چگونه عادات بد خود را تغییر بدهیم

ترک عادت های بد

چگونه عادات بد خود را تغییر بدهیم

نگاهی به خودتان بیاندازید. ببینید چند عادت بد را می توانید در خصوص خودتان پیدا کنید. مطمئنا همین که قصد خواندن این مقاله را کرده اید، یعنی عاداتی هستند که می خواهید از شرشان خلاص شوید. و آن را با نمونه های بهتری جایگزین کنید. پس با ما همراه باشید تا چند راهکار برای ترک عادات بدتان را برایتان توضیح دهیم.

۱ – بر روی چند عادت به صورت همزمان تمرکز نکنید

به یاد داشته باشید که حتی تغییر یک عادت هم کار آسانی نیست، چه برسد به تغییر چند تای آنها به صورت همزمان. هیچ یک از ما امکان تغییر همزمان چندین عادت بد را نداریم. در واقع تصور اینکه می توانیم روی سه یا چهار عادت به صورت همزمان تمرکز کرده و آن ها را بهبود بخشیم، خیالی باطل است. بهتر است تغییر دادن را کم کم و یک به یک پیش ببرید.عادت های بد

عادت های بد

۲- الزاما نباید با چیزهایی که دوستشان ندارید مقابله کنید

عادت های خوب کارهایی هستند که باید آنها را به دلایل اصولی انجام دهید. این عادت ها در پیشرفت شما نقش مثبتی ایفا می کنند. فرقی نمی کند که شما از آنها لذت ببرید یا از انجامشان احساس تنفر کنید. به عنوان مثال برای یک بچه مدرسه ای شاید مدرسه رفتن بیش از هر چیزی نفرت انگیز باشد، اما این مساله به هیچ عنوان دلیلی  بر این نیست که او بهتر است به مدرسه نرود. سعی کنید با کارهایی که از آنها لذتی هم نمی برید کنار بیایید تا آنها را به عاداتی خوب تبدیل کنید.

۳ – لقمه را بزرگتر از دهان خود برندارید

حالا که تصمیم گرفته اید یک عادت را انتخاب و آن را تغییر دهید، بهتر است آرام پیش بروید و انرژی خود را به درستی برای تمام مسیر تقسیم کنید. اگر قصد دارید از امشب دویدن را (به عنوان یک عادت خوب) آغاز کنید، بهتر است زیاد به خودتان فشار نیاورید. وقتی نمی توانید ۵ دقیقه به راحتی بدوید، چگونه می خواهید از شب اول ۳۰ دقیقه دویدن را امتحان کنید؟ فشاری که پس از آن باید تحمل کنید، شما را از ادامه کار (دویدن در شب) منصرف می کند و هیچگاه به هدفتان (که تناسب اندام است) نمی رسید.

اگر به کتاب خواندن عادت ندارید، به جای اینکه تصمیم بگیرید از امروز شروع کنید و یک شبه ۲۰۰ صفحه کتاب بخوانید، با ۱۰ صفحه کتاب شروع کنید و هر شب یکی دو صفحه به برنامه خود اضافه کنید. بدین ترتیب بعد از مدت کوتاهی متوجه می شوید هر شب با اشتیاق ۵۰ تا ۱۰۰ صفحه کتاب می خوانید. در حالی که قبل از آن حتی تحمل ۲۰ صفحه را هم نداشته اید. بدین ترتیب به راحتی یک عادت خوب برای خودتان ساخته اید.

ترک عادت های بد

۴ – تصمیم خود را به کسی نگویید

دلیلی وجود ندارد به هر کسی که از راه می رسد بگویید که در حال تغییر چه عادتی هستید. این باعث می شود که خودتان زیرش بزنید. ضمن اینکه بعدا بخاطر اینکه نتوانسته اید به خواسته خودتان عمل کنید، در برابر فردی که از تصمیم تان آگاه است احساس شرم می کنید.

۵ – از راه صحیح وارد شوید

فرض کنید که تصمیم می گیرید از امروز دویدن را شروع کنید و فقط هم انجامش دهید. بدین صورت فقط یک تصمیم کوچک گرفته اید و بدون هدف تعیین شده و کافی به سمتش رفته اید. این روش خوبی برای ایجاد یک عادت نیست. شما باید در قبال آن تصمیم، هدف و تعهد ایجاد کنید. حتی شاید لازم باشد برای خود پاداشی تعیین نمایید. هدف، تعهد و پاداش، محرک هایی ضروری برای تبدیل کردن یک رفتار خوب به یک عادت تاثیر گذار هستند. در غیر اینصورت اگر موفق هم بشوید، به سرعت عادت بد قبلی باز می گردد و جایگزین عادت جدید می شود.

۶ – مقایسه نکنید

موفقیت دیگران را با خودتان مقایسه نکنید. اگر کسی از نظر شما به نقطه خوبی رسیده، از کجا معلوم که شما نتوانید؟ از کجا معلوم که دانسته های شما بیشتر از او نباشد؟ چرا فکر می کنید که باید حتما از او یاد بگیرید؟ فکر کردن به موفقیت های دیگران در اغلب اوقات چیزی به جز عقب انداختن خود شما نیست.

