چگونه روز خوبی داشته باشیم

روز خوب

چگونه روز خوبی داشته باشیم

داشتن یک روز خوب، به شروع آن روز بستگی دارد. علم روان شناسی ثابت کرده است که داشتن یک آغاز خوب در صبح، می تواند بدن و روحیه شما را به‌ شکل مداومی تا انتهای شب در وضعیتی خوب نگه دارد. هر چند این موضوع بنابر افراد مختلف و ضرباهنگ بیولوژیکی آن ها متفاوت است، اما با انجام دستوراتی ساده می توان یک روز سبک و بانشاط ساخت پس با ما همراه باشید.

راهکار هایی برای بهتر شدن یک روز خوب 

با ما همراه باشید تا شما هم روز های خوبی را تجربه کنید.

۱- چیز جدید یاد بگیرید

هر روز، به دنبال فرصتی باشید که دانش تان را گسترش دهید. به یک آهنگ گوش کنید، مقاله ای جالب بخوانید، از یک دوست چیز جدیدی یاد بگیرید. یادتان باشد که هر کس را می بینید چیزی می داند که شما نمی دانید.

۲- روز یک نفر را خوب کنید

برای یک نفر دیگر، کاری بکنید، هر کاری. این تقویت کننده ای فوری برای حالتان است. وقت گذاشتن برای مهربانی نسبت به سایرین همچنین به شما کمک می کند که احساس کنترل بیشتری داشته باشید.

۳- از توانایی هایتان استفاده کنید

وقتی فرصت پیدا می‌ کنید که کاری انجام دهید که بیشترین توانایی تان در آن است، می درخشید. بر اساس تحقیقات، کارکنانی که از توانایی هایشان استفاده می کنند از آنانی که نمی کنند عملکرد بهتر و احساس برآوردگی و کمال بیشتری دارند.

۴- خودتان را بسازید

فعالانه تصمیم بگیرید که خوب بخورید، بیشتر حرکت کنید و بهتر بخوابید. هر لقمه غذا، هر قدم اضافی، و هر ساعت استراحت اضافی تأثیر قابل توجهی دارد. تصمیمات هر روزه شما روی کیفیت سلامتی و زندگی تان اثر می گذارد.

۵- رو به جلو فکر کنید

اهداف بلند مدت تان کدامند؟ هر روز لااقل یک کار انجام دهید که شما را قدمی، هر چقدر هم کوچک، به آن اهداف نزدیک تر کند.

روز خوب

۶- کاری با معنا انجام دهید

مهم نیست چقدر کوچک، کاری کنید که دنیا را بهتر کنید. این کار می تواند به سادگی برداشتن تکه ای زباله از روی زمین باشد.

۷- یک لحظه تامل کنید

حداقل ۳۰ ثانیه را صرف تفکر و تأمل درباره آنچه به دست آورده اید و درک و قدردانی از آنچه دارید کنید. ابراز تشکر یکی از ساده ترین راه های بهتر شدن حال تان است.

چند عادت سازنده برای شروع یک روز عالی 

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

۱- زود بیدار شوید

روز خوبزود بیدار شدن از خواب فایده  های زیادی دارد. می توانید با آرامش و به آهستگی فعالیت  های صبحگاهی را انجام بدهید و از استرس های کمبود وقت خلاص شوید. فرصت دارید تا خودتان را پیدا کنید و به چارچوب ذهنی خود شکل بدهید. صبح  های آرام و ساکت زمان فوق العاده ای برای انجام بسیاری از کارها هستند. می توانید خودتان را برای شروع عملی اهدافتان آماده کنید.

زود بیدار شدن از خواب باعث می شود تا ۸ عادت دیگری را هم که در ادامه توضیح داده می شود، بتوانید تمرین کنید. این عادت  ها باعث می  شوند تا صبحتان را با نشاط شروع کنید و برای آغاز یک چالش بزرگ در برابر هر چیزی که زندگی شما را تحت تاثیر قرار می  دهد آماده شوید.

۲- لبخند بزنید و مثبت فکر کنید

به محض اینکه از خواب بیدار می  شوید. وقتی لبخند می  زنید بدنتان هورمون  هایی مثل اندورفین ترشح می  کند که باعث می‌ شود احساس خوبی داشته باشید. این یعنی وقتی به محض بیدار شدن لبخند می‌ زنید روزتان را با یک حس و حال خوب شروع خواهید کرد. علاوه بر این، وقتی لبخند می  زنید در اثر ترشح سرتونین حال و هوای شما بهتر شود.

لبخند باعث می  شود سیستم دفاعی بدنتان تقویت شود. پس اگر روزتان را با نشاط شروع کنید و تا پایان روز لبخند را فراموش نکنید، در واقع از ابتلا به بیماری  ها هم جلوگیری می  کنید، حتی اگر لبخند زدن در صبح برایتان مشکل است، خودتان را مجبور کنید، چرا که حتی لبخند زدن اجباری هم سودمند است.

روز خوب

۳- تختتان را مرتب کنید

از تختتان بیرون بیایید و آن را مرتب کنید. راه ساده‌ ی شادتر بودن این است که هر روز صبح تختتان را مرتب کنید. با انجام همین کار کوچک و با نظم دادن به زندگی بیرون، می  توانید باعث آرامش درون خود شوید. این کار بسیار ساده کمک می کند صبحتان را با نظم شروع کنید.

«اگر هر روز صبح تختتان را مرتب کنید، اولین تکلیف روزتان را انجام داده  اید. این کار به شما اندکی احساس غرور القا می کند که باعث می  شود برای انجام کارهای بعدی تشویق شوید. در طول روز، وقتی یک کار تکمیل شده باشد، باعث می شود کارهای زیاد دیگری هم تکمیل شوند. مرتب کردن تختتان این حس را در شما ایجاد می  کند که حتی موضوعات کوچک هم در زندگی اهمیت دارند.

