چگونه میتوانیم زندگی بهتری داشته باشیم

زندگی بهتر

چگونه میتوانیم زندگی بهتری داشته باشیم

اگر ما بدانیم که چگونه در هر موقعیتی هستیم بتوانیم با کنترل داشتن بر روی زندگی مان در هر قدمی که بر می داریم، زیباتر زندگی کنیم و  زندگی زیباتری را برای اطرافیانمان به وجود بیاوریم. زمانی زندگی ما بهتر خواهد شد که این بهتر شدن و بهبودی همه جانبه باشد، در کار و کسب، روابط بین فردی، اجتماعی و نگرش ما نسبت به زندگی. در این مقاله ما شما را برای داشتن یک زندگی بهتر راهنمایی میکنیم با ما همراه باشید.

نگرش خود را بازبینی کنیم

اغلب ما معمولا توهم دانش داریم یعنی اینکه فکر می کنیم همه چیز را می دانیم غافل از اینکه ما خود بی‌خبرانیم. اگر دچار این مسئله هستیم باید نگرش خود را تغییر دهیم. لحظه‌ ای درنگ کنیم. یا شاید بهتر باشد گاهی جا دانشی خودمان را خالی کنیم تا جایی برای یادگیری داشته باشیم. اگر این کار را نکنیم قطعا تلاش بیهوده ای برای یادگیری کردیم. باید با نواری خام سراغ ضبط و فراگیری برویم.

خودسازی بیشتر برای زندگی بهتر

مهم نیست در حال حاضر در چه شرایطی قرار داریم مهم این است که تصمیم بگیریم بهتر از قبل خودمان باشیم و مطمئن باشیم که تصمیم داریم در بالاترین سطح زندگی خودمان باشیم. البته این اشتیاق در همه انسان ها وجود دارد. چه کسی را می شناسید که به دنبال بدبختی باشد و بگوید من دیگر می خواهم نادانی را تجربه کنم. یا دلم می‌خواهد بدتر از قبل باشم.

اگر می خواهیم فردی با مهارت های ارتباطی خوبی در جامعه باشیم. اول باید از خودمان شروع کنیم و خودمان را به بهترین سطح آمادگی جسمی، روحی، و روانی قرار دهیم. اگر می خواهیم روزبه‌ روز سطح زندگی مان بهبود یابد، باید کاری را انجام دهیم که موفق ترین های آن حیطه انجام دادند تا در همه ی جنبه های زندگی مان رشد را مشاهده کنیم.

بازهم تأکید می کنم که اول از خودمان شروع کنیم. پیشنهاد من به شما یک‌ روز صبحگاهی خوب است اگر شما روزتان را خوب شروع کنید بهتون قول میدم که تمام آن روز تون را بیمه کردید. پس صبحتان را باانرژی شروع کنید. این چیزی است که من خودم به شخصه تجربه‌اش کردم و نتیجه آن را دیدم. یک ساعت زودتر از زمانی که همیشه بیدا می شوید از رختخواب  بلند شوید. اگر ساعت ۹ سرکار می روید و همیشه ۸ از خواب بیدا می شدید ساعت ۷ بیدار شوید و یک ساعت همیشه برای خودتان اختصاص دهید. شما هم به‌اندازه تمام کارهای روزانه که انجام می دهید و وقت می گذارید، مستحق این زمان هستید.

ورزش را در برنامه ی صبحگاهی تان بگنجانید؛ و با خواندن یک کتاب انگیزشی به خودتان انگیزه بدید؛ و همچنین تصویرسازی ذهنی می تواند سطح انرژی شما رو بالا ببرد و آن روز شما را بیمه کند.

زندگی بهترنکاتی برای یک زندگی بهتر

در ادامه نکته های مهمی برای ادامه زندگی بهتر توضیح میدهیم.

۱-  عقل سلیم

اولین و مهمترین ویژگی که باید برای زندگی بهتر داشته باشید، داشتن عقل سلیم است. خیلی وقت ها افراد خیلی عاقل هستند اما عملا نمیتو انند به خوبی از عقلشان استفاده کنند.

