اشتباهات رایج کارمندان درمحیط کار
روز بدی را در محل کارتان پشتسر گذاشتهاید و آرزویتان این است که کاش میتوانستید در محیط بهتر و آرامتری کار کنید؟ برای همه ما پیش میآید که روزهای کاری بدی را تجربه میکنیم، از دست همکاران ناراحت میشویم، بیعدالتیها عذابمان میدهد و دلمان میخواهد دیگران با ما رفتار محترمانهتری داشته باشند. در چنین شرایطی لازم است که با دانستن چند نکته از برخی اشتباهات رایج کارمندان اجتناب کنید تا یک روز بعد به روز بدتری تبدیل نشود و در مرحله بعد برای از بین بردن احساسات بد تلاش کنید.
بحث با رئیس
اگر در ابتدای روز مشکلی برایتان پیش آمده و ناراحت و عصبی هستید، توصیه میشود اطراف رئیستان پرسه نزنید. امروز روز خوبی برای مطرح کردن موضوعات کاری مهم نیست. اگر درخواستی دارید بهتر است صحبت درباره این موضوع را به روز دیگری موکول کنید، بنابراین خودتان را در برخورد با مدیران آرام نگه دارید. اگر روز کاری شما با بدخلقی و عصبانیت یکی از ارباب رجوعها شروع شده، با ناراحتی و پرخاش این موضوع را به خانم یا آقای مدیر انتقال ندهید چون ممکن است به دلیل عصبانیت قادر به کنترل خشم و ناراحتیتان نباشید. البته افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند حتما میدانند که در چنین شرایطی چطور باید آرامششان را حفظ کرده و واکنش نشان ندهند. اما در صورتیکه شما فردی زودرنج هستید و نسبت به تغییرات و ناملایمات زندگی زود واکنش نشان میدهید، بهترین توصیه به شما این است که بحث و گفتوگو با رئیس را به تعویق بیندازید.
در صورتیکه بنابه دلایلی به اتاق رئیس فراخوانده شدید، چارهای نیست جز اینکه قبل از ورود به اتاق چند نفس عمیق بکشید، یک لیوان آب بخورید و به مغزتان فرمان بدهید که دلتان نمی خواهد به موضوع ناراحت کنندهای فکر کنید که صبح برایتان اتفاق افتاده است. خودتان را کمی آرام کنید و بعد برای صحبت به اتاق رئیس بروید. در شرایطیکه میدانید رئیستان هم روز بدی را شروع کرده و هر دوی شما در شرایط خوبی قرار ندارید، هر نوع مذاکره و گفتوگو را به هر نحوی که میتوانید به روز بعد موکول کنید.
جنگ با همکاران
وقتی روز بدی را شروع کردهاید سروکله زدن با همکاران دشوارتر به نظر میرسد چون باید تمام روز آنها را اطرافتان تحمل کنید. هنگامی که حوصله ندارید و آستانه تحملتان پایین آمده، توصیه میشود که از تنشهای محیط کاری دوری کنید. اگر میبینید که بر سر موضوع خاصی بحث و درگیری پیش آمده، سعی کنید با معقولترین همکار درباره حل مشکل حرف بزنید. بعضی مواقع که اتفاق بدی برایتان پیش میآید، ممکن است کمی حساس یا پرخاشگر شوید یا با جرقه کوچکی از کوره در بروید و یک شوخی کوچک و پیش پا افتاده را کاملا جدی بگیرید.
از اینرو بهتر است اگر حال و روز خوبی ندارید از همان ابتدای صبح این موضوع را به سایر همکاران بگویید و از آنها بخواهید که به دلیل شرایط پیش آمده، وضعیت شما را درک کنند. در این صورت احتمال بروز ناراحتی و مشکلات در محیط کاری به مراتب کمتر میشود. اگر فکر میکنید که انرژی منفی شما ممکن است به دیگران هم سرایت کند یا با پرخاشگریها دیگران را ناراحت کنید، مرخصی بگیرید و به محیط آرامی بروید تا آرامش از دست رفتهتان را احیا کنید.
تمرکز بر شرایط نامطلوب
شاید پیش خودتان تصور کنید که رئیس شما زیادی سختگیر است، همکاران خوبی ندارید یا وظایف زیادی را روی دوشتان قرار دادهاند، به همین دلیل ناراحت یا عصبانی هستید و روز خوبی را شروع نکردهاید. در این صورت به یاد داشته باشید که همه مردم هیچوقت براساس خواسته شما رفتار نمیکنند، بنابراین به جای اینکه روی این موارد متمرکز شوید، شرایط و آدمها را بپذیرید. اگر امکان تغییر محل کار برایتان وجود ندارد اولین گام برای آرامش بیشتر این است که شرایطتان را قبول کنید. سپس ببینید خودتان برای تغییر شرایط چه کارهایی را باید انجام دهید. گاهی اوقات لازم است که تغییر را از خودتان شروع کنید تا شرایط هم عوض شود. بهعنوان مثال اگر مشکل شما این است که فکر میکنید وظایف زیادی را برعهده دارید، شاید یک دلیلش این باشد که توانایی نه گفتن در شما ضعیف است. اگر خودتان را تغییر دهید، رفتار جراتمندانه را یاد بگیرید و به درخواست اضافه کاری بیش از حد «نه» بگویید، شاید شرایط محیط کاری به نفع شما تغییر کند و نارضایتیهایتان کمرنگتر شود. بنابراین گاهی اوقات لازم است ویژگیهای شخصیتی خودتان را با دقت بیشتری بررسی کنید و برای اصلاح برخی رفتارها دست بهکار شوید.
