چگونه خوش صحبت باشیم

چگونه خوش صحبت باشیم

چگونه خوش صحبت باشیم

بعضی ها وقتی در جمعی صحبت می کنند احساس می کنید که خوش صحبت بودن در خون آنهاست و داشتن کلامی نافذ از مهارت های ارتباطی شان است، رازهایشان را بدانید تا شما هم با صحبت کردن دیگران را جذب کنید. با ما همراه باشید تا این رازها را برای شما بیان کنیم.

برای خوش صحبت بودن لازم است مجموعه‌ ای از مهارت‌های خاص ارتباطی را در چنته‌ تان داشته باشید.بعضی آدم‌ها استعداد حرف زدن دارند، و می‌توانند با هر کسی در مورد هر چیزی حرف بزنند. و بعضی آدم‌ها هم هستند که برای دو کلام حرف زدن کلی رنج و زحمت می‌کشند. مشکل گروه دوم این نیست که نمی‌دانند چه بگویند؛ بلکه این است که نمی‌دانند چگونه به مهارت‌ های ارتباطی‌ شان شکل دهند تا بتوانند مکالمه‌ ای مثبت و روان داشته باشند.

برای خوش صحبت بودن به این نکات توجه کنید

۱- در زمان و مکان مناسب از کلمات درست استفاده کنید: باید نظاره‌ گر خوبی باشید تا بتوانید واکنش مناسب از خود نشان دهید و مراقب باشید جملاتی که بر زبان می‌آورید با شرایط موجود همخوانی داشته باشد و به این ترتیب به فرد یا افراد حاضر نشان دهید که نسبت به آنها توجه دارید.

۲- با قلب و جانتان گوش دهید: هنگام صحبت کردن با دیگران باید نشان دهید شما نیز به شنیدن صحبت‌های طرف مقابل علاقه دارید و این احساس را با زبان بدنتان مانند حفظ تماس چشمی، تکان دادن سر به نشانه تایید و آهنگ صدایتان نشان دهید.

۳- لحظه‌ای نفس بکشید: یک نفس و پی در پی حرف نزنید. گاهگاهی مکث کنید و اندکی زمان به دیگران بدهید تا بتوانند کلماتی را که از زبانتان شنیده‌اند درک کنند و متوجه موضوع مورد بحثتان بشوند.

۴- روی موارد مثبت متمرکز شوید: روی موضوعات مثبت که حس خوبی به دیگران می‌دهد متمرکز شوید. مثلا به جای این‌که از موضوعات ناراحت‌ کننده‌ که در گذشته پیش آمده است بگویید، روی اهداف‌ تان در آینده متمرکز شوید و با دیگران گفت‌ و گو کنید.

۵- گفت‌ و گو کنید نه مجادله: یک مکالمه خوب آن است که همه افراد حاضر در آن از لحظات شان لذت ببرند نه این‌که به میدان نبرد تبدیل شود. اگر می‌خواهید دیگران از صحبت‌ های شما استقبال کنند، عقایدتان را با لحنی مناسب بیان کنید و احترام جمع را نگه دارید.

۶- احترام بگذارید، تحمیل نکنید، انتقاد یا قضاوت نکنید: همان‌طور که دوست دارید دیگران به عقاید شما احترام بگذارند شما نیز باید با دیگران همین برخورد را داشته باشید. هنگام صحبت با دیگران مراقب باشید لحن بدی به کار نبرید و اگر موضوعی را قبول ندارید و می‌خواهید نظری مخالف ارایه دهید مراقب باشید از کلمات مناسب استفاده کرده و مراقب طرز صحبتتان باشید و هرگز در هیچ شرایطی عقاید فرد مقابل را به سخره نگیرید.

۷- واضح صحبت کنید: وقتی مشغول صحبت با دیگران هستید باید میزان بلندی و کمی صدایتان را تنظیم کنید. نه آنقدر بلند حرف بزنید که گوش فلک را کر کند و نه آنقدر آهسته که دیگران صدایی به جز زمزمه نشنوند.

