دلایل ورشکستگی در کسب و کار

دلیل ورشکستگی در کسب و کار

هر روزه شاهد آن هستیم که شرکت های بزرگ یا کوچکی به دلایل مختلف تعطیل می شوند و علت این تعطیلی چیزی جز ورشکستگی بنگاه اقتصادی نیست.

هر چند در بسیاری از مقالات و یا صحبت ها اولین و یا یکی از مهم ترین علل  ورشکستگی بنگاه های اقتصادی را سرمایه ناکافی می دانند اما به عقیده من این امر نمی تواند صرفا باعث ورشکستگی شده و عدم سرمایه کافی هم خود دلیل دیگری داشته و آن عدم اطلاعات درست از سرمایه مورد نیاز برای شروع و یا نگهداری از آن کسب و کار است.

در این مقاله 10 علت اصلی که باعث ورشکستگی بنگاه های اقتصادی می شوند را بررسی کرده و معرفی می نمایم. همچنین 7 علت اصلی ورشکستگی در کسب و کار های کارآفرینانه را بررسی میکنیم

 

  •  عدم تحقیق درست و آنالیز صحیح بازار

این موضوع یکی از مهم ترین دلایل ورشکستگی و ناکامی بنگاه های اقتصادی بالاخص آنهایی است که در همان سال اول رو به تعطیلی میروند. بسیاری از افراد تنها با این دید که شغل مشابه ای در جای دیگری و توسط شخص دیگری موفق بوده و یا حتی در همان منطقه کسب و کار های موفق دیگری وجود دارند به راه اندازی کسب و کار خود اقدام نموده در حالی که تحلیل صحیحی از روش اجرا، مشتریان، هزینه ها، و … نداشته و نهایتا با شکست مواجه می شوند.

بی برنامه بودن یکی دیگر از دلایل شکست کسب و کار است. در صورتی که ما برنامه ای برای موفقیت نداشته باشیم در واقع برای شکست برنامه ریزی کرده ایم. سعی کنید قبل از شروع کسب و کار و انجام سرمایه گذاری و تبلیغات برنامه مدونی برای کسب و کار خود طرح ریزی کنید، برای این کار حتما از یک یا چند مشاور مدیریت استفاده کنید.

  •  منابع انسانی نا کارآمد

نیروی انسانی میتواند عامل پیروزی یا شکست یک سازمان باشد. یک نیروی انسانی خوب میتواند یک شرکت در حال ورشکستگی را از رکود خارج و با یک ایده خلاق به سود دهی برساند. مدیران هم جزء منابع انسانی سازمان به حساب آمده و ضعف در مدیریت یکی از دلایل نا کارآمدی منابع انسانی است.

این مشکل خود می تواند ناشی از عدم تحلیل صحیح بازار باشد اما بعضا با وجود پتانسیل خوب بازار برخی شرکتها توانایی لازم برای جذب بازار را ندارند. فروشندگان ضعیف، شعارهای تبلیغاتی غیر موثر و نبود مزیت رقابتی پایدار از دلایل اصلی این ناتوانی در جذب به شمار می آیند.

  • عدم توجه به رقیبان

کوچک شمردن رقیبان و چگونگی جذب سهم بیشتری از بازار علت بعدی شکست کسب و کار ها است. چه آنهایی که با رقیبان با سابقه در مبارزه هستند و سابقه آنها و نفوذشان در اذهان را دست کم می گیرند چه بنگاهای اقتصادی قدیمی تری که به ورود رقیبان تازه نفس با ایده های نو بی توجهی می کنند.

  •  از بین رفتن انگیزه ها و عدم مقاومت در بازار

بسیاری از افراد تاب و تحمل مقاومت در بازار را نداشته و با اولین ناملایمات و یا نرسیدن به انتظارات اولیه دچار بحران می شوند. البته این می تواند از پیش بینی های غلط اولیه ناشی شده باشد اما گاها ما زمانی دست از کار می کشیم که با موفقیت فاصله چندانی نداریم.