ترک عادت های بد

۷ – بیش از حد به دنبال انگیزه نباشید

تعیین هدف و ایجاد تعهد می توانند در ایجاد یک عادت خوب در ما تعیین کننده باشند؛ با این حال برای ساختن یک عادت، الزاما نیازی به یک منبع انگیزشی فوق العاده ندارید. نظم و انضباط نیز اهمیت زیادی دارند. هر چقدر هم که برای چیزی انگیزه داشته باشید، اگر نتوانید در انجام دادنش نظم کافی داشته باشید، موفقیتی در کار نیست.

۱۰ راه برای ترک عادات بد

ترک عادات بد باعث افزایش وقت و انرژی و در نتیجه رسیدن به موفقیت می شود. همچنین این کار تقویت جنبه‌های مثبت ترک عادات بد باعث افزایش وقت و انرژی و در نتیجه رسیدن به موفقیت می شود. همچنین این کار تقویت جنبه‌های مثبت اخلاقی و پیشرفت شما را در پی خواهد داشت. ترک کردن عادات بد مانند ورزش نکردن، سیگار کشیدن، جویدن ناخن‌ها و غیبت کردن هرچقدر سخت باشد، اما امکان پذیر است.

شما با مقداری نیروی اراده، حمایت شدن از طرف آدم‌هایی که در زندگی‌ تان هستند و برنامه‌ ریزی واقع بینانه قادر خواهید بود به هر چیزی که می خواهید برسید. تحقیقات نشان می دهند که بین دو تا هشت ماه زمان لازم است تا عادات جدید در زندگی شما شکل بگیرند. این موضوع نشان می دهد که انجام این کار زمان بر است و عادت ها نمی توانند طی یک شب ایجاد یا ترک شوند.

فرآیند تغییر کردن باید با نقشه و عمل‌ کردن همراه باشد. قبل از اینکه نکات ساده و تاثیرگذار برای کنار گذاشتن عادات بد را به شما معرفی کنیم، لازم است در مورد پیشینه و علت به وجود آمدن عادت بد خود اطلاعاتی کسب کنید. برای این منظور سؤال‌های زیر را از خودتان بپرسید:

  • این عادت از چه زمانی شروع شد؟
  • چه مدت است که این عادت بد همراه شما است؟
  • آیا با احساسات یا عواطف درگیر است؟
  • افرادی که دوستشان دارید چگونه این عادت بد شما را درک می‌کنند؟
  • چرا می خواهید آن را ترک کنید؟

پاسخ دادن به این سؤال ها به شما کمک می کند قبل از اینکه شروع به ترک عادات بد خود کنید، بتوانید درک روشنی از شرایط خود داشته باشید. سادگی و قدرت این ۱۰ نکته به شما در شکست دادن عادت‌های بد و مزاحم کمک بسیاری خواهد کرد.

۱- به تعویق انداختن را متوقف کنید

۲۰ درصد مردم به‌طور مزمن کارهای خود را به تعویق می اندازند. آن‌ها این کار را انجام می دهند، زیرا با کنترل شخصی خود مشکل دارند و نمی توانند به‌درستی آینده خود را پیش بینی کنند. آن‌ها فکر می کنند بعدا شرایط مناسب تری برای انجام دادن کارها یشان فراهم می شود. شما می توانید کنار گذاشتن عادات بد خود را از فردا یا هفته دیگر شروع کنید یا اینکه تمام بهانه‌ها را کنار بگذارید و از همین لحظه این کار را آغاز کنید.

ترک عادت های بد

۲- کار را پیچیده نکنید

تلاش نکنید که در آن واحد بیش از یک عادت را ترک کنید. از مقدار کم و عادت هایی که ترک کردن آن ها ساده تر است شروع کنید. صرف نظر از اینکه چه هدف بزرگی دارید، یک لیست از اهداف کوچک تر و آسان تر برای خود تهیه کنید و هر دفعه سراغ یکی از موارد لیست بروید. بعد از اینکه یکی از عادات لیست را به طور کامل ترک کردید، سراغ مورد بعدی بروید. بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد که دیگر هیچ موردی در لیست شما باقی نمانده است.

۳- از حمایت دیگران بهره مند شوید

هر زمان که تصمیم به ترک عادتی گرفتید، با آدم هایی که در زندگی تان حضور دارند در مورد آن صحبت کنید. اخبار خوب خود را از طریق شبکه های اجتماعی یا هر راهی که می شناسید با دیگران به اشتراک بگذارید. زیرا این کار شما را مسئولیت پذیرتر و موفقیت شما را بیشتر می کند. شما خود را نسبت به اهدافتان متعهد می دانید و می توانید در روزهای سخت از حمایت دوستانتان بهره‌مند شوید. مهم نیست عادت شما چقدر کوچک باشد؛ حمایت جمعی یک ابزار کلیدی برای از بین بردن عادات بد است. دریافت کردن حمایت از افراد دیگر به شما احساس ارزشمند بودن می دهد و به موفقیت شما کمک می کند.