عاقل بودن  پس از گذر زمان و بدست آوردن تجربیات بوجود می آید. اگر بخواهیم تعریفی برای این موضوع ارائه کنیم آن است که : عقل سلیم یعنی داشتن توانایی تشخیص مشکلات اصلی در هر موضوعی و برخورد با فاکتور های اصلی آن بجای حواس پرت شدن توسط مشکلات کوچکتری که اهمیت چندانی ندارند.

۲-  در کاری که میکنید خوب باشید

این دومین ویژگی است که باید برای زندگی بهتر داشته باشید. افراد زیادی در کاری که انجام میدهند بسیار خوب هستند و این را هم میدانند که خوب هستند. چنین افرادی بصورت مداوم آموخته اند و از بازخورد ها استفاده کرده اند و به درجه ای رسیده اند که به عنوان یک حرفه ای در شغل خود شناخته میشوند.اینکه بدانید در کاری بهترین هستید یک پیش نیاز برای داشتن یک زندگی بهتر است که با داشتن اعتماد بنفس کافی شروع میشود.

۳-  به خودتان متکی باشید

اگر توجه کنید متوجه خواهید شد که افرادی که در اجتماع مورد احترام هستند، معمولا در ابعاد مختلف زندگی کاملا به خودشان اتکا دارند.چنین افرادی زمانی که اشتباهی انجام میدهند هرگز به دنبال مقصر نمیگردند و مسئولیت کارهایشان را خود به عهده میگیرند. همچنین به خوبی از خود در برابر آسیب ها مراقبت میکنند.

افرادی که چنین روحیه ای دارند معمولا برای انجام کارهای دشوار داوطلب میشوند و هر زمان که لازم باشد میتوانند مسئولیت رهبری دیگران را برعهده بگیرند.

۴- هوشمند بودن چیزی فراتر از آی کیو است

هوشمند بودن یک فاکتور کلیدی برای موفقیت در هر چیزی است و باید بدانید که هوشمند بودن صرفا به معنای آی کیو بالا نیست. امروزه بسیاری از افراد موفق که همه آن ها را میشناسند، در دوران مدرسه عملکرد خوبی نداشتند؛ معمولا نمرات پایینی کسب میکردند و اکثرا هم به دانشگاه نرفتند و یا حتی دبیرستان را هم تمام نکردند.

۵-  یک نتیجه گرا شوید

نتیجه گرایی یعنی بدانید که میتوانید نتیجه مناسبی در مسولیتی که به عهده دارید کسب کنید. افراد موفق اینگونه شناخته میشوند که میتوانند کارها را به نتیجه برسانند، فارغ از مشکلات موجود. افراد نتیجه گرا به شدت قاطع هستند.

موفق ها نتیجه گرا هستند چرا که این افراد تعصب خاصی به کارسخت دارند و همیشه یک حس فوریت در آنها دیده میشود. این افراد خود را آموزش داده اند تا تحت هر شرایطی آنچه که برای موفقیت لازم است را انجام دهند و به هر قیمتی نتیجه لازم را کسب کنند. کارهای سخت و بزرگ از محرک های اصلی انسان های موفق است. گویی دنیا برای کسی که میداند چه میکند و به کجا میرود، راه مناسب را میسازد. برای یک زندگی بهتر، صفت های مثبت را درخود تقویت کنید و نتیجه گرا شوید.

زندگی بهتر

 ۱۴ راهکار برای داشتن زندگی بهتر

با ما همراه باشید تا مهم ترین نکات را در مورد زندگی بهتر شرح دهیم.

۱-  هدف شما  بهتر زندگی کردن باشد

این عقیده وجود دارد  که سهم  ژنتیک و شرایط زندگی در ایجاد شادی درونی ، ۶۰ درصد است (۵۰ درصد ژنتیک و ۱۰ درصد شرایط زندگی) . اما بقیه ی آن ، تحت کنترل ما است؛ اولین گام برای بهره بردن از سهم خودمان  این است که، بهتر زندگی را انتخاب می کنیم و باور داشته باشیم که ما هم می توانیم خوشبخت و سعادتمند زندگی کنیم .

