نکات طلایی کسب وکار

نکات طلایی کسب وکار

نکات طلایی کسب وکار

کسب و کار همانند سایر امور زندگی اصولی دارد که باید در یک فرآیند تدریجی آموخته شود. بدین منظور باید فرهنگی در جامعه بوجود بیاید که افراد علاوه بر داشتن مهارتهای اصلی مهارتهای کسب و کار نیز داشته باشند. اولین قانون موفقیت در کسب و کار، تمرکز روی چیزی است که از دانش آن بهره مند هستید و به خوبی از پسش بر می آیید. راه اندازی یک کسب و کار، زمان مناسبی برای آزمون و خطا و یا قدم گذاشتن در مسیری ناشناخته نیست بلکه باید اصولی پیش رفت. بنابراین توصیه می شود پیش از آنکه کار روی طرح کسب و کار خود را شروع کنید، به این عوامل توجه کنید:

۱- سرمایه کافی

پول می تواند علت اصلی تمام ورشکستگی ها در تجارت باشد. صاحبان کسب و کارها باید تخمین بزنند که به چه مقدار پول نیاز دارند تا بتوانند کار خود را راه اندازی کنند. آن را خوب اداره کرده و سپس در سطح خوبی نگه دارند و به عنوان یک شرکت بازرگانی موفق خود را مطرح کنند.

۲- برنامه ریزی مناسب و کافی

عدم برنامه ریزی صحیح در واقع، علت مشکلاتی از قبیل فقدان سرمایه کافی و جریان انداختن ضعیف نقدینگی است. باید یک برنامه کاری منسجم را با در نظر گرفتن تمام امور مالی، بازاریابی، رشد و دیگر موارد خاص در نظر بگیرید. می تواند بسیار زمان بر باشد، زیرا یک برنامه ریزی صحیح و مناسب هفته ها یا ماهها تلاش نیاز دارد. عقاید و نظرات شما زمانی کارساز خواهد بود که با برنامه ریزی صحیح جلو بروید. در غیر این صورت در آخر کار، سرمایه شما به هدر خواهد رفت.

۳- استخدام نیروهای مناسب

نیروهای فعال و منظم تاثیر بسیار زیادی در رشد و پیشرفت سازمان دارند، در مقابل نیروی بی نظم و بی انگیزه که فقط در فکر پرکردن ساعت کاری و رسیدن به سرماه و دریافت حقوق می باشد نه تنها باعث رشد سازمان نمی شوند بلکه خود دلیلی برای نزول و شکست سازمان است.

۴- بازاریابی قوی

نکات طلایی کسب وکار

یک تیم بازاریابی قوی شما را در معرفی محصولات و خدمتتان به دیگران و افزایش خدمات و فروشتان یاری می دهد.

۵- ارتباطات قوی

ارتباطات خود را با افراد موثر قوی کنید، با افراد موفق در صنف خود، رئیس بانکی که در آن حساب دارید ارتباط نزدیکی برقرار کنید تا در صورت نیاز به کمک مالی بتوانید از آنها کمک بگیرید.

۶- ثبت ورودی ها و خروجی ها

اگر شما ندانید موجودی شما در انبار چقدر است یا اینکه در پایان روز چقدر فروش داشته اید یا چه میزان سود کرده اید کنترل امور از دستتان خارج شده و نمی توانید برنامه ریزی بلند مدتی داشته باشید و اینکار در نهایت به شکست کسب و کارتان منجر خواهد شد، برای این کار می توانید از یک نرم افزار حسابداری یا یک حسابدار دقیق و منظم کمک بگیرید.

۷- بیمه حوادث یا سرقت

حادثه هیچگاه خبر نمی کند، بنابراین بسیار مهم است کسب و کارتان و محل آن را توسط بیمه هایی که معتبر هستند بیمه کنید تا در صورت بروز حادثه یا سرقت دچار ورشکستگی نشوید.

۸- احترام و تکریم ارباب رجوع

باید این نکته را در نظر داشته باشید که مهم ترین رکن در هر کسب و کار مشتریان و ارباب رجوع آن هستند و شما بدون آن ها محکوم به شکست هستید، بنابراین در برخورد با آنها در نهایت ادب و احترام برخورد کنید.

۹- محصولاتتان را گارانتی کنید

با نمایندگی هایی کار کنید که اجناسشان دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد.