۸- درست صحبت کنید: سعی کنید هنگام صحبت کردن آرامشتان را حفظ کنید و روی آرام تر صحبت کردن متمرکز شوید. روزانه زمانی را به تمرین این کار اختصاص دهید تا کم‌کم بر نحوه گفت‌ و گویتان مسلط شوید. به خاطر بسپارید همیشه برای گفتن عقایدتان فرصتی مناسب پیدا می‌کنید و دیگران حتما گوش خواهند داد.

۹- از تصویرسازی و زبان آشنای طرف شنونده استفاده کنید: هنگام صحبت کردن باید بدانید از چه زبانی استفاده می‌کنید. باید بدانید فرد یا افرادی که با آنها مشغول صحبت هستید از چه طبقه اجتماعی هستند. مثلا با رییس سازمان یا مجموعه‌ ای نمی‌ توانید از کلامی استفاده کنید که مثلا در گفت‌ و گو با خواهر یا برادرتان به کار می‌برید.

۱۰- حاشیه نروید: هنگام صحبت کردن باید مراقب باشید دقیقا درباره موضوع مورد گفت‌ و گو صحبت کنید و مدام حاشیه نروید و پرحرفی نکنید.

۱۱- بدانید چه وقت حرف بزنید و چه وقت گوش کنید: گفت‌وگو نوعی بده بستان است، یکسره و یک نفس صحبت نکنید و به طرف مقابل تان هم اجازه اظهار نظر بدهید. اگر فقط خودتان صحبت کنید، حوصله دیگران را سر می‌برید و آنها می‌خواهند به طریقی از دست تان خلاص شوند.

چگونه خوش صحبت باشیم

۱۲- سوال کنید: اگر می‌خواهید دیگران از مصاحبت با شما لذت ببرند، هنگام گفت‌ و گو هرازگاهی سعی کنید از طرف مقابل سوال‌هایی بکنید که او را تشویق به صحبت کردن نماید. البته باید مراقب باشید سوال‌ها خصوصی نباشد که او را معذب کند.

۱۳- آماده باشید: یک فرد خوش صحبت اطلاعات کافی از محیط اطراف زندگی و جامعه‌ اش دارد. اگر دوست دارید دیگران را به شنیدن سخنان‌تان علاقه‌مند کنید سعی کنید از اخبار و موضوعات مختلف اجتماع تان خبر داشته و اطلاعات‌ تان را در اختیار دیگران بگذارید.

۱۴- الگوبرداری کنید: نحوه گفت‌ و گوی فرد خوش صحبتی که می‌شناسید و همه می‌پسندند را الگوبرداری کنید. مسلما افراد بسیاری در جامعه می‌بینید که از نحوه صحبت کردنشان لذت می‌برید. بررسی کنید او چه ویژگی‌هایی دارد که چنین خوش صحبت است یا فلسفه‌ اش نسبت به ارتباط داشتن با دیگران چیست.

چگونه کودکی خوش صحبت پرورش دهیم

برای اینکه کودکی خوش صحبت داشته باشید به این نکات توجه کنید:

۱- یک شنونده مشتاق باشید

زمانی که فرزندتان در مورد روزی که پشت سر گذاشته شروع به صحبت کردن می کند، روزنامه یا هرچه در دست دارید را کنار بگذارید و با تمام توجه خود به حرف هایش گوش دهید. اگر هنگام صحبت کردن با شما احساس کند که در مرکز توجه شما قرار گرفته، راحت تر حرف هایش را بر زبان می آورد.

۲- از گرامر درست و کلمات مناسب استفاده کنید

هنگام صحبت با فرزندتان کلامتان را قطع نکنید. کودکان مانند طوطی از رفتارهای شما تقلید می کنند، پس بهتر است از همان ابتدا به تدریج عادت های گفتاری درست را به او منتقل کنید( و اگر دوست ندارید در صحبت هایش اهانت به دیگران را یاد بگیرد مراقب آنچه خودتان به زبان می آورید باشید.)

۳- خطاهای کودکتان را پیوسته ولی با احتیاط اصلاح کنید

چگونه خوش صحبت باشیم

اگر فرزندتان لغتی را اشتباه تلفظ می کند، یا از ضمیر نادرست استفاده می کند جمله نادرست را دوباره درست تلفظ کنید و به ادامه حرفش گوش دهید. برای مثال اگر فرزندتان گفت: « او به من کیک آورد.» فقط بگویید: « پس دوستت به تو کیک داد، چه کار خوبی ». اگر دقیقا به اشتباهش اشاره کنید باعث می شود کودک اعتماد به نفسش در صحبت کردن را از دست بدهد.

