چگونه فشار کاری را تحمل کنیم

فشار کاری

چگونه فشار کاری را تحمل کنیم

زمانی که فشار کار و استرس به عنوان بخشی از زندگی شود سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا می کند و انسان مستعد انواع بیماری ها می شود. از سرماخوردگی و کمردرد گرفته تا انواع سکته ها و بیماری های سخت تهدیدهایی است که فشار کاری برما وارد می کند.

استرس به تنهایی عامل افزایش فشار خون است. استرس به خودی خود بد نیست! استرس یکی از عوامل موفقیت ما در زندگی است زیرا به ما انگیزه تلاش و فعالیت بیشتر را می دهد. اما زمانی استرس و نگرانی مخرب است که همه زندگی ما را پرکند طوری که حتی انجام ساده ترین کارها برای ما همراه با اضطراب باشد. با ما همراه باشید تا به شما بگوببم چگونه با فشار کاری کنار بیایید.

فشار روانی چیست

فشار روانی، تنیدگی یا استرس در روان‌ شناسی به معنی فشار و نیرو است و هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند، استرس زا یا عامل تنیدگی نامیده می‌ شود. استرس یک فشار روانی و احساسی بیش از حد تحمل فرد است. در واقع استرس زمانی ایجاد می‌شود که ما نتوانیم با فشارهای کوچک کنار بیاییم.

استرس در افراد مختلف متفاوت است، ممکن است عاملی برای فردی ایجاد استرس کند ولی در فرد دیگر، به هیچ عنوان استرس ایجاد نکند هر چیزی می‌تواند جزو این فشار کوچک باشد مثلا پول، کار، درس و … . استرس می‌ تواند روی رفتار شما تأثیر بگذارد یا روی عملکرد بدن شما حتی برخی می‌ گویند می‌ تواند روی اندام و زیبایی صورت شما تأثیر بگذارد. علائم استرس تفکر نگران‌ کننده، شامل اضطراب، مشکلات خواب، عرق کردن، از بین رفتن اشتها و مشکل در تمرکز است.

وقتی فشار کاری زیاد است چگونه استرس خود را از بین ببریم

همه ما در مواقعی مانند پایان سال یا روزهای بعد از مرخصی فشار کاری و استرس ناشی از آن را تجربه کرده ایم، در ادامه راههایی را برای شما بیان می کنیم که در چنین مواقعی چگونه عمل کنید.

۱- کار خود را وقتی انجام دهید که مجبور هستید نه وقتی مجبور نیستید

بیزینس در کوشش‌ های ناگهانی و موقتی شکل می‌ گیرد. فارغ از اینکه در حال توسعه یک محصول یا توسعه یک کسب‌ و کار هستید، ساعات طولانی کار و فشارهایی که متحمل می‌ شوید برای همیشه دوام نخواهند داشت. کاملا عادی است که چندین هفته یا چندین ماه خودتان را با کار زیاد خفه کنید. اما پس از به نتیجه رسیدن آنچه در نظر داشتید، کمی استراحت کنید. اگر مدام و بی‌وقفه و تحت فشار کار کنید، در واقع برای خودتان مشکل درست می‌کنید.

۲- رها کردن را بیاموزید

فشار کاری

وقتی تحت استرس زیادی قرار دارید و فشار کاریتان زیاد است، ایده‌ های درستی هم به ذهنتان نمی‌رسد. پس بهترین کار این است که به صورت موقتی از تلاش دست بردارید. چند ساعت به خودتان استراحت بدهید، بیرون بروید، ورزش کنید، غذا بخورید یا حتی فیلم تماشا کنید. پس از اینکه آرام شدید، خلاقیت و ایده‌ های صحیح و مناسب دوباره به ذهنتان خطور خواهند کرد و می‌توانید با نگاهی دقیق‌ تر و برنامه‌ ریزی صحیح، فعالیت‌ هایتان را از نو آغاز کنید. بهترین ایده‌ ها هم اغلب زیر دوش آب‌ گرم یا در رختخواب و پیش از خواب به ذهن آدم می‌رسند.