۲- بدانید که چه چیز شما را شاد می کند

بد نیست کمی از وقت خود را نیز به تامل در مورد چیز‌هایی که باعث لذت و خوشحالی ما می شود، اختصاص دهیم. به چیزهای کوچک و ساده ای فکر کنیم که در زندگی‌ ما وجود دارند و می توانند زمینه را برای زندگی بهتر ما را فراهم آورند، اما از آنها غافل هستیم.

۳- در اولویت قرار دادن شادمانی

شما اگر یک ساعت وقت آزاد داشته باشید ، آن ساعت را چگونه سپری می کنید؟ یک کار سرگرم کننده و نشاط‌ آور انجام می دهید؟ یا ترجیح می دهید به کار‌های خانه بپردازید یا یک پروژه کاری اضافه  قبول کنید؟

با توجه به تحقیقات انجام شده توسط دکتر رابرت بیسواس – دینر، گزینه دوم یک فرم خفیف از جنون است و قطعا نمی تواند به شما در جهت شادتر زندگی کردن کمک کند. برای رهایی از این دامT بهتر است در برنامه ی رویدادها و حتی فعالیت های روزمره خود در طول هفته، اوقاتی را نیز برای انجام کارهایی که باعث شادی و سرزندگیتان می شود، در نظر بگیرید .

زندگی بهتر

۴-  کشف لحظات دلپذیر و مطبوع

افرادی که زمانی را ، به چشیدن طمع لحظات دلپذیر و دوست‌ داشتنی در زندگیشان اختصاص می‌ دهند ،  می‌ توانند سطح بالاتری از خوشبختی و رضایت را تجربه کنند .

اگر شما دفتر خاطرات روزانه‌ ای داشته باشید و تمام لحظات لذت‌ بخش زندگیتان را در آن ثبت کنید شاید شما هم از این همه لحظات و فرصت‌ های نشاط آوری که در هر روز از زندگیتان وجود دارد، شگفت‌زده خواهید شد؛ مثل نوشیدن یک فنجان قهوه و حس رایحه و عطر آن، لذت بردن از آرمیدن در بستر نرم و راحت خود یا تجربه‌ ی با شکوه تماشای طلوع خورشید قبل از آغاز یک روز جدید .

۵- جلوگیری از اتلاف وقت

ما در روز ،زمان محدود و اندکی را  برای انجام کارهای خود در اختیار داریم . پس باید دقت کنیم که زمانمان را با بی‌ توجهی و حواس‌ پرتی،  در راه انجام کار‌های بیهوده و غیرضروری هدر ندهیم . این کارها شامل متن‌ها ، توئیت‌ ها و ایمیل‌ هایی است که نه تنها غیرضروری‌ هستند بلکه باعث دور شدن ما از لذت‌ های حقیقی زندگیمان می‌ شوند . حتی اگر لازم باشد ، بهتر است رسانه‌های اجتماعی را به طور کامل خاموش کنیم .

۶- به چیزهای خوب فکر کنید

فکر کردن به  اتفاق مثبتی که منجر به نشستن لبخند بر چهره شما می‌ شود می‌ تواند شما را خوش‌ بین‌تر و شادتر کند . البته اگر این لبخند مصنوعی نباشد . لبخند واقعی ، عضلات و ماهیچه‌ های صورت را تحت تاثیر قرار داده  و باعث برانگیخته شدن مغز برای ایجاد تغییرات در خلق و خوی فرد می‌شود .

۷-  پول خرج کردن برای به دست آرودن تجربه  نه اشیا

براساس تحقیقات انجام شده، تجارب بیشتر از اموال می‌ توانند باعث شادکامی ما شوند. جدیدترین اموال روزی فرسوده شده و از بین می‌ رود. در حالی که تجارب ما، باعث ایجاد حس خوشایند زندگی می‌ شوند و حتی وقتی که به آنها فکر می‌ کنیم می‌ توانیم سرزندگی و نشاط را تجربه کنیم.

زندگی بهتر

۸-  داشتن اوقاتی خوش در کنار خانواده

اگر ازدواج کرده باشید می‌ توانید یک لطیفه بامزه برای همسرتان ارسال کنید ، با هم آشپزی کنید و یک غذای جدید بپزید  یا به شیوه‌ یی که دوست دارید و می‌ پسندید ، یک شب رمانتیک و به یاد ماندنی را در کنار هم رقم بزنید .

