درمان معده درد عصبی

درمان معده درد عصبی

درمان معده درد عصبی

استرس و اضطراب زیاد، فقط شما را عصبی نمی‌کند، بلکه اعصاب سیستم گوارش و در واقع معده و روده‌تان را نیز به‌ هم می‌ریزد. به بیان دیگر استرس، ناراحتی های عصبی و اضطراب، روی سیستم گوارش اثر گذاشته که سبب تحریک سیستم گوارش و اختلال ترشح یکسری هورمون ها یا میانجی های عصبی میان سیستم مغز، اعصاب و دستگاه گوارش بدن می شود که این امر در نهایت، تشدید بیماری های معده و روده یا تظاهر مشکلات و بیماری های نهفته گوارشی را به دنبال دارد. با ما همراه باشید تا راهکارهایی را برای شما بیان کنیم تا بتوانید با این معده درد عصبی مقابله کنید.

کدام معده درد را معده درد عصبی بنامیم

این درست است که اختلالات عصبی دستگاه گوارش بسیار شایع است، اما این مساله نباید منجر به آن شود هر دردی را در ناحیه شکم، درد عصبی معده تلقی کنیم و از پیگیری و ریشه یابی علت اصلی آن غافل شویم هر نوع درد و اختلال در دستگاه گوارش باید بر اساس سن و شرح حال بیمار و در صورت لزوم انجام آزمایشات تشخیصی مورد ارزیابی قرار گیرد تا بر عصبی بودن ریشه آن اطمینان حاصل شود.

البته نباید فراموش کنید استرس و به طور کلی اختلالات روانی به خودی خود زخم معده یا التهاب روده ایجاد نمی کند، بلکه سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد که می تواند عامل تشدید کننده بیماری های گوارشی باشد. دردهای گوارشی بیشتر در سنین پایین یعنی زیر چهل سال افراد را درگیر می کند و شدت آن نیز به حدی نیست که شخص را از شدت درد از خواب بیدار کند. همچنین بر خلاف بیماری های جسمی گوارشی علامت شان پایدار نیست و پس از مدتی برطرف می شود.

از سوی دیگر این نوع دردها طی شرایط اضطرابی یعنی هنگام امتحانات یا طی دوره های خاص زندگی و تحت تاثیر اتفاقات یا حوادث ناگوار و ناگهانی بروز پیدا می کند. همچنین بروز علائم خطر در دستگاه گوارش چون خستگی، کاهش وزن و اشتها، وجود خون در مدفوع، تهوع و استفراغ شدید و اسهال شدید را نباید ناشی از اختلالات عصبی دانست. نباید فراموش کرد که عمده ترین عوارض گوارشی ناشی از استرس شامل سوزش معده و شدت گرفتن روند بازگشت اسید معده می شود. به بیان دیگر، استرس عامل تشدید کننده عارضه رفلاکس معده و مری، زخم معده، اثنی عشر و سندرم کولون تحریک پذیر است.

دلایل معده درد عصبی

موارد زیادی می‌تواند منجر به حالت‌ تهوع یا معده‌ درد شود. ویروس‌ها و باکتری‌ها، عوامل فیزیکی اصلی حالت‌ تهوع و استفراغ هستند. ولی احساسات ما، به‌خصوص اضطراب، استرس (کاهش استرس) و هیجان نیز می‌توانند چنین تاثیری داشته باشند. برای نمونه:

۱- اضطراب اجتماعی

درمان معده درد عصبی

همه‌ی ما در شرایطی خاص، اضطراب اجتماعی را تجربه کرده‌ایم، مثلا در مهمانی‌ که در آن کسی را نمی‌شناختیم یا روز اول مدرسه یا اولین روز کاری در یک موقعیت شغلی جدید.

۲- اضطراب عملکردی

برای نمونه، این اضطراب در هنگام صحبت‌ کردن درجلسه‌ ای مهم یا آماده‌ شدن برای بزرگترین مسابقه‌ فصل ایجاد می‌شود.

۳- استرس یا ترس

استرس یا ترس به دلیل مسائلی مانند نگرانی در مورد پرداخت اقساط وام مسکن، رفتن از شهری به شهر دیگر برای شرکت در دانشگاه یا مواجهه با فردی قلدر در مدرسه ایجاد می‌شود.

۴- هیجان بیش از حد

گاهی هیجان بیش از حد، موجب بروز معده درد عصبی می‌شود. این نوع هیجان‌ها در مواردی مانند پیش از برگزاری مراسم جشن ازدواج، روز فارغ‌ التحصیلی یا تعطیلاتی که مدت‌ ها انتظار آن را می‌کشیده‌ ایم و برای آن برنامه‌ ریزی کرده‌ ایم، به وجود می‌آید.

درمان معده درد عصبی

برای ادامه راهکارهایی را برای درمان معده درد  عصبی برای شما بیان می کنیم.

۱- هیدراته کردن بدن

اسکات کوهن (Scott Cohen)، عضو آکادمی اطفال آمریکا و پزشک معالج در مرکز پزشکی سدارز سینای (Cedars Sinai) و پزشک متخصص اطفال می‌گوید: اگر استرس یا هیجان بیش از حد، موجب شده است تا شما یا فرزندتان استفراغ کنید، باید بدن خود را هیدراته کنید (آب و مواد معدنی لازم را به بدن خود برسانید)، ولی پیش از آنکه چیزی را بخورید، حتما ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از استفراغ صبر کنید. سپس می‌توانید مایعات را به‌آرامی و جرعه‌ جرعه، بنوشید. تا ۶ ساعت پس از آخرین باری که استفراغ کرده‌اید، از خوردن غذاهای جامد اجتناب کنید.

۲- غذاها و نوشیدنی ها

درمان معده درد عصبی

بسیاری عقیده دارند که چای‌ نعناع یا چای‌ زنجبیل، معده درد عصبی را آرام می‌کند یا حالت تهوع را از بین می‌برد. البته خوراندن زنجبیل به کودکان، کار دشواری است و روش بهتر، مصرف نوشابه‌ ی گازدار زنجبیل (ginger-ale) است که البته آن هم، به گفته‌ ی تولچر، معمولا «با زنجبیل واقعی درست نشده و نوشیدنی شیرینی است که مصرف آن را توصیه نمی‌کنیم». شاید خودتان بهتر بدانید که چه چیزی کمک می‌کند تا معده درد عصبی خود یا فرزندتان را آرام کنید. مثلا ممکن است از سوپ، آب معدنی گازدار، شیرینی، نان تست یا مواد غذایی ساده‌ ی دیگری استفاده کنید.

۳- داروها

همان‌ گونه که بعضی از داروها می‌توانند شما را در رفع این مشکل کمک کنند، تعدادی دیگر از آنها تاثیری ندارند. بسیاری از داروهای قابل خریداری بدون نسخه‌ ی پزشک به شما کمک می‌کنند تا استفراغ یا عوارض جانبی معده درد عصبی خود، مانند حالت تهوع، اسهال یا اسیدیته را درمان کنید. برای این منظور می‌توانید از داروهایی مانند آلکا سلتزر (Alka-Seltzer)، Emetrol، Mylanta، پپتو بیسمال (Pepto-Bismal)، سیمیلاک (Similac) و تامس (Tums) استفاده کنید. برای اینکه بدانید کدام دارو برای شما مناسب‌ تر است، با پزشک خود صحبت کنید. اگر سعی می‌کنید که معده درد عصبی خود را با مصرف داروهای دارای ایبوپروفن (مانند ادویل (Advil) و موترین (Motrin)) آرام کنید، بهتر است که این کار را انجام ندهید. به‌طور کلی، ایبوپروفن کمکی نمی‌کند و می‌تواند موجب بدتر‌شدن معده درد عصبی شما شود.

۴- دوری از بوهای تند

اگر حالت تهوع دارید یا حس می‌کنید که به زودی استفراغ خواهید کرد، از بوهای تندی مانند بوی غذا، دود و عطر دوری کنید. این بوها موجب می‌شوند که استفراغ‌ کردن شما حتمی شود.

۵- تغییر در شیوه‌ ی زندگی

یبوست نیز از نشانه‌ های استرس در کودکان و بزرگسالان است و به گفته‌ی تولچر: «به همین دلیل، ما از چیزهایی مانند تغییر در رژیم غذایی، مکمل‌ های فیبر یا ملین‌ ها استفاده می‌کنیم». اگر مشکل شما اسهال است، مکمل‌ های فیبر و پروبیوتیک‌ها (مانند پروبیوتیک‌های موجود در ماست یا بعضی از مکمل‌ها) به تسکین دردهای شکمی ناشی از استرس، کمک می‌کند.

چکیده
برای درمان و تخفیف در علائم معده درد عصبی، در مرحله اول باید از استرس و تشویش دوری کرد؛ چرا که یکی از فاکتورهای مهم ایجاد بیماری استرس است. همچنین این بیماری دوره درمانی مشخصی ندارد. در این مقاله، تنها تعداد اندکی از روش‌ های متعادل‌ کردن ذهن و جسم بیان شد. اگر اضطراب و استرس شما به اندازه‌ ای شدید شده که هر روز، با دردهای جسمی ناشی از این فشارها رو به‌ رو می‌شوید، حتما باید از متخصصان و پزشکان کمک بگیرید. امیدواریم از این مقاله نیز نهایت استفاده را برده باشید.

پاسخ دهید