آموزش سئو و بهینه سازی سایت
بهترین راه برای بالا آمدن سایت شما در نتایج، استفاده از بهترین محتوا است. اما بهترین محتوایی که هم موتور جستجو و هم سرچ کننده را قانع می کند دارای چه ویژگیهایی است؟ با ما همراه باشید تا شما را با این ویژگی ها آشنا کنیم.
سئو مخفف چیست
کلمهی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که میتوان آن را به بهینه سازی برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن میسازند و بهکار میبرند. هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبهی بهتری را به مقالهها و محتوای یک سایت اختصاص دهند.
انواع محتوای سئو
انواع محتوا برای سئو می تواند شامل موارد زیر باشد:
۱- صفحات محصول: این صفحات خمیر مایه اصلی سایت های تجاری است. یک صفحه خوب می تواند هم به سئو محتوا خدمت کند و هم به صفحات فرود.
۲- پست های بلاگ: یک پست بلاگ مکانی راحت برای پیاده سازی منظم سئو محتوا است. پست های بلاگ در کل بیشتر مردم را درگیر خود می کند و بهتر از صفحات محصول می تواند لینک جذب کند به همین خاطر یکی از بهترین راه ها برای افزایش اعتبار سایت است. بلاگ ها بسیار انعطاف پذیر هستند و می تواند موارد زیر را در بر گیرد:
۳- مقاله: در این مورد به مقالات، مصاحبه ها و دستورالعمل ها فکر کنید. این نوع محتوا، محتوای اصلی است که می توانید در روزنامه ها، مجلات و وب سایت ها مشاهده کنید.
۴- فهرست ها: یک فهرست نیز خود یک مقاله است اما دارای قالب بندی است. این مقالات برای اسکن و نگاه اجمالی مخاطب مفید هستند. این محتوا به نظر می رسد در موتور جستجو مانند گوگل و یا رسانه های اجتماعی کلیک بیشتری از طرف مخاطب دریافت کنند .
۵- راهنما: راهنما یک محتوای بلند و طولانی است که به تفصیل در مورد نحوه انجام کاری توضیح می دهد. راهنماها معمولا چندین صفحه وب سایت را در بر میگیرد با این حال بهترین کار این است که به کاربر امکان دهید محتوا را در یک صفحه مشاهده کند. شما می توانید یک راهنمای کامل در وب سایت خود قرار دهید و یا یک خلاصه و چکیده قرار دهید و بعد از کاربر بخواهید برای مشاهده کامل متن ثبت نام کند. این یک روش موثر برای کسب مشتری است. اما در نظر داشته باشید که قرار دادن دیوار ثبت نام ممکن است ترافیک سایت شما را کاهش دهد.
۶- ویدئو: باید گفت تعداد ویدئو در وب سایت ها کمتر از متن است به همین خاطر رتبه بندی برای ویدئو راحت تر از محتوا است. ویدئو ها یکی از بهترین روش ها برای جذب مخاطب و افزایش ترافیک است. میتوانید برای استفاده از محصولات خود یک ویدئو آزمایشی قرار دهید. یا یک پروسه کاری مانند نحوه باز کردن سینک را نشان دهید. به یاد داشته باشید برای سئو ویدئو خود یک متن کوتاه بنویسید.
۷- اینفوگراف ها: اینفوگراف ها یک تصویر با فرمت بزرگ است که حاوی اطلاعات زیادی است که به شکل نمودار و یا گراف نمایش داده می شود. اینفوگراف ها لینک و بازدید زیادی به خود جذب می کنند. با این حال زیرا بخش زیادی از محتوا در اینفوگراف نهفته است و به عنوان متن قابل خواندن برای موتورهای جستجو نیست مهم است که به دقت بقیه محتوا را بهینه کنید. می توانید از قالب های اینفوگراف در این زمینه استفاده کنید.
۸- اسلاید: اسلاید ها یکی از روش های نمایش تصاویر به صورت متوالی است. برخی مواقع تصاویر مهم تر از متن هستند. در این زمینه نیز عنوان، کپشن، نام فایل تصویر و … را باید بهینه کنید. زیرا موتور جستجو نمی تواند چیز زیادی از آن بخواند.
۹- فرهنگ لغت: قسم می خوریم که اکثر مردم به دنبال یافتن معنی لغات در دیکشنری هستند. دیکشنری شما چیست؟ اگر شما در حوزه تخصصی فعالیت می کنید یک فرهنگ لغت خوب می تواند راهی برای کسب ترافیک بیشتر باشد.
