درمان عزت نفس پایین

عزت نفس

درمان عزت نفس پایین

عزت نفس را می‌ توان در کنار واژه‌ هایی مثل عشق و آرامش و رشد قرار داد که همیشه و همه جا، در مورد آنها صحبت شده و همه بر روی اهمیت آنها اتفاق‌ نظر دارند،عزت نفس بخشی از هویت ماست. در مرکز ناخودآگاه قرار دارد و هر رفتار، واکنش و تصمیمی، قبل از هر چیز از فیلتر عزت نفس خواهد گذشت. با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد عزت نفس توضیح دهیم.

عزت نفس چیست

عزت نفس در واقع اسکلت روانی ماست. همانطور که جسم ما بدون استخوان و اسکلت بندی کاربردی ندارد،‌ بدون عزت نفس هم روان و شخصیتِ ما معلول خواهد بود. این ملموس‌ ترین تعریفی است که می‌ توانستم از عزت نفس ذکر کنم. عزت نفس به تعریف دیگر یعنی احترام به خود. یعنی من چقدر از نظر خودم انسان ارزشمندی هستم؟ یعنی من چقدر لایق یک زندگی بامعنا و سرشار از فراوانی هستم؟

راه های افزایش عزت نفس 

در ادامه شما را با راههای افزایش عزت نفس آشنا میکنیم.

عزت نفستان را شناسایی کنید

عزت نفس

الف- عزت نفس دقیقا چیست

عزت نفس همان احساسی است که ما نسبت به خود داریم. عزت نفس مهم ترین جنبه عاطفی و روانی زندگی ماست.
عزت نفس بالا یعنی من خودم را به همین شکل و صورتی که هستم می‌ پذیرم، و دوست دارم.  عزت نفس پایین یعنی از چیزی که اکنون هستم رضایت نداشته باشم.

ب- عزت نفستان را ارزیابی کنید

عزت نفس

دانستن این مطلب که عزت نفس تان پایین است، اولین گام برای از میان برداشتن این عادت ذهنی است. اگر افکار منفی در مورد خودتان دارