فواید آب برای بدن انسان

فواید آب برای بدن انسان

فواید آب برای بدن انسان

آب یک مایع حیات بخش است که بخش اعظم از وزن بدن انسان را تشکیل داده است، ۳/۲ و یـا %۷۰ وزن بدن انسان را آب تشکیل می دهد. با توجه به فرارسیدن فصل گرما و نیاز بیشتر بدن به این مایع حیات بخش در مورد فواید آن برای بدن مقاله ای را برای شما تهیه نمودیم، با ما همراه باشید.

راه های ورود آب به بدن

۱- از طریق نوشیدن مایعات.
۲- همراه با مصرف مواد غذایی (حتی بیسکوئیت نیز حاوی آب میباشد).
۳- توسط اکسیداسیون هیدروژن مواد غذایی در جریان متابولیسم. این میزان روزانه به نیم لیتر میرسد.

راه های دفع آب از بدن

۱- ادرار توسط کلیه ها (%۵۰)
۲- تعریق از راه پوست (در آب و هوای گرم و مرطوب و پس از فعالیت بدنی این میزان افزایش می یابد).
۳- از طریق هوای بازدمی (که در آب و هوای سرد و خشک میزان آن افزایش می یابد)
۴- از طریق مدفوع (حدود۱۵۰ میلی لیتر) اما این میزان هنگام اسهال افزایش می یابد.
۵- گریه کردن.

مزایای نوشیدن آب به مقدار کافی

۱- روغن کاری مفاصل: غضروف‌ های موجود در مفاصل و دیسک‌ های ستون فقرات، حدودا حاوی ۸۰ درصد آب هستند. کمبود آب در دراز مدت می‌ تواند منجر به درد مفاصل شود.
۲- تشکیل بزاق و مخاط: بزاق به هضم غذا و مرطوب نگه داشتن دهان، بینی و چشم‌ ها کمک می‌ کند. این‌ کار مانع وارد شدن آسیب و اصطکاک می‌ شود. نوشیدن آب در تمیز کردن دهان هم موثر است. مصرف آب به جای نوشیدنی‌ های شیرین شده، باعث کاهش پوسیدگی‌ های دندان نیز می‌ شود.
۳- توزیع اکسیژن در بدن: بیش از ۹۰ درصد خون، آب است و می‌ دانیم که خون نقش اکسیژن رسانی به قسمت‌ های مختلف بدن را برعهده دارد.
۴- تقویت زیبایی و سلامتی: کمبود آب باعث در معرض خطر قرار گرفتن پوست و همچنین ایجاد چین و چروک می‌ شود.
۵- بالشی نرم برای مغز، نخاع و دیگر بافت‌ های حساس: دهیدراته شدن می‌ تواند ساختار و عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین در تولید هورمون‌ ها و بر روی انتقال دهنده‌ های عصبی نیز نقش دارد. کم آب شدن طولانی مدت بدن، می‌ تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در بخش تفکر و استدلال مغز انسان شود.
۶- تنظیم دمای بدن: آب بدن در لایه‌ های متوسط پوست نگهداری می‌ شود. در زمان گرما به سطح پوست آمده و با تبخیر شدن دما را کاهش می‌ دهد.
۷- وابستگی سیستم هضم به آب: روده انسان برای کارکرد مناسب، نیازمند آب است. دهیدراته شدن بدن می‌ تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی، یبوست و بالا رفتن اسید معده بشود.
۸- تخلیه ضایعات بدن: برای فرآیند‌های عرق کردن، دفع ادرار و مدفوع مورد نیاز است.
۹- کمک به تثبیت فشار خون: با کاهش آب، غلظت خون بالا رفته و درنتیجه باعث افزایش فشار خون می‌شود.
۱۰- نیاز مجرای تنفسی به آب: در هنگام کمبود آب، مجراهای تنفسی، برای کاهش از دست دادن آب، محصور می‌ شوند. این حالت می‌ تواند آسم و آلرژی را بدتر کند.
۱۱- در دسترس قرار دادن مواد معدنی و مغذی: آن بخش از مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن که محلول در آب می‌ باشند، فقط در حضور آب جذب می‌شوند.
۱۲- جلوگیری از آسیب‌ های کلیوی: کلیه‌ ها مایعات موجود در بدن را تنظیم می‌ کنند. آب ناکافی می‌ تواند موجبات سنگ کلیه و مشکلات دیگر را فراهم آورد.
۱۳- انرژی بخشیدن در هنگام ورزش کردن: برخی از دانشمندان معتقدند در مورد انجام حرکات قدرتی، مصرف آب باعث بالا رفتن کارایی می‌ گردد. تحقیقات نشان داده است کمبود آب بدن، در انجام حرکات ورزشی بالای ۳۰ دقیقه مشکل‌ ساز خواهد شد.
۱۴- کاهش وزن: استفاده از آب به جای نوشیدنی‌ های شیرین شده، باعث از دست دادن وزن خواهد شد. همچنین با مصرف آب قبل از صرف غذا، تا حدودی احساس سیری خواهید کرد.
۱۵- پایین آوردن جذب الکل: نوشیدن آب و تکه‌ های لیمو، خطر جذب الکل را کاهش می‌ دهد.