۱۰- دایرکتوری ها (دفترچه راهنما): دفترچه راهنما می تواند فهرستی از منابع و سایت ها به همراه لینک آنها باشد که در مورد یک موضوع خاص تهیه شده اند. به عنوان مثال یک بلاگ عطرهای ایرانی می تواند یک فهرست از فروشگاه های خرید عطر از فروشگاه های بزرگ تا فروشگاه های مستقل را فهرست کند.
اینها فهرست انواع اصلی محتوا سئو بودند که معرفی شد اما این لیست بی انتها است و میتواند موارد بیشتری را در بر گیرد.
محتوای باکیفیت سئو شده چیست
قبل از اینکه حتی طرح ها و استراتژی اولیه خود را برای تولید محتوا تدوین کنید، باید دقیقا بدانید محتوای باکیفیت به چه معناست. پاسخ دادن به این سوال مانند معمای سیاه چاله است. خوشبختانه گوگل، لیستی را تهیه کرده که در آن شاخص های یک محتوای باکیفیت از دید او ذکر شدهاست:
۱- آیا میتوان به اطلاعات این مقاله اعتماد کرد؟
۲- آیا این مقاله را یک متخصص و علاقمند به موضوع نوشته، یا این یک نوشته سطحی بی ارزش است؟
۳- آیا سایت دارای مقاله های کپی، تکراری و زائد است که فقط در بعضی کلمات کلیدی با هم تفاوت دارند؟
۴- آیا میتوانید به راحتی اطلاعات مالی خود را در اختیار این سایت قرار دهید؟
۵- آیا این مقاله در املا، سبک نوشته و تطابق با واقعیت، درست عمل کرده است؟
۶- آیا موضوعاتی که سایت انتخاب کرده برای رضایت و جذب مخاطب است یا حدس زده چه محتوایی به مذاق موتور جستجو خوش میآید؟
۷- آیا مقاله یک محتوا یا اطلاعات اصیل، گزارش اصیل، تحقیق یا تجزیه تحلیل واقعی ارائه میکند؟
۸- آیا مقاله دارای یک ارزش قابل توجه نسبت به دیگر نتایج در صفحه جستجو است؟
۹- کیفیت این محتوا چقدر کنترل شدهاست؟
۱۰- آیا مقاله به هر دو طرف داستان میپردازد یا مغرضانه و تعصبانه نوشته شده است؟
چگونه یک محتوای باکیفیت سئو شده بنویسیم
با استفاده از این تکنیک یک مقاله بهینه شده برای گوگل داشته باشید .
۱- کپی نکنید
نکته مهمی که باید بگویم این است که به هبچ وجه کپی نکنید، جدا از اینکه خود گوگل با کپی کردن مقالات به شدت مخالفت می کند. در هنگام کپی کردن امکان دارد کدهای Html سایت منبع وارد سایت شما بشود و این موضوع در کار شما اختلال ایجاد کند. اما در صورتی که خواستید کپی کنید، اول مقاله اصلی را در Notpad قرار دهید و از آنجا وارد سایت خودتان بکنید تا کدهای Html سایت اصلی و همچنین اگر مقاله اصلی دارای لینک به دیگر سایت ها یا سایت خودش بود از بین برود.
۲- کلمه کلیدی در عنوان باشد
سعی کنید کلمه کلیدی اصلی که انتخاب کردید در عنوان قرار دهید، این عمل باعث می شود مقاله شما از اهمیت بیشتری برخوردار شود.
۳- انتخاب URL صحیح
انتخاب Url همیشه یکی از پرسش های مهم بوده است که آیا فارسی باشد یا انگلیسی؟ به نظر من اصلا فرقی ندارد فقط مهم است که کلمه کلیدی در Url شما وجود داشته باشد.
۴- پاراگراف اول
در پاراگراف اول حتما یکی دو بار از کلمه کلیدی استفاده کنید و سعی کنید در پاراگرف اول به صورت کلی به مقاله بپردازید و بنویسید که در این مقاله کاربر قرار است به چه چیزی دست پیدا کند.
۵- پاراگراف بندی مقاله
سعی کنید مقاله را پاراگراف بندی کنید، هر ۳ یا ۴ خط را در یک پاراگراف قرار بدهید در این صورت کاربر انگیزه بیشتری پیدا می کند تا مقاله را بخواند. در صورتی که محتوای شما پشت سر هم باشد برای کاربران شما خسته کننده خواهد بود و اگر به دنبال مقاله ای همانند مقاله شما باشند سعی می کنند در سایت های دیگر به دنبال یک مقاله خوانا و قابل فهم تر بگردن .