۹- داشتن یک برنامه‌ ی پشتیبان برای روزهای بد

همیشه یک برنامه برای روزهای بد زندگیتان داشته باشید ؛ روزهایی که دلتان گرفته و خلقتان حسابی تنگ شده است . این برنامه می‌ تواند زنگ زدن به یک دوست صمیمی و نزدیک ،  تماشای یک فیلم کمدی یا بیرون رفتن و قدم زدن باشد . فقط شما هستید که  شناخت خوبی از خودتان دارید و می‌ دانید که چه چیزی می‌ تواند حالتان را بهتر کند .

۱۰- یافتن حس هدفمندی

شادی و خوشبختی ، صرفا لذت بردن نیست ؛ بلکه داشتن هدف نیز باعث ایجاد چنین حسی می‌ شود . در این حالت انسان به سطحی از خود شکوفایی می‌ رسد که به دنبال نوعی از شادمانی است که به آن اصطلاحا دیدگاه  ایدایمونیک  گفته می‌شود ؛ یک نوع دیدگاه ارزشی که از داشتن یک حس عمیق هدف و معنا در زندگی سرچشمه  می‌گیرد .

این نوع شادی ، تنها از طریق کوشش انسان برای کسب لذت و دوری از درد ایجاد نمی‌ شود بلکه فراتر از آن است ؛ مثل افرادی که کاری را بدون هیچ گونه چشم داشت و صرفا داوطلبانه انجام می‌ دهند و در نهایت ، از این کار خود شادمان و راضی هستند .

۱۱-  معاشرت حتی با افرادی که آشنای ما نیستند

داشتن روابط اجتماعی معنادار ، نقش مهمی در ایجاد حس شادی و رضایت در زندگی ما ایفا می‌ کند . اما معاشرت داشتن با دیگران ، حتی با افراد ناآشنا و غریبه ، و انجام گفتگو‌ های دوستانه با آنها باعث ایجاد نشاط و انبساط خاطر ما خواهد شد

۱۲- دور شدن و فاصله گرفتن

دور شدن از کارهای خسته‌کننده روزانه به ما کمک می کند تا بتوانیم تجدید قوا کرده و خستگی خود را برطرف کنیم . کارشناسان پیشنهاد می کنند در این حالت رفتن به یک تعطیلات دوهفته ای می تواند کاملا ایده آل و نشاط آور باشد ، حتی اگر به منطقه ای نزدیک به محل سکونت خود سفر کنیم .

۱۳- مهربانی کردن

وقتی مهربانی می کنیم، یک اتفاق جادویی رخ می دهد؛ ما احساس شادی و خوشبختی بیشتری می کنیم. ما با انجام کارهای فوق العاده ساده می توانیم محبت خودمان را به دیگران ابراز کنیم. مثلا از آنها تعریف کنیم یا به آنها اجازه بدهیم که جلوتر از ما حرکت کنند . شاید این کارها آسان و ساده به نظر برسند اما تاثیرات شگفت انگیزی به همراه دارند و باعث می‌ شوند که ما حس خوبی نسبت به خودمان پیدا کنیم .

زندگی بهتر

۱۴- برنامه ریزی برای تعطیلات آخر هفته

با برنامه ریزی مناسب برای تعطیلات آخر هفته می توانیم نهایت استفاده را از آن ببریم. هر شخصی، بنابر شرایط و موقعیت خودش برای این روز برنامه خاصی دارد. اما کارشناسان پیشنهاد می کنند که برای اثربخشی بیشتر و دریافت نتیجه بهتر، باید تلاش کنیم که یک کار فیزیکی انجام دهیم، کاری که به ما کمک کند تا احساس رهایی و راحتی کنیم و بتوانیم در کنار دیگران و با آنها از این روز لذت ببریم.

چکیده
انتخاب ما، می‌تواند داشتن یک زندگی بهتر و شاد باشد و قادر خواهیم بود که این نوع زندگی را با پیروی از یک روال خاص بسازیم. افراد شاد، ازعادات مثبتی تبعیت می‌ کنند که آن‌ ها را در برابر آسیب‌ های ناشی از اندوه و پریشانی، مصون نگه می‌‌ دارد. ممنون که با ما همراه بودید.

پاسخ دهید