فواید نوشیدن آب قبل از خواب

فواید آب برای بدن انسان

نوشیدن آب قبل از خواب فواید بسیار زیادی که در ادامه به بیان آنها می پردازیم.

۱- آبرسانی به بدن

نوشیدن یک لیوان آب پیش از خواب، به بدن کمک می کند تا آب از دست رفته در طول روز که بر اثر فعالیت و تحرک روزمره از دست داده است را جایگزین نماید. بخش عمده بدن ما را آب تشکیل می‌دهد. بنابراین، تأمین همیشگی آب در بدن برای عملکرد بالای بدن و اعضای آن از موارد حیاتی محسوب می‌شود. بدن نیازی ندارد که در طول خواب، آب زیادی از خود دفع کند. بنابراین، نوشیدن آب قبل از خواب، میزان آب بدن را به حالت تعادل اولیه خود برمی گرداند.

۲- سم زدایی

یکی از مهمترین مزایای آب، به خاصیت تمیزکننده بودن آن برمیگردد. بدن در طول روز مقدار قابل توجهی از سموم را از غذا و محیط پیرامون خود دریافت می کند. دفع منظم این سموم از بدن باعث افزایش میزان سلامتی و بهبود عملکرد بدن انسان خواهد شد. نوشیدن آب پیش از خواب، زمان کافی را برای سم زدایی و تمیز شدن بدن انسان از آنها مهیا می سازد. روده‌ها، عضلات و حتی پوست، از این خاصیت سم زدایی در بدن، منتفع می شوند. با توجه به موارد اشاره شده می توان گفت که نوشیدن یک لیوان آب هر شب قبل از خواب، تأثیر مثبتی روی سبک زندگی انسان خواهد داشت.

به این ترتیب، شما احساس خواهید کرد که خواب بهتری داشتید و از انرژی بالاتری برای کارهای روزمره خود برخوردار هستید. ضمن اینکه با هوشیاری بیشتر در طول روز، کاهش وزن بیشتر و توان بالاتر هضم مواد غذایی، به صورت کلی احساس بسیار بهتری خواهید داشت. از آنجاییکه طبق مطالعات تحلیلی انجام شده توسط انجمن کیفیت آب آمریکا (Water Quality Association)، یکی از مهمترین استفاده کنندگان از دستگاه تصفیه آب خانگی، افرادی هستند که به سلامتی و سبک زندگی خود اهیمت بالایی می دهند؛ مطالعه فوق برای این افراد می تواند جذابیت و کاربرد خوبی داشته باشد.

۳- بهتر خوابیدن

نوشیدن آب بطور طبیعی باعث ایجاد تعادل در ویتامین‌ ها، مواد غذایی و معدنی در بدن می شود. نوشیدن آب قبل از خواب باعث ایجاد تعادل و بهبود عملکرد هورمونها، سطح انرژی، عضلات و مفاصل شده و راحتی بیشتری برای آنها فراهم می کند. در طول زمان خواب، آب فرصت دارد تا بین تمام اعضا و اندام بدن پخش شود. به همین دلیل، بسیاری از افراد با نوشیدن آب پیش از خواب، حس بهتری از خواب خود داشته و آرامش بیشتری را در طول آن احساس می کنند. این اتفاق به این دلیل است که در خواب، عضلات، ویتامینها و مواد معدنی بدن بوسیله آب نوشیده شده پیش از خواب به تعادل خوبی می رسند.

۴- کالری سوزی

فواید آب برای بدن انسان

آب، یک کالری سوز طبیعی است. بسیاری از افرادی که به دنبال کاهش وزن خود هستند، آب یخ می نوشند. هر چند شاید این توصیه برای همه درست نباشد، ولی منطق آن این است که زمانی که فرد، آب یخ مینوشد، برای گرم کردن آن در بدن انرژی بیشتری صرف کرده و به همین دلیل باعث بالا رفتن سوخت ساز در بدن می شود. نوشیدن آب قبل از خواب باعث افزایش متابولیسم بدن برای افزایش دمای آن شده که در نتیجه آن، کالری مصرف می کند.

