راههایی برای درمان کم حرفی

درمان کم حرفی

راههایی برای درمان کم حرفی

کم حرفی بهتر است یا پر حرفی؟ به چه افرادی کم حرف گفته می شود؟ آیا کم حرفی در مردان بیشتر است؟ برخی افراد بسیار خوش صحبت هستند و در هر جمعی که باشند کانون توجه می شوند و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار میکنند. در مقابل برخی دیگر بسیار آرام و کم حرف هستند و اصولا در جمع و میهمانی ها بیشتر شنونده اند. کم حرفی بد نیست ولی زمانی که فرد نتواند در جمع منظور خود را بیان کند و یا از حق خود دفاع کند آزار دهنده خواهد شد، با ما همراه باشید تا به شما یاد دهیم که چگونه کم حرفی را کنار بگذارید.

کم حرفی چیست

مطمئنا منظور ما از کم حرفی این نیست که یک فرد درونگراست چون درون گرایی یک چیز درونی ست که فرد با خود دارد و به هیچ وجه بد نیست و البته درونگرا و برونگرا بودن هم نسبت دارد و ممکن است یک فردی تا حدودی درونگرا باشد. اما در هر صورت فردی که درونگراست امکان دارد بعضی جاها تصمیم بگیرد که کمتر صحبت کند و اگر در جای مناسب و به جا باشد، حتما صحبت خودش را به صورت قاطع انجام می دهد. در واقع تعریف ما از کم حرفی این است: وقتی فرد باید در موقعیت مناسبی صحبت کند ولی صحبت نمی کند و از آن فرار می کند و عموما این باعث می شود که چرخه ای به وجود آید که فرد دائما فرار کند و دائما کم حرفی او شدیدتر شود.

دلایل کم حرفی

کم حرفی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که ما به برخی از مهم‌ ترین موارد آن می‌پردازیم:

۱- حرفی نداشتن

شاید یکی از اولین دلایلی که به نظر ما برسد که کم حرف هستیم این است که ما حرفی برای گفتن نداریم! یعنی اصلا چیزی در ذهن ما نیست و باید بگویم که این موضوع یک تصور کاملا اشتباه است! این موضوع را مطمئن هستم که هر انسانی به اندازه کافی زندگی کرده که حرفی برای گفتن داشته باشد و مشکل اینجاست که ما بلد نیستیم چطور حرف بزنیم و مغزمان را تمرین نداده‌ایم.

۲- درونگرایی

همانطور که در مقاله درون گرایی راجع به مقوله درونگرایی صحبت کردیم، درونگرایی به خودی خود یک مشکل به حساب نمی‌آید اما اگر ندانیم که چطور باید آن را مدیریت کنیم تا تبدیل به کم حرفی مزاحم و یا مشکلات کم رویی و خجولی نشود می‌تواند یکی از دلایل کم حرفی باشد.

۳- اعتماد به نفس پایین

درمان کم حرفی

در مورد اعتماد به نفس نیز بارها صحبت شده و می‌دانیم که اگر اعتماد به نفس نداشته باشیم؛ یعنی به خودمان باور نداریم که بتوانیم این مهارت ارتباطی را به درستی اجرا کنیم بنابراین حتما از انجام آن سر باز می‌زنیم و ترجیح می‌دهیم با حرف نزدن و کم حرفی یک دیکته ننوشته بدون غلط داشته باشیم.

۴- ترس از قضاوت شدن

یکی دیگر از دلایل کم حرفی نگرانی بیش از حد ما نسبت به نظر دیگران است این موضوع که ارتباط تنگاتنگی با مورد قبلی (اعتماد به نفس) دارد باعث می‌شود تا ما به دلیل این که بیش از اندازه نگران قضاوت شدن توسط دیگران هستیم کمتر صحبت کنیم و این کم حرفی نیز باعث شود که فرصت‌های زیادی را از دست دهیم.

۵- تاثیر خانواده و سیستم آموزشی و جامعه

واقعا جای سوال است که چرا بهترین مجاری آموزشی برای اعتماد به نفس و کم حرفی و کم رویی و … تبدیل به عوامل مخرب شده‌اند و این سه گلوگاه آموزشی یعنی خانواده، سیستم آموزشی و جامعه به جای این که به افزایش مهارت‌های ارتباطی، اعتماد به نفس و رفع خجولی کمک کنند، بدتر باعث ایجاد اختلال در آن می‌شوند و خب نتیجه نیز متاسفانه مشخص است.

درمان کم حرفی

برای از بین بردن کم حرفی راهکارهای زیر می توانند مفید باشند.

۱- عبارت های شروع کننده برای شروع صحبت داشته باشید

در محیط های مختلف که قرار است حضور پیدا کنید حتما مکالمه هایی را از قبل آماده داشته باشید. یک ضرب المثل است که می گوید آماده نبودن برای کاری آماده شدن برای شکست است. مثلا اگر به مهمانی می‌روید می‌توانید با این جمله ارتباط بگیرید که: «غذای خوشمزه ای بود. شما تا به حال خودتون درست کردنش تست کردید؟» یا صحبت هایی پیرامون میزبان یا مهمانان دیگر.« شما چه نسبتی با میزبان دارید؟» می‌توانید از ویژگی شخصی که در حال صحبت کردن با او هستید تعریف کنید. « شما واقعا عالی صحبت می کنید. آیا در این زمینه تمرین هم داشتید؟» اگر جایی حضور پیدا می کنید که وجه اشتراکی با افراد حاضر در آنجا دارید با مطرح کردن وجوه مشترکتان ارتباط را آغاز کنید. و بعد سوال بپرسید. مثلا بگویید: «من عاشق ورزش شنا هستم. ورزش مورد علاقه‌ی شما چیست؟»