ترک عادت های بد

۴- یادآوری کننده‌ های روزانه تنظیم کنید

گاهی اوقات فراموشی باعث می شود تمام زحمات شما از بین برود. یک رفتار، زمانی تبدیل به عادت می شود که در حافظه ناخودآگاه شما قرار بگیرد و تبدیل به رفتار روزانه شود. در واقع ما ۵۰ درصد کارهای روزانه خود را بر اساس عادت انجام می دهیم. در منزل خود یادداشت های کوچک بگذارید. روی موبایل خود از ابزارهای یادآور استفاده کنید. یا از اپلیکیشن هایی استفاده کنید که شما را در مسیر درست قرار می دهند و هدف از تلاش هایتان را به شما یادآوری می کنند.

۵- محرک‌ های خود را بشناسید

برای اینکه بتوانید یک عادت را بشکنید، باید ببینید چه چیزی شما را به سمت آن سوق می دهد. برای اینکه به موفقیت برسید، در مرحله اول باید با خودتان روراست باشید و سپس محرک ها را از زندگی خود بیرون ببرید. گاهی اوقات از بین بردن محرک‌ها ممکن نیست. به‌عنوان مثال زمانی که بخواهید جویدن ناخن‌ را متوقف کنید، نمی توانید به‌طور کلی ناخن های خود را از بین ببرید؛ اما می توانید دستکش دستتان کنید یا در عوض آدامس بجوید. بهترین راه برای ترک و پایان دادن به یک عادت بد این است که آن را با یک کار خوب جایگزین کنید.

۶- تجسم کنید

خودتان را در حال انجام دادن عادت بد مجسم کنید و سپس تصور کنید که به این عادت بد پایان داده‌اید. نسخه پیشرفت کرده خودتان را تصور کنید، نسخه ای که هیچ عادت تضعیف‌کننده ای ندارد. تصور کنید که رها شدن از یک احساس تا چه حد می تواند به شما احساس آزادی دهد. تصور کردن موفقیت مانند این است که به خودتان نشان دهید تمام این کارها ممکن است.

۷- درد برگشت را تصور کنید

ترک عادت های بد

گاهی اوقات ممکن است زمانی که پیروزی و موفقیت خود را تصور می کنید، درد و عذاب برگشتن به یک عادت را نیز تصور کنید. مثلا با خودتان بگویید اگر موفق نشوم چه پیامدهایی برایم خواهد داشت؟ آیا برای سلامتی‌ام خطر دارد؟ آیا کسانی که دوستشان دارم از من ناامید می شوند؟ تصور این درد ممکن است زمانی که ادامه مسیر به نظرتان غیرممکن می شود، به شما انگیزه ای بیشتری بدهد.

۸- خودتان را تایید کنید

تأیید شدن یک وسیله قدرتمند برای کنار گذاشتن عادات بد است. به خودتان بگویید که شما قادر به تغییر کردن هستید و ارزش تغییر کردن دارید و فوق العاده هستید. حتی زمانی که احساس می کنید خوش بین نیستید، هر چیزی که نیاز دارید در آن لحظه بشنوید، به خودتان بگویید. این چیزها را بلند بگویید، آن ها را بنویسید و به دیوار آویزان کنید. اگر می خواهید بیشتر ورزش کنید، به خودتان بگویید که پر از انرژی و قوی هستید. اگر قصد دارید غیبت کردن را کنار بگذارید به خودتان بگویید که شما قابل اعتماد هستید و می توانید راز نگه دار باشید. کلمات قدرتمند هستند. آن‌قدر به خودتان بگویید تا باورتان شود.

ترک عادت های بد

۹- مدیتیشن کنید

مدیتیشن قدرت زیادی دارد. شکست دادن عادت ها یک فرآیند سخت است و باید قدرت تغییر را عمیقا در خودتان پیدا کنید. هیچ تمرینی بهتر از مدیتیشن نمی تواند شما را در این راه یاری کند. اگر تازه‌کار هستید آرام شروع کنید. به یک مکان خلوت بروید و ذهن خود را خالی کنید. روی نفس کشیدن تمرکز کنید و سعی کنید افکار خود را آرام کنید. خالی کردن ذهن از افکار درهم‌ و ‌برهم به شما کمک می کند بتوانید عادات بد را کنار بگذارید و به موفقیت برسید.

۱۰- کمال‌گرا نباشید

اگر در طول مسیر کمی دچار لغزش شدید، به خودتان سخت نگیرید و با پشتکار به سمت هدف خود حرکت کنید. اما اگر اشتباه کردید، اجازه ندهید کل پیشرفتتان از بین برود. دوباره به مسیر بازگردید و در نظر داشته باشید که هیچ‌کس کامل نیست.

چکیده

همان‌طور که قبلا هم شنیده‌اید، انسان‌ها بنده‌ی عادات خود هستند؛ اما این موضوع نباید باعث شود شما زندانی عادات خود شوید. خودتان را بشناسید و بدانید که قادر به انجام خیلی از کارها هستید. از نکات گفته‌ شده استفاده کنید و عادات بد خود را کنار بگذارید، فراموش نکنید که قدرت در درون خود شما است. از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

پاسخ دهید