۳- درجا نزنید

وقتی فشارهای کاری غیرقابل تحمل می‌ شوند، اغلب در نتیجه درجا زدن‌ های روزانه است. یعنی شما در یک محدوده گیر کرده‌ اید و هیچ تغییر و پیشرفتی نمی‌ کنید. برای اینکه بتوانید غول خنثی بودن را بکشید، توصیه می‌کنیم کمی از کار فاصله گرفته و از دور به آن بنگرید.

این باعث می‌ شود تا چشم‌ انداز وسیع‌ تری برای فعالیت خود تعریف کنید. برای این منظور بهترین کار این است که برای خود یا همراه با تیمتان، یک طوفان فکری راه‌ بیندازید، نقشه‌ راه بنویسید و برنامه‌ ریزی کنید. پس از آن هم بدون فکر کردن به مسایل کاری شامی در بیرون از محل کار میل کنید. وقتی تحت استرس زیادی قرار دارید و فشار کاریتان زیاد است، ایده‌ های درستی هم به ذهنتان نمی‌ رسد.

۴- کار خود را با شادی و لذت همراه کنید

در زمان‌ هایی که احساس می‌ کنید کارهایتان بسیار زیاد شده و خود و کارمندانتان تحت فشار هستند، چند ساعتی در انجام فعالیت‌ ها وقفه بیندازید. با هم بیرون بروید و غذا بخورید. یا کافه بروید و کمی گپ بزنید. خودتان را از زیر بار استرس بیرون بکشید. شاید باور نکنید که این وقفه چند ساعتی تا چه حد می‌ تواند در افزایش خلاقیت و راندمان کاری موثر باشد. شاید تصور کنید که به این صورت وقتتان تلف می‌شود و کارها عقب خواهند افتاد. اما مطمئن باشید که بهبود روحیه موجب انجام سریع‌ تر کارها خواهد شد.

۵- کارها را به دقیقه نود موکول نکنید

وقتی برنامه‌ ریزی مناسبی برای انجام وظایف خود داشته باشید، قادر خواهید بود تا حد زیادی از استرس‌ های خود بکاهید. درست است که اتفاق‌ های ناگهانی می‌توانند موجب برهم خوردن برنامه‌ ریزی‌ ها شوند اما این را بدانید که کنترل این مساله هم باز به دست خودتان است. شما می‌ توانید با حفظ خونسردی به انجام کار اضافه‌ ای که هیچ برنامه‌ ای برایش نداشته‌ اید بپردازید و سر وقت وظایفتان را به اتمام برسانید.

۶- احساسات منفی و استرس های خود را به بقیه منتقل نکنید

فشار کاری

به‌ خصوص مدیران و سرپرستان تیم‌ های کاری باید بدانند که اگر استرس، نگرانی و احساسات منفی خود را به کارمندانشان منتقل کنند، دود آن در چشم خودشان خواهد رفت. وقتی شما دایم موجب دلسردی کارمندتان می‌ شوید، در واقع انگیزه او را می‌گیرید. به این ترتیب تنها کسی که در نهایت ضرر خواهد کرد خود شما هستید زیرا کارهایتان به‌آن صورت که می‌ خواهید، پیش نمی‌ رود. حتی انتقال استرس به اعضای خانواده و دوستان هم باعث می‌ شود تا در نهایت تنها بمانید و افسرده شوید. اگر نمی‌ توانید فشارهای کاری و استرس‌های خود را کنترل کنید، جایی غیر از کارمندان یا دوستان خود را برای تخلیه آن پیدا کنید.

۷- برای فرار از استرس گزینه های مناسب را انتخاب کنید

کافئین می‌تواند موجب تقویت تمرکز و بهبود عملکرد مغز در طول روز بشود. اما همیشه نمی‌ توانید دست به دامن قهوه شوید. برای این منظور بهتر است در طول روز، ورزش یا مدیتیشن کنید. بازی کنید، بیرون بروید، با دوستان خود حرف بزنید …. هر کاری که حالتان را خوب می‌ کند، انجام دهید. اگر یک معتاد کار هستید و از آن لذت می‌ برید، اشکالی ندارد، این به خودتان مربوط است. اما یاد بگیرید که چگونه بهترین باشید و بدون استرس‌ های کاذب موجب پیشرفت خود و همکارانتان بشوید.