سرکوب کردن احساسات
بعضی وقتها افراد در محیطهای کاری احساسات ناخوشایندی را تجربه میکنند که این موضوع خلق و خویشان را تحتتاثیر قرار میدهد. احساساتی مانند غم، ترس، عصبانیت یا خشم میتواند یک روز خوب را به سرعت دگرگون کند، بنابراین وقتی خلقوخوی شما در وضعیت پایینی قرار دارد، از خودتان بپرسید که به چه دلیل ناراحت هستید؟ وقتی احساستان را بشناسید و دلیل واقعی ناراحتیتان را بدانید، راه بهتری را برای از بین بردن احساسات بد پیدا میکنید، بنابراین بهدنبال سرکوب احساسات ناخوشایند نباشید و راهی برای آزاد کردن این احساسات پیدا کنید. بهعنوان مثال اگر از موضوعی ناراحت هستید به دستشویی یا داخل اتومبیلتان بروید و کمی گریه کنید.
اشکالی ندارد که احساستان را بروز دهید. اگر عصبانی هستید از محل کار بیرون بروید، با سرعت پیادهروی کنید یا چند نفس عمیق بکشید. به خودتان فرصت دهید تا احساسات ناخوشایند با شما فاصله بگیرند. آنها را رها کنید. در صورتیکه این احساسات را تمام روز با خودتان حمل کنید، ممکن است به صورت پرخاشگری و دعوا با رئیس، همکاران یا حتی افراد خانواده خودشان را نشان دهند و درنتیجه دردسرهای تازهای ایجاد شود.
فرو رفتن در لاک انزوا
هنگامی که در محل کار هستید و بهعنوان مثال مشکلی با یکی از همکاران برایتان پیش میآید، شاید از این رفتارها ناراحت شوید و واکنش دفاعی شما این باشد که در لاک خودتان فرو روید. در چنین شرایطی یک روش بهتر هم برای رفع مشکلات وجود دارد؛ اینکه به جای قهر و دلخوری، درباره این موضوع با همکار یا رئیستان حرف بزنید. شاید احساسات ناخوشایند شما به دلیل برخی سوءتفاهمها ایجاد شده باشد. در این صورت این احتمال وجود دارد که با حرف زدن، اختلافات برطرف شوند. بدین ترتیب با یک اقدام کوچک، استرس و نگرانیهای شما برطرف میشود و در آینده هم احتمال بروز ناراحتی و مشکلات مشابه به حداقل میرسد.
چکیده
اشتباه و خطا در کار با وجود اجتناب ناپذیری آن، شرایط روحی و روانی نامناسبی را برای افراد ایجاد می کند. گاهی اوقات شاید لغزش در کار به قدری سهوی باشد که تمام روزمان به سرزنش سپری شود. در برخی شرایط، افراد بیشتر دیگران را مقصر می دانند و یا بهانه جویی هایی می کنند که در نهایت باعث بدبینی و سلب اعتماد دیگران می شود.کسی که بیش از یک روز در محیط اداری سپری کرده، ممکن است دچار اشتباه هم شده باشد. با اینکه بسیاری از افراد قبول میکنند که این اشتباهات اجتناب ناپذیرند، اما هیچ کسی دوست ندارد مسئولیت آنها را بر عهده بگیرد. شاید قسمت خوب ماجرا این باشد که خطاها حتی از نوع بزرگ آن، باعث نشوند که کارتان را از دست بدهید.
در واقع، بیشتر به یادگیری شغلی و فردی شما کمک میکنند. آنها بخش مهمی از تجربه و پیش نیاز نوآوری هستند. پس، اگر در حین کار دچار اشتباه شدید نگران نباشید- دوباره این نکته را تکرار باید کنیم- آیا کسی هست که اشتباه نکرده باشد؟ – پس شما هم می توانید به صورت مطلوب (اشتباه) را جبران کرده و از تجربه آن برای یادگیری و رشد استفاده کنید. در این مقاله شما را با برخی از بدترین اشتباهاتی که یک شخص می تواند در محل کارش داشته باشد آشنا کردیم، امیدواریم مورد استفاده شما کاربران عزیز قرار گرفته باشد.