  •  عدم توجه به بهبود مستمر

حتی اگر کسب و کار موفقی داریم باید بدانیم در صورتی که برنامه ای برای بهبود مستمر نداشته باشیم رقبا جای ما را در بازار گرفته و سهم خود را از دست می دهیم. غالب مشتریان انتظار دارند ما با گذشت زمان محصول و خدمات بهتری ارائه دهیم و ثبات در کیفیت خدمات ممکن است وسوسه امتحان محصولات دیگر را در مشتریان بارور کند. پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت که بر بهبود مستمر تکیه کرده و تضمین کننده فرایندهای بهبود باشند می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. مثلا پیاده سازی و اخذ گواهینامه ایزو 9001 که با نگاه بهبود مستمر استقرار می یابد می تواند جلوی شکست های ناشی از عدم پیشرفت را بگیرد.

  •  بودجه بندی نادرست و سرمایه ناکافی

سرمایه همیشه یک عامل مهم در کسب و کار است اما هر کسب و کاری به یک میزان مشخص از سرمایه نیاز دارد که باید در طول مراحل مختلف اجرا و ادامه کسب و کار هزینه گردد. بخشی از این سرمایه از سرمایه اولیه سرمایه گذاران بوده و بخش دیگری ممکن است از محل درآمد و یا وام باشد. نکته اینجاست که ما باید برنامه مشخصی برای ماهها و سالهای آتی داشته باشیم و خرج کرد کامل سرمایه در ماههای اول باعث بروز بحران در ماههای بعدی می گردد. بودجه ریزی صحیح با توجه به درآمد ها و هزینه ها می تواند جلوی شکست کسب و کار ما را بگیرد.

  •  کیفیت پایین محصولات و خدمات

گمان نمی کنم این موضوع نیازی به توضیح داشته باشد اما عدم توجه به رضایت مشتریان شاید مهم ترین عامل شکست کسب و کارها باشد.

  •  عدم دقت در سیستم مالی و گزارشات

بی توجهی به گزارشات مالی بعضا زمانی مدیران را متوجه شکست می کند که بسیار دیر شده است. آنالیز نقطه به نقطه وضعیت کسب و کار و برنامه ریزی برای انحرافات احتمالی در هر نقطه همیشه می تواند جلوی شکست کسب و کار ها را بگیرد.

و نهایتا باید گفت همه موارد بالا می تواند ناشی از ضعف مدیریتی و عدم دانش کافی مدیران بنگاه اقتصادی ورشکسته باشد. هر چند برخی عوامل محیطی و سیاسی هم می تواند باعث شکست کسب و کار ها باشد اما عوامل ذکر شده مواردی هستند که با دقت و برنامه ریزی می توان جلوی خسارت های ناشی از آنها را گرفت.

هفت دلیل عمده ورشکستگی کسب و کار
ورشکستگی در کسب و کار
علت ورشکستگی در کسب و کار

هفت دلیل عمده ورشکستگی کسب و کار در پروژه های کارآفرینی و استارت آپ ها را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. خواهیم دید هر یک از همین هفت دلیل باعث ورشستگی بالای پنجاه درصد کسب و کارها در دو سال نخست می شود. همه ما میدانیم برای اینکه به سطح جدیدی از رفاه برسیم، باید ریسک کنیم و عدم ریسک، خطرناکترین انتخاب هر فرد عاقلی است!

بارزترین خصوصیت یک کارآفرین قدرت ریسک و مدیریت ریسک کارآفرین است. هر چند پیش بینی دقیق زمان موفقیت یا ورشکستگی هر کسب و کاری تقریبا غیرممکن است ولی می توان با ظهور هر یک از فاکتورها مطمئن بود کسب و کار در مسیر ورشکستگی قرار گرفته است.