۲- صحبت های خود را از قبل تمرین کنید

درمان کم حرفی

اگر قرار است در یک مهمانی شرکت کنید چه صحبت های احتمالی ممکن است پیش بیاید؟ حتما از قبل صحبت هایی که قرار است انجام دهید را تمرین کنید. تمرین شما باید متناسب با موقعیتی باشد که با آن مواجه هستید. اگر به دانشگاه می‌روید تمرین مکالمه‌ می‌تواند روی موضوعات درسی، صحبت خاصی با استاد، همکلاسی و… متمرکز باشد. اگر قرار است به مهمانی بروید مکالمه‌ی تمرینی شما می‌تواند روی علایق مهمانها، میزبان، حسن جویی از دیگران و یا غذایی باشد که در مهمانی پذیرایی می شود.

۳- سوالات باز مطرح کنید

سوالات باز سوالاتی هستند که به پاسخی بیش از یک بله یا خیر احتیاح دارند. این نوع سوالات به شما امکان می‌دهند که فرد مقابل را بشناسید و در حقیقت حس مهم بودن به افراد می دهید چون بیشتر آدم‌ ها از حرف زدن درباره‌ خودشان استقبال می‌کنند.  برای مثال به جای اینکه بپرسید: « آیا میزبان را می شناسید بپرسید: چطور با میزبان آشنا شدید ؟» به جای « فردا وقت دارید ؟» بگویید: «برای فردا برنامه تون چطور است ؟»

۴- برای درمان کم حرفی با خودتان صحبت کنید

افراد کم حرف معمولا با خودشان ( واگویه) صحبت می کنند. افرادی که ویژگی کم حرفی دارند فکرهای زیادی دارند که با کسی در میان نمی‌گذارند و عادت کرده‌اند که سکوت اختیار کنند. اما تمرینی که من می خواهم مطرح کنم این است که باید مغزتان را تمرین دهید که افکارتان را به زبان بیاورد. هر وقت کاملا تنها بودید هر چه به ذهنتان رسید را بر زبان بیاورید. هر روز حداقل ۵ دقیقه با خودتان در رابطه با مسائل گوناگون حرف بزنید. در آغاز این کار به نظرتان عجیب می‌رسد اما هر چه بیشتر انجامش دهید بیشتر به آن عادت می‌کنید و نتیجه آن را خواهید دید.

۵- افزایش عزت نفس

یکی از عوامل کم حرفی (به استثنای شرایطی که افراد خودشان کم حرفی را انتخاب می کنند) عزت نفس پایین است و تصورات اشتباهی از خود دارد به شکلی که یا فرد برای خودش ارزشی قائل نیست و یا اینکه فکر می کند دیگران برای او ارزشی قائل نیستند بنابراین از فردی که دارای چنین تفکری است نمی شود انتظار داشته باشیم که با اعتماد به نفس و اطمینان خاطر در جمع دیگران حضور داشته باشد. پس فرد کمرو و کم حرف در وهله ی اول باید خودش را دقیقا مورد بررسی قرار دهد تا بتواند افکار و قضاوت هایی که منشا چنین ناراحتی هایی است را پیدا کند و آنها را برطرف کنید .

۶- درباره‌ جریانات روز مطالعه کنید

درمان کم حرفی

از آنجایی که من خودم شخصا با دیدن تلویزیون و خواندن اخبار مخالف هستم اما این عقیده را دارم که برای شروع صحبت در مکالمه ها مطلع بودن از اتفاقات روز می تواند به ما در شروع و ادامه صحبت کمک کند. در این صورت در هر مکالمه‌ ای قرار بگیرید حرفی برای گفتن دارید. لازم نیست در همه‌ی موضوعات اطلاعات عمیقی داشته باشید به اندازه‌ای که بتوانید در بحث‌ها نظری داشته باشید کافی است. برای اینکار چند موضوع خبری یا وبسایت موضوعات روز را دنبال کنید تا به روز باشید.

۷- زبان بدن باز داشته باشید

زبان بدن باز ناخوداگاه این پیغام را به مخاطب می دهد که من تمایل به برقراری ارتباط و شروع صحبت با تو دارم . همین دیروز بود که در دوره فن بیان و سخنرانی به شرکت کننده ها گفتم که همین الان از جای خودتان بلند شید و با ژست یک انسان با اعتماد به نفس حرکت کنید، تماس چشمی خوبی برقرار کنید و صاف بایستید. با اعتماد به نفس صحبت کنید، یعنی با صدایی رسا حرف بزنید که دیگری آن را بشنود. سریع حرف نزنید. و با لحنی دوستانه و علاقه‌ مند به آشنایی حرف بزنید.

چکیده
شاید شما هم با برخی افراد برخورد داشتید که همچون ستاره‌ در جمع ها می‌درخشند، می‌توانند پشت سر هم داستان بگویند، جمع را بخندانند و نظر جمع را به خود جلب کنند. در مقابل، حرف زدن برای افراد کم حرف کار سختی است یا در حالت دیگران انتخابشان صحبت نکردن است هرچند که ممکن است خودشان نیز از این شرایط ناراضی باشند ولی به دلیل ناتوانی در صحبت کردن سکوت اختیار کنند، ما در این مقاله راهکارهایی را برای غلبه بر کم حرفی برای شما بیان کردیم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گرفته باشند و در تعاملات اجتماعیتان یاریگرتان باشند.

پاسخ دهید