای در ما ایجاد می کند.

بعد از ورزش با تمام وجود از این حس لذت ببرید، آن را مزه کنید و هر دفعه قبل از شروع ورزش این حس عالی را بیاد بیاورید تا راهی باشد برای ایجاد انگیزه برای ورزش کردن شما

۲- به کالری که می سوازنید فکر کنید

اگر یکی از اهدافی که برای ورزش کردن دارید این است که وزن کم کنید؛ احتمالاً به کالری که مصرف می کنید و سوزاندن آن‌ها توجه ویژه دارید. بنابراین به این فکر کنید که هرچه بیشتر ورزش کنید بیشتر کالری می سوزانید و زودتر به هدفتان می رسید.

۳- خوش بگذرانید

اجازه ندهید ساعتی که ورزش می کنید برایتان ملال آور باشد. اگر اینگونه است نوع دیگری از ورزش را انتخاب کنید تا برایتان سرگرم کننده باشد. همانطور که در پست راه های ایجاد انگیزه برای شروع کار اشاره شد؛ جهت ایجاد انگیزه برای ورزش کردن و هر هدف دیگری باید برای آغاز آن کار هیجان داشته باشید و مسلماً اگر از ورزشی که انجام می دهید لذت نبرید هیجانی نیز به وجود نخواهد آمد.

ورزش کردن یعنی اینکه تحرک داشته باشید و ضربان قلبتان بالا برود.

بنابراین ورزشی را انتخاب کنید که دوست دارید.

۴- مجسم کنید

تصویر متناسب تر، سالم تر و شاداب تر خود را مجسم کنید و اجازه دهید شوق رسیدن به تناسب اندام و سلامتی، انگیزه لازم برای شروع ورزش کردن را به شما بدهد.

۵- خواندن وبلاگ یا مجلات تندرستی

مطالعه در مورد سلامت و ورزش به ایجاد انگیزه برای ورزش کردن بسیار کمک می کند.

با مطالعه تمایل پیدا می کنید که بیشتر به خودتان و سلامتیان اهمیت بدهید. در نتیجه به ورزش کردن ترغیب می شوید.

حتی وبلاگ افرادی که مشغول ورزش کردن یا کم کردن وزن هستند را دنبال کنید.

سختی ها و تجربه های آن ها می تواند برای شما الهام بخش باشد. مطالعه آن میتواند به شما انگیزه بدهد که منظم تر و بهتر ورزش کنید.

۶- به چیزهایی که دوست دارید فکر کنید

اگر همیشه دوست دارید که لباس با سایز کوچک تر بپوشید و یا جذاب تر به نظر برسید و اینها برای شما حس اعتماد به نفس می آورد، پس به آن‌ها فکرکنید تا انگیزه لازم برای ورزش کردن را به شما بدهند.

۷- جریان آدرنالین

با ورزش کردن حس شادابی در شما به وجود می آید که جریان آدرنالین را افزایش می دهد.

از این جریان استفاده کنید و انرژی لازم برای به اتمام رساندن ورزشتان را بدست بیاورید.

دو واقع خودتان را ترغیب کنید که شروع کنید.

در ادامه بدنتان به کمکتان می آید و انرژی لازم برای ادامه دادن را پیدا می کنید.

۸- همراه ورزشی

یکی از بهترین راه های ایجاد انگیزه برای ورزش کردن داشتن یک یا چند همراه در هنگام ورزش کردن است. برای اینکه این امکان را برای خودتان فراهم کنید می توانید از دوستان و همسایگان خود خواهش کنید شما را همراهی کنند یا در یک کلاس ورزشی شرکت کنید.

البته رفتن به کلاس ورزش از آن جهت که برای آن هزینه کرده‌اید و با شرکت نکردن در آن، هزینه‌ای که بابت کلاس پرداخت کرده‌اید را از دست می دهید؛ یک راه دیگر جهت ایجاد انگیزه برای ورزش کردن بحساب می آید.

۹- ایجاد گزارش یا نمودار از عملکرد خودتان

یک اپلیکشن ثبت عادت نصب کنید یا بصورت دستی زمان و روزهایی که ورزش کردید

و اینکه با توجه به برنامه‌ریزیتان چقدر موفق بودید را یادداشت کنید.

اینکار به شما خیلی کمک می کند تا بیشتر به به برنامه هایتان پایبند باشید. برای یک هفته امتحان کنید.

۱۰- از خودتان عکس بگیرید

افزایش انگیزه برای ورزش کردن معمولاً چون تغییرات پیوسته و آرام در ما ایجاد می شود ما نمی توانیم تغییرات را حس کنیم.

احساس اینکه که تغییری در خود نمی بینیم می تواند برای ما آزار دهنده باشد و انگیزه ما برای ادامه دادن را نابود کند.

اما اگر هر چند وقت یکبار از اندام خودتان عکس بگیرید می توانید با کنار هم قرار دادن آن ها تغییرات را بهتر درک کنید.

دیدن تغییرات در خودتان باعث می شود شما دلسرد نشوید. و برای ورزش انگیزه داشته باشید.

۱۱-عذاب وجدان داشته باشید

همه ما وقتی به برنامه خود عمل نمی کنیم احساس بدی پیدا می کنیم.

از این حس جهت ایجاد انگیزه برای ورزش کردن استفاده کنید. چگونه؟

ساده است از احساس بدی که بعد از ورزش نکردن دارید، متنفر باشید.

بنابراین اگر حتی خسته هم هستید این موضوع را به خودتان یادآوری کنید و ورزش کردن را شروع کنید.

۱۲- تعیین هدف و رسیدن به آن

هدف خود، از ورزش کردن را تعیین کنید. قصد دارید وزن کم کنید

سالم بمانید، خوش اندام تر شوید و یا … با توجه به هدفتان برای ورزش کردن خود حدی تعیین کنید.

برای مثال دوست دارید با ورزش کردن لاغر شوید:

بنابراین اندازه دور کمرتان را بگیرید و برنامه بریزید

برای دو هفته آینده ۲ سانتی متر از دور کمرتان کم شود یا در یک هفته باید ۱۵ کیلومتر راه بروید و …

تعیین کردن هدف برای هر کاری به ایجاد انگیزه تا رسیدن به نتیجه کمک می کند و آن را قابل دست یابی می کند.

۱۳- به دیگران اعلام کنید

اعلام به دیگران راهی برای افزایش انگیزه برای ورزش کردن
در جمع دوستان، وبلاگ، اینستاگرام و یا هر شبگه اجتماعی دیگر اعلام کنید

که قصد دارید هر روز ورزش کنید و اینکه چقدر موفق شدید را به آن ها گزارش دهید.

چون در جمع این موضوع را مطرح کردید سعی می کنید تا حتماً به قولی که دادید پایبند باشید.

پاسخ دهید