  • انتظار برای موفقیت سریع:

    شاید بتوان نمونه هایی از موفقیت یک شبه کسب و کارها پیدا کرد ولی هیچ کارآفرینی حق ندارد تفکر کوتاه مدت داشته باشد. همانطور که در جلسه سیستم سازی کسب و کار کلاسهایم ذکر کردم، نمودار کارآفرینی بین شش ماه تا سه سال زیر خط میانگین سیر میکند و بعد از آزاد شدن اثر پروانه ای جهش کسب و کار شروع می شود. اگر یک پروژه کارآفرینی را مشاهده کردین که صاحب آن تعهدات موفقیت در کوتاه مدت می دهد،

  • مطمئن باشین سرمایه گذاری یا شراکت در این پروژه به نتیجه نخواهد رسید. “کارآفرین را با صبرش میسنجند!” در ضمن خاک خوری هر کسب و کاری نسبت مستقیم با قدرت ایجاد درآمد آن دارد. اگر کسب و کاری ده روز خاک خوری داشته باشد قادر نخواهد بود برای شما درآمد چشمگیر خلق کند. کسب و کارهایی که بر مدهای زودگذر پایه ریزی می شوند زود رشد کرده و زود به پایان میرسند ولی کسب و کارهایی که بر روندها پایه ریزی می شوند دیر رشد کرده و چندین ده سال به سودآوری و رشد ادامه می دهند.
  • افتادن در دام احساسات:

    همانطور که در بالا گفتیم، کسب و کارهای قدرتمند زمان خاک خوری زیادی هم دارند، در مدت خاک خوری، افراد بدبین هزاران دلیل برای تعطیل کردن کسب و کار شما دارند و همه دلایل هم، منطقی و دارای راهکار است، هم صحبتی با این افراد طبق قانون علف هرز که در جلسه برند سازی سیستمی – خودمانایی کلاسهایم توضیح دادم،

  • باعث احساسات منفی در شما می شود و باعث می شود آنطور که لازم است به کسب و کار خود نرسین و علف های هرز شروع به رشد کردن در کسب و کار شما شده و آن را از بین میبرد. اگر کسب و کار شما ارزشی را به جامعه ارائه می کند، مطمئن باشین به دوران شکوفایی خواهد رسید و با صبر و حوصله به کار خود ادامه بدین.
  • عدم پی ریزی مستحکم کسب و کار:

    موقع پی ریزی کسب و کار مثل یک نقاش کمی عقب تر بروید و بر چشم انداز کسب و کار خود نگاه کنید. مطمئن شوید جاذبه غریب کسب و کار خود را درست تعریف کرده اید. کسب و کارهایی که بر پایه ستاره ها “یعنی همان موسس خود” ساخته شده اند، بسیار متزلزلند و با هر تکانی ممکن است با خاک یکسان شوند.

  • بجای تکیه دادن کسب و کار بر خود، آن را به یک تیم تکیه بدین، تیمها سرعت کمتری نسبت به ستاره ها دارند ولی پایه های آنها مستحکم تر است. یکی از بزرگترین دلایل ورشکستگی در کشورمان عدم بهاء دادن به تخصص ها و تیم سازی است. از خودتان سوال کنید: آیا کسب و کار من در مسیر برند سازی یا برندینگ در حرکت است؟ از برندسازها سوال کنید، مشاوران برند سازی برای جواب دادن یک سوال ده دقیقه ای هیچ مبلغی از شما نخواهند گرفت.
  • عدم توجه به روابط عمومی، بازاریابی و برند سازی:

    هیچوقت فکر نکنید، چون کسب و کار شما بر پایه ایده ای نو ساخته شده است، مشتریان دسته به دسته به سراغ شما خواهند آمد، در تیم خود از متخصصان روابط عمومی، بازاریابی و برند سازی بهره ببرید، این تخصص ها قلب کسب و کار است. هنری فورد میگوید: “کسی که بخاطر صرفه جویی در هزینه ها، از تبلیغات و بازاریابی چشم پوشی می کند

  • ، مانند کسی است که برای صرفه جویی در زمان، ساعت را عقب می کشد!” اگر روابط عمومی، بازاریابی و برند سازی اهمیت نداشت، بزرگترین شرکت های جهان تیم های روابط عمومی، بازاریابی و برند سازی قدرتمندی نمی ساختند، به خاطر همین تیمهاست که آنها در لیست برترین شرکت های جهان حضور دارند.