چطور با فشار کاری زیاد کنار بیایم

گاهی شرایطی پیش می آید که فشار کاری خیلی زیاد می شود، در این موقع می توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید.

۱- به یاد داشته باشید که انسان ها تحت فشار بهتر عمل میکند

برخی از ما به طور طبیعی می دانیم که چگونه تحت فشار بهتر عمل کنیم. حتی کسانی که به طرز طبیعی باتجربه نیستند یاد می گیرند که انطباق پیدا کنند.از آنجا که ما نجات یافتگان هستیم، چالش را دوست داریم و دوست داریم کارهای دشواری انجام دهیم که به ما کمک می کند از این رو، مردم تحت فشار بیشتر پیروز می شوند تا شکست بخورند بنابراین، فشار را به عنوان یک موقعیت منفی مشاهده نکنید، بلکه آن را به عنوان یک فرصت مشاهده کنید و به ماهیت آن پی ببرید.

۲- چالش ها و خطراتی که می پذیرید را ارزیابی کنید

ارزیابی به طور معمول به ما روش هایی برای مقابله با فشار ارائه می دهد. هنگامی که ذهن ما روشن است، می توانیم راه حل ها را به جای خود مشکل در نظر بگیریم ، یکی از عوامل اصلی در اجتناب از فشار گفتن “نه” به جای “بله” است. اگر شما می دانید که یک کار می تواند انجام شود، پس انجام خواهد شد. اگر فکر می کنید این کار را نمی توانید انجام دهید، این ارزیابی به شما امکان می دهد تا یک راه حل برای آن پیدا کنید.

۳- برنامه ریزی کنید

فشار کاری

طرح اولیه شما ممکن است از یک مرحله به مرحله دیگر تغییر کند یا حتی به طور کامل از بین برود اما توانایی تغییر خطوط کلید است. هنگامی که برنامه ریزی برای پیشبرد چالش را آغاز می کنید، یک برنامه جایگزین نیز داشته باشید. به گزینه ها فکر کنید حتی اگر به آنها نیاز نداشته باشید، آنها به شما کمک می کنند که در هنگام فشار کاری آماده باشید.

۴- خودتان را کنترل کنید

واکنش شما به چالش های مختلف بخشی از فرآیند یادگیری است و گاهی اوقات لازم است که در برابر یک چالش گام بردارید ؛ اطمینان حاصل کنید تا سوالات درست بپرسید، که شما را قادر می سازد که فرصت های خود را بهتر درک کنید حتی در وسط شرایط دشوار. به این ترتیب، کنترل خود را حفظ می کنید، مشکلات را حل می کنید و مثال خود را برای تیم خود تنظیم می کنید.

۵- به راه کاری که به آن فکر می کنید عمل کنید

این چیزی است که من در یکی از بهترین دوره های رهبری که تا به حال انجام داده ام آموخته ام. نحوه برخورد با فشار در محل کار شما را قادر می سازد فشار را در موقعیت های شخصی نیز کنترل کنید و اگر به توانایی بالا در این زمینه برسید پیشرفت خواهید کرد. در نهایت، آن زمان های خسته کننده یک منبع عالی از افتخار خواهد بود.

چکیده
زمانی که تمام انرژی ما برای انجام کار، چه در بیرون و چه درخانه صرف می شود به راحتی سلامت روح و جسم فراموش می شود. ما بدون اینکه متوجه باشیم به دلیل فشار کاری، تمرکزمان را از دست می دهیم و کیفیت کارمان پایین می آید، عصبی و تحریک پذیر می شویم، دچار استرس و اضطراب می شویم و به مرور زمان به زندگی شخصی و روابط اجتماعی مان آسیب می زنیم. با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این مقاله به بیان راهکارهایی برای مقابله با این فشار کاری پرداختیم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گرفته باشد.

پاسخ دهید