۴- دامنه لغت کودک را افزایش دهید

طبیعی ترین راه برای افزایش دامنه لغات فرزندتان این است که در هر فرصتی که به دست می آورید از کلمات متنوع برای توضیح یک‌ موضوع مشخص استفاده کنید. برای مثال به او بگویید یک قطار می تواند شامل لوکوموتیو، یک موتور بخار یا موتور دیزلی باشد. البته زبان فارسی بسیار غنیست و می توانید از کلمات مترادف به جای هم استفاده کنید.

۵- از کودک سوالاتی با جواب طولانی بپرسید

پرسیدن سولات برای تحریک کودک به صحبت کردن یکی دیگر از راه های افزایش شیوایی در کلام کودک است. اگر از کودکتان بپرسید:« آیا امروز روز خوبی در مدرسه داشتی؟» سوالی پرسیده اید که تنها یک جواب دارد. اما اگر بپرسید:« امروز بعد از تعطیل شدن از مدرسه چه کارهایی کردی؟» وی را تشویق می کنید تا درمورد آنچه برایش اتفاق افتاده بیشتر توضیح دهد و مهارت های کلامی اش را بیشتر به کار انداخته و آنها را تقویت کند.

۶- کودک را تشویق کنید تا کتاب ها را بلند بخواند

چگونه خوش صحبت باشیم

هر چند ممکن است فرزندتان هنوز در نوشتن لغات مهارت کافی را بدست نیاورده باشد، اما به احتمال زیاد توانایی خواندن کتاب مورد علاقه اش یا کتاب های آموزشی حروف الفبا را دارد، پس بهتر است از او بخواهید کتاب هایش را با صدای بلند بخواند. این کار باعث ایجاد اعتماد به نفس بیشتر در فرزندتان خواهد شد.

۷- به کودک فرصت دهید با بزرگسالان صحبت کند

برای کمک به ارتقای اعتماد به نفس فرزندتان در صحبت با بزرگسالان می توانید به او اجازه دهید سر میز رستوران خودش سفارش غذا دهد و یا هر آنچه لازم دارد را از گارسون بخواهد. حتی هنگامی که بزرگسالان از فرزندتان سوال می پرسد به جای فرزندتان جواب ندهید.

۸- بازی هایی که مهارت های کلامی کودک را تقویت می کند انجام دهید

یکی از راه ها برای پرورش مهارت های کلامی کودک دلبندتان انجام بازی هاییست که باعث صحبت کردن او ‌می شود، مثلا می توانید تصویری را به او نشان دهید و از او بخواهید داستانی درمورد آن بگوید یا از وی بخواهید کتابی را بخواند و خلاصه ی آن را برای شما بازگو کند، حتی می توانید از وی بخواهید داستان یا آوازی را با صدای بلند بخواند و صدایش را ضبط کنید. کودکان دوست دارند صدای خودشان را بشنوند و مشتاقند بدانند نزد دیگران چگونه به نظر می رسند. اگر فرصتی پیدا کنند تا صدای خودشان را بشنوند اشتیاقشان برای زیباتر صحبت کردن بیشتر می شود. به این ترتیب به تدریج شاهد شیوایی در کلام کودک دلبندتان خواهید بود.

چکیده
حرف زدن با یک فرد خوش صحبت می‌تواند یکی از لذت بخش‌ترین تجربه‌ های زندگی هر انسان را رقم زند. زمان به سرعت نور می‌گذرد، ذهن شما آرام می‌شود و احساس می‌کنید که به فرد خوش صحبت موردنظر نزدیک‌ تر شده‌ اید. تعجبی ندارد که بسیاری این توانایی را در خود نمی‌بینند با در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله برای شما بیان کردیم می توانید این توانایی ارتباطی را تقویت کنید. امیدواریم از این مقاله نیز نهایت استفاده را برده باشید.

۱ نظر

پاسخ دهید