اگر نتوانید کارهای کوچک را درست انجام دهید، هیچ وقت موفق نمی  شوید کارهای بزرگ را به درستی انجام دهید. اگر تصادفا یک روز بسیار بد داشتید، وقتی به خانه برگردید با یک تخت مرتب مواجه می  شوید و تختی که مرتب کرده اید به شما این نوید را می  دهد که فردا روز بهتری خواهد بود. (پس اگر می  خواهید دنیا را تغییر بدهید، با مرتب کردن تختتان شروع کنید.)

۴- دندان  هایتان را مسواک بزنید و زبانتان را تمیز کنید

اغلب مردم فکر می  کنند باید بعد از صبحانه مسواک بزنند در حالی که بهتر است به محض این که از خواب بیدار می  شوید مسواک بزنید. وقتی که خواب هستید، لایه ای از باکتری که پلاک نامیده می شود در دهان شما ساخته می  شود و لازم است بعد از بیدار شدن این پلاک  ها را با مسواک زدن از بین ببرید. همچنین مسواک زدن باعث می  شود یک لایه‌ی فلور ایدی محافظ در برابر قند ها و اسید هایی که با خوردن صبحانه به دهان شما وارد می  شوند، تشکیل گردد. در ضمن علاوه بر مسواک زدن باید زبان خود را هم تمیز کنید.

۵- آب گرم با لیمو بنوشید

روز خوب

بعد از مسواک، آب نصف یک لیمو (یا یک لیموی کامل) را در یک لیوان بزرگ آب ولرم بچکانید و بنوشید. این یک ترفند سالم است که این مزایا را برای شما به همراه خواهد داشت:

۱- آب‌ لیمو باعث پاکیزگی و تحریک کلیه و کبد می شود.
۲- چون لیمو حاوی مقدار زیادی ویتامین c است، باعث می  شود بدنتان در برابر سرما خوردگی مقاوم شود.
۳- نوشیدن آب‌ لیمو خون را قلیایی می  کند. وقتی بدن مواد قلیایی‌ کننده‌ ی کافی نداشته باشد و در نتیجه اسیدی باشد، این مواد را از استخوان  ها و یا بافت  های حیاتی می  گیرد.
۴- خواص آنتی‌اکسیدان لیمو از آسیب رادیکال  های آزاد جلوگیری می‌ کند که در نتیجه به شادابی و جوانسازی پوست کمک خواهد کرد.
۵- من از یک نی برای نوشیدن آب و لیمو استفاده می  کنم تا از مینای دندانم در برابر اسید موجود در لیمو محافظت کنم.

۶- نرمش‌ های کششی انجام دهید
انجام دادن یک نرمش صبحگاهی کمک می  کند عضلاتتان را بعد از خواب نرم کنید و جریان خون به ماهیچه هایتان را افزایش می  دهد. همچنین با انجام دادن تمرین  ها و ژست  های یوگا به مدت ۱۰ دقیقه می  توانید ذهن، بدن و تنفس خود را برای روز پیش رو هماهنگ کنید.

روز خوب

۷- مدیتیشن

به کمک مدیتیشن روزتان را با آرامش آغاز کنید. مدیتیشن فایده  های زیادی دارد: از تقویت تمرکز و کاهش استرس گرفته تا تقویت ثبات احساسات و جلوگیری از بیماری‌ های مزمن. می  توانید هر روز صبح و به سادگی با تمرکزی ۳ دقیقه‌ای روی تنفستان شروع کنید، به این ترتیب:

۱- در یک موقعیت مناسب و راحت بنشینید.
۲- چشم‌ ها را ببندید و روی تنفستان تمرکز کنید.
۳- عملیات دم را در ۴ شماره انجام دهید، نفستان را به اندازه‌ ی ۴ شماره نگه دارید و ظرف ۸ ثانیه آن را خارج کنید.
این کار را برای ۳ دقیقه انجام دهید.

۸- یک صبحانه‌ ی سالم صرف کنید

روز خوب

با این که بار ها این را شنیده اید اما من هم تکرار می  کنم: صبحانه مهم ترین وعده‌ ی روز است. یک صبحانه‌ ی سالم از کمی پروتئین، مقدار زیادی غلات و چربی  های سالم تشکیل می  شود. در صورتی که یک صبحانه‌ ی سالم بخورید از این مزایا سود خواهید برد:

۱- در طول روز کم تر احساس گرسنگی خواهید کرد.
۲- تمرکز و دقت بیش تری خواهید داشت.
۳- حذف صبحانه به اضافه وزن منجر خواهد شد.
۴- انرژی بیش  تری خواهید داشت.

۹- چیزی خلق کنید
قبل از این که دریافت اطلاعات را از طریق خواندن ایمیل ها، گوش دادن به اخبار، بررسی جلسات و … شروع کنید، چیزی خلق کنید. این کار را می توانید از طریق نوشتن یک پست در وبلاگ، نقاشی کشیدن، ضبط یک ویدئو، نوشتن یک فصل از رمانتان و … انجام دهید.

چکیده

توی یه روز خوب لازم نیست اتفاق های خارق العاده ای افتاده باشه تا خوب باشه. وقتی بتونی از همه ی چیزهایی که دور و برت رو پر کردن لذت ببری، هنوز بتونی از چیزهای کوچک حس شگفت زدگی پیدا کنی و برای خودت سوال های بزرگ بزرگ کنار بذاری، این یعنی یه روز خوب. ممنون که برای داشتن یک روز خوب با ما همراه بودید.

پاسخ دهید