۶- اضافه کردن تصویر اصلی
حتما برای مقاله خود از یک تصویر اصلی استفاده کنید. تصاویر باعث می شوند که کاربر بیشتر ترغیب بشود برای خواندن مقاله. برای تصویر اصلی از عکس هایی استفاده کنید که کیفیت عکس ها مناسب باشد.
۷- اضافه کردن تصاویر به متن
شما فرض کنید وارد صفحه ای می شوید که اون محتوا هیچگونه تصویری ندارد؛ فقط یک سری متن که پشت سر هم قرار گرفته و مسلما آن صفحه را مطالعه نمی کنید و حالا فرض کنید وارد یک صفحه ای شده اید که درباره موضوع لاغری می باشد و یک سری عکس ها گذاشته از افرادی که چاق هستند به صورت کارتونی یا واقعی، که طی یک مراحلی لاغر شدند. حتی اگر فرد آن متن را نخوانید متوجه میشوید که آن موضوع شما یک روشی درباره کاهش وزن هست، بنابراین باید تصاویر خیلی جذاب و گویا در محتوای خودتان استفاده کنید و معمولا کاری که من انجام میدم که البته فقط در ایران میشود این کار رو انجام داد، شما می توانید در گوگل، یاهو، بینگ که خیلی حرفه ای تر است ، موضوع خودتان را به انگلیسی سرچ کنید و می بینید چه قدر تصاویر مرتبط به این موضوع شما داده میشود ، حتما از تصاویر مرتبط استفاده کنید.
۸- سر تیترها را H2 کنید
برای پاراگراف ها حتما از سر تیتر استفاده کنید. معمولا کاربران یک بار قبل از خواندن مقاله به صورت کامل کل مطلب را مشاهده می کنند و دوست دارند در همان دید اول بدانند موضوع مقاله چیست و در چه بخش های خلاصه می شود سعی کنید هر بخش را جدا کنید و برای هر بخش یک عنوان مناسب در نظر بگیرید.
۹- بخش های مهم را Bold کنید
کلمات کلیدی و کلمات هم خانواده را به حالت BOLD نشان بدهید تا برای موتورهای جستجوگر قابل شناسایی تر باشد.
۱۰- Tag Alt دادن به تصاویر
تصاویری را که در داخل محتوا وارد می کنید حتما یک Tag بدهید و سعی کنید از کلمات کلیدی در آن استفاده کنید.
برخی از موارد فنی سئو محتوا
سئو تکنیکال یک بحث کاملا مجزا است اما برخی از آنها به تولید محتوا مربوط می شود و دلمان نیامد آنها را در اینجا ذکر نکنیم:
۱- محتوا سریعا بار گذاری می شود. بالا آمدن محتوا ۳ ثانیه بیشتر نشود. مطمئن شوید تصاویر و دیگر رسانه ها سرعت بار گذاری محتوا را مختل نکرده باشند.
۲- محتوا در گوشی های همراه نیز به خوبی نمایش داده می شود. مطمئن باشید وب سایت خود را واکنش گرا ساخته اید. اطمینان یابید تصاویر در مرکز هستند و فرم ها و جداول به هم ریخته نشده باشند و یا پنهان نشده باشند.
۳- صفحه در نقشه سایت درج شده است. به گوگل کمک کنید محتوای شما را بیابد و درک کند.
۴- از لینک های داخلی در محتوا استفاده کنید. اطمینان یابید لینک ها با محتوا مرتبط هستند.
۵- از URL ها کوتاه استفاده کنید. صفحات برتر URL کوتاه تر دارند. متوسط یک URL رتبه اول ۵۹ کاراکتر است.
چکیده
بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو (Write SEO Content) تکنیکی است که از آن برای افزایش بازدید از صفحات و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو جهت جذب ترافیک بیشتر استفاده می شود. نوشتن یک محتوای سئو شده برای موتورهای جستجو نیازمند مهارت های نوشتاری خوب برای ایجاد مقاله ای جذاب با خوانایی آسان است. استراتژی استفاده از کلمات و عبارات کلیدی در متن مقاله و استفاده از لینک ها می توانند در این زمینه به کمک شما بیایند. ما در این مقاله راهکارهایی را برای شما بیان نمودیم برای اینکه شما هم بتوانید محتوای سئو متناسب با اصول بهینه سازی برای موتورهای جستجو بنوسید، امیدواریم مورد استفاده تان قرار گرفته باشد.