 

  • نادیده گرفتن روابط سالم و ارزشمند:

    شما در سالهایی که زندگی کرده اید، شبکه ای از دوستان و آشنایان دارید که بدون چشمداشت می توانند به شما کمک کنند، مثلا یکی از همکلاسیهای اول ابتدایی شما الان مدیر یک نمایشگاه اتومبیل شده است و صحبت با ایشان شاید نقطه اهرمی سیستم شما باشد (نقطه اهرمی را به تفصیل در جلسه سیستم سازی کسب و کار کلاسهایم شرح داده ام) و یک تماس تلفنی ایشان و معرفی شما به یک شخص دیگر، بتوانند کسب و کارتان را به کلی متحول کنند.

  • به دیدن تک تک افرادی که می شناسید بروید و در مورد کسب و کارتان با آنها صحبت کنید. هفته گذشته یک آشنای قدیمی در مورد فعالیت هایم پرسید و بعد از توضیح من، گفت: یک ماه پیش با مدیر فلان کارخانه صحبت می کردم و ایشان تصمیم گرفته بود برای مشاوره برند سازی، بره تهران، اگه میدونستم تو اینجا مشغول شدی، میفرستادم پیش تو! تنها کسی که نمیدونست من اینجا مشغول شدم، ایشون بودن و فرصت دقیقا رفته بود سراغ ایشون! همیشه کارت ویزیت همراه داشته باشین و همیشه حتی موقع تعمیر وسیله نقلیه و هر اجتماعی، بجای صحبت های سیاسی، در مورد کسب و کار خود صحبت کنین و بپرسین چه کمکی میتونن به شما بکنن!
  • به تعویق انداختن تهیه پلن برند سازی و بازاریابی:

    داشتن صفحه خلاصه پلن برند سازی یک نیاز ضروری برای هر کسب و کاری است. خیلیا منتظر میمونن تا بعد از کسب پول به سراغ بازاریابی و برند سازی بروند، ولی نمیدانند بدون داشتن اهداف روشن بخاطر نوسانات مغز، کسب و کارشان هر روز دچار امواج خروشان می شود و در آخر کشتی کسب و کارشان غرق می شود. خلاصه پلن برند سازی به شما در جذب سرمایه گذار نیز کمک چشمگیری می کند. اولویت های کارآفرینی را دقیق بشناسید و مطابق با آن عمل کنید.

  • انتخاب شریک یا سرمایه گذار نادرست:

    انتخاب شریک کسب و کار به اندازه انتخاب شریک زندگی اهمیت حیاتی دارد. خیلی ها فکر می کنند اولین کسی که اظهار تمایل برای سرمایه گذاری یا شراکت کرد، باید پذیرفته شود ولی همین انتخاب می تواند باعث ورشکستگی کسب و کار شما شود. شریک خوب هم کسی نیست که شبیه شما باشد، شریک خوب باید مکمل شما باشد.

  • اگر شما یک انسان عجول هستین، شریک شما باید یک انسان صبور باشد و … شریک شما مثل ترمز ماشین شماست که شما را از تصادفات در امان نگه میدارد. در مورد انتخاب شریک در جلسه طراحی سیستم ها و جلسات بعد از آن شرح مفصلی داده ام که می توانید از آن مقالات مطالعه کنید. آنچنانکه در مورد شریک زندگی خود تحقیق می کنید، در مورد شریک کسب و کار خود نیز تحقیق کنید و قانون “همه چیزمان مانند همه چیزمان است” را مد نظر قرار دهید. کسی که به خانومش خیانت میکنه نمیتونه شریک خوبی برای شما باشه و صد در صد به شما نیز خیانت خواهد کرد و …

 

پاسخ دهید