مضرات کم نوشیدن آب

کم نوشیدن آب عوارضی دارد که عبارتند از:

کم آبی پوست

افزون بر استفاده از کرم های مرطوب کننده و دیگر درمان های طبیعی، بهترین راه حل برای تامین آب مورد نیاز پوست نوشیدن آب به میزان کافی است. کشسانی و انعطاف پذیری پوست به تعادل آب در بدن شما بستگی دارد و بر همین اساس به اندازه ای که آب از دست می دهید یا بیشتر از آن باید آب بنوشید. برای این که دریابید آیا با کم آبی پوست مواجه هستید یا خیر می توانید آزمایش زیر را انجام دهید:

به آرامی یک قسمت پوست را نیشگون گرفته و ببینید چقدر طول می کشد تا پوست به حالت عادی خود باز گردد. اگر با کم آبی مواجه باشید، پوست بسیار آرام به شکل اولیه خود باز می گردد. در غیر این صورت، پوست بلافاصله به وضعیت پیشین باز می گردد. همچنین، شما می توانید دمای پوست خود را، به ویژه در ناحیه صورت، آزمایش کنید تا ببینید آیا با کم آبی پوست مواجه هستید یا خیر. به طور معمول بدن برای حفظ دمای ایده آل به آب فراوان نیاز دارد. بر همین اساس، اگر پوست دمایی گرم تر از حالت عادی دارد ممکن است به افزایش مصرف آب نیاز داشته باشید.

یبوست

نوشیدن آب ناکافی ممکن است موجب یبوست شود. یبوست اجابت مزاج را دشوارتر از حالت عادی می سازد و یکی از دلایل اصلی شکل گیری آن نوشیدن بیش از اندازه کم آب است. هنگامی که مدفوع در روده شکل می گیرد، روده بزرگ آب زیادی از آن را جذب می کند تا مواد زائد حالت جامد به خود بگیرند. هنگامی که آب به میزان کافی وجود نداشته باشد، دفع مواد زائد جامد دشوار می شود و این شرایط می تواند موجب درد شکمی شود. هموروئید یکی از مشکلاتی است که به صورت مستقیم با یبوست مرتبط بوده، که به واسطه تلاش روده برای دفع مدفوع خشک شکل می گیرد.

گرفتگی های عضلانی

گرفتگی های عضلانی به طور معمول با فعالیت جسمانی مرتبط هستند، اما زمانی که بدن با کم آبی مواجه است می توانند با هر وضعیت دیگر نیز پیوند خورده باشند. آنچه به طور معمول رخ می دهد این است که در مواجهه با سطوح ناکافی مایع در بدن عدم تعادل در تامین الکترولیت ها و مواد معدنی را تجربه می کنید. این اجزا برای عملکرد درست و مناسب عضلات انسان حیاتی هستند. بر همین اساس، زمانی که مشغول انجام ورزش یا فعالیت های بدنی سخت هستید، تامین آب مورد نیاز بدن و هیدارته باقی ماندن ایده خوبی است، زیرا آب و مواد معدنی به واسطه تعریق از بدن دفع می شوند.

خستگی

فواید آب برای بدن انسان

عدم نوشیدن آب به میزان کافی به طور مستقیم بر زندگی روزانه شما تاثیرگذار است و می تواند موجب خستگی شود. هنگامی که مایع به میزان کافی در بدن شما وجود ندارد، سلول ها فعالیت های خود را کاهش می دهند و انرژی کمتری تولید می کنند. افرادی که از کم آبی بدن رنج می برند، اغلب به همین دلیل احساس خستگی و خواب آلودگی می کنند. خوشبختانه، اثرات خستگی در صورت مصرف آب به میزان کافی از بین می روند.

همچنین، مصرف میوه ها و سبزیجات تازه که حاوی آب فراوان هستند، به منظور افزایش مقدار مایع در بدن ایده خوبی است. افزون بر تامین ویتامین ها، میوه هایی مانند هندوانه و میوه های خانواده مرکبات قندهای طبیعی را در اختیار بدن قرار می دهند که افزایش سطوح انرژی را به همراه دارد.

خشکی دهان

مشکلات خشکی دهان اغلب با بهداشت دهان و دندان و گوارش غذا مرتبط هستند. بهترین توصیه زمانی که با خشکی دهان مواجه هستید، نوشیدن آب است.