۱۰- ایجاد حس اعتماد در مشتری

نکات طلایی کسب وکار

در بسیاری از فروشگاهها با این جمله برخورد می کنیم که جنس فروخته شده تعویض یا پس گرفته نمی شود، شاید ندانید که با این جمله چه بار منفی را به مشتری القا می کنید و او را از خرید منصرف می کنید. از جملاتی استفاده کنید که بار مثبتی به مشتری بدهد و او را به خرید ترغیب کند و حس اعتماد را در او به وجود بیاورد و به او این اطمینان را بدهد که اگر جنس خریداری شده خراب یا معیوب بود به راحتی می تواند آن را تعویض کند یا پس بدهد( اهمیت کار کردن با نمایندگی هایی که دارای خدمات پس از فروش هستند در اینجا روشن می شود) با اینکار او را به مشتری ثابت خود تبدیل می کنید.

۱۱- تبلیغات

بخشی از درآمد و هزینه خود را صرف تبلیغات کنید. اینکار باعث رشد و پیشرفت کسب و کارتان شده و آورده شما را چند برابر می کند.

۱۲- در کسب و کارتان نظم ایجاد کنید

مرتب و منظم بودن محل کسب وکارتان، داشتن لباس فرم برای همه کارمندان باعث ایجاد حس مثبت در مشتریان می شود و به پیشرفت کسب و کارتان کمک می کند.

۱۳- شرکت در نمایشگاه ها

بدون شک در طول سال نمایشگاه های زیادی در سطح استان و کشور برگزار می شود که شما می توانید با شرکت در آن ها و معرفی کسب و کارتان به رشد و شکوفایی آن کمک کنید.

۱۴- با سازمان ها و ارگان ها قرارداد ببندید

به این صورت که می توانید کالا با خدمات خود را به افراد یک سازمان یا ارگان بفروشید و برای اطمینان از بازگشت پولتان آن را به صورت اقساط ماهانه از حقوق آن ها کسر کنید.

۱۵- خدمات خود را افزایش دهید

مثلا اگر سقف خرید مشتری از حدی بیشتر شد درصدی را تخفیف دهید یا هدایای تبلیغاتی مانند کتابها، فیلم ها و یا مجلاتی را که لوگوی شرکتتان روی آن ها درج شده به مشتریان خود بدهید. اگر با قشر خاصی در ارتباط هستید یا به افراد خاصی خدمات ارائه می دهید احتیاجات آن ها را در نظر بگیرید، مثلا برای سالمندان مکانی برای نشستن، برای کودکان محلی برای بازی آنها و … در نظر بگیرید، اینکار علاوه بر ایجاد حس اعتماد مشتریان نسبت به شما آنان را به مشتریان دائم شما تبدیل می کند.

۱۶- برای زمان مشتریانتان اهمیت قائل شوید

آن ها را طولانی مدت در سالن انتظار نگه ندارید، تغییرات زمانی را به آن ها اطلاع دهید و …

۱۷- شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید

نکات طلایی کسب وکار

برای کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی حساب ایجاد کنید و در آن به معرفی شرکت و خدماتش بپردازید و تبلیغ کنید. با توجه به پیشرفت روزافزون کاربران شبکه های مجازی اینکار به رشد کسب و کارتان بسیار کمک می کند. هم چنین می توانید با در نظر گرفتن قسمت انتقادات و پیشنهادات به پیدا کردن نواقص و مرتفع کردن آن ها کمک کنید.

۱۸- هزینه های کاذب را از بین ببرید

از هزینه های کاذب و بریز بپاش های زیاد دوری کنید، برای این کار می توانید یک برنامه ریز مالی قوی استخدام کنید و یا با افراد موفق در کسب و کارتان مشورت کنید.

۱۹- مشارکت نیروها در سود و زیان

نیروهایتان را در سود و زیان شرکت سهیم کنید اینکار باعث افزایش دقت و انگیزه آن ها می شود و تمام تلاش خود را برای عدم زیان و به سود رساندن شرکت انجام می دهند.

۲۰- اهمیت مساعده و وام به کارمندان

مشکلات مالی باعث دغدغه فکری و کاهش راندمان کاری کارمندان می شود، شما به عنوان مدیر مجموعه با دادن مساعده و یا وام به کارمندان این مشکل را برطرف کرده و با برداشتن باری از دوش کارمند خود، انگیزه او را برای ادامه کار با توان و قدرت بیشتر را افزایش می دهید.

چکیده
همه افراد به دنبال رشد و توسعه کسب و کارشان هستند اما اینکار اصولی دارد و باید نکاتی را در نظر داشت که ما در این مقاله به آن ها اشاره نمودیم که امیدواریم در جهت رسیدن به این هدف برایتان مفید بوده باشند. از اینکه در این مقاله نیز با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

پاسخ دهید