فشار خون بالا

نوشیدن آب ناکافی حجم خون در رگ های خونی را کاهش می دهد. برای این که اندام های بدن انسان هنگام کم آبی عملکرد درست خود را حفظ کنند، بدن هورمون هیستامین ترشح می کند. این ماده موجب انقباض سیاهرگ ها و سرخرگ های انسان می شود که افزایش فشار خون را به همراه دارد. نوشیدن آب فراوان گردش خون را بهبود می بخشد، و تجمع سموم و دیگر مواد مضر که موجب فشار خون بالا می شوند را کاهش می دهد.

مشکلات کلیوی

نوشیدن آب فراوان به عنوان محرکی برای عملکرد درست و مناسب کلیه ها عمل می کند. کلیه های انسان مسئولیت دفع سموم، اوره و نمک از بدن را بر عهده دارند. هنگامی که کلیه ها نمی توانند عملکردی مناسب را ارائه کنند، برخی مشکلات سلامت، از جمله شکل گیری سنگ های کلیه پدیدار می شوند. حفظ سلامت کلیه ها در تعادل متابولیک بدن نقش داشته و به پیشگیری از اختلالات و بیماری های مزمن کمک می کند.

افزایش وزن

گاهی اوقات، علائم تشنگی می توانند با علائم گرسنگی اشتباه گرفته شوند. بر همین اساس، افراد بیشتر غذا می خورند، در شرایطی که بدن به مایعات بیشتر نیاز دارد. زمانی که قصد دارید شرایط سلامت و وزن خود را مدیریت کنید، این عاملی مهم محسوب می شود. همچنین، باید به این نکته توجه داشته باشید که نوشیدن آب فراوان سوخت و ساز را تسریع می کند، که می تواند میزان کالری سوزی را بهبود ببخشد.

بیشتر رژیم های غذایی به طور معمول نوشیدن چندین لیوان آب در روز را به دلایل مختلف توصیه می کنند. شما باید نوشیدن آب فراوان بدون افزودن شیرین کننده ها یا طعم دهنده های مصنوعی را در دستور کار خود قرار دهید.

درد مفاصل

اگر درد گاه و بیگاه در مفاصل خود را احساس می کنید، احتمال آن که این شرایط به واسطه مصرف آب ناکافی شکل گرفته باشد، زیاد است. غضروف بدن انسان که اصطکاک بین مفاصل را کاهش می دهد تا ۷۰ درصد از آب تشکیل شده است. بر همین اساس است که نوشیدن آب فراوان برای حفظ سلامت و شکل درست غضروف ها که حرکت بین استخوان ها را امکان پذیر می کنند، اهمیت دارد. میزان آب مصرفی شما به عوامل مختلفی مانند سن، سطح فعالیت، شرایط آب و هوا، و وضعیت سلامت بستگی دارد.

نکاتی دیگر در مورد خواص آب

فواید آب برای بدن انسان

۱- به عنوان یک حلال بسیار قوی در بدن عمل می کند.
۲- یکی از خواص آب رقیق ساختن جریان خون برای تسهیل جریان خون در عروق.
۳- یکی از خواص آب، تنظیم درجه حرارت و خنک سازی بدن توسط تعریق.
۴- یکی دیگر از خواص آب حفظ رطوبت غشای مخاطی واقع در دهان و ریه ها.
۵- روانکاری مفاصل، سیستم گوارشی و نسوج بدن،از دیگر خواص آب است.
۶- کاهش آماس مثانه با زدودن باکتریها از مثانه.
۷- از دیگر خواص آب، کمک به هضم و گوارش غذا و جلوگیری از یبوست.
۸- حمل مواد مغذی و اکسیژن به سلولها ی بدن.
۹- مرطوب کننده پوست، چشمها، دهان و مجاری تنفسی.
۱۰- به عنوان یک ضربه گیر در چشم،نخاع و کیسه آمنیوتی پیرامون جنین.
۱۱- حمل و پاکسازی مواد زائد حاصل از متابولیسم درون بدن مانند اوره و دی اکسید کربن.
۱۲- تنظیم الکترولیتهای درون بدن مانند سدیم و پتاسیم.
۱۳- افزایش عملکرد فیزیکی و ذهنی از دیگر خواص آب است.
۱۴- کاهش سردرد و سرگیجه.
۱۵- یکی دیگر از خواص آب که میتوان به آن اشاره کرد این است که،نوشیدن آب کافی از ایجاد عارضه های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، خشکی و چین و چروک پوست پیشگیری میکند.

چکیده
آب یکی از پرخاصیت ترین موادی است که بر روی کره ی زمین وجود دارد. آب در بدن معجزه می‌کند و موجب دفع سموم از بدن شده و مزایای بیشماری دارد که ما در این مقاله به آنها اشاره نمودیم و امیدواریم مورد استفاده تان قرار گرفته باشند، از اینکه در این مقاله نیز با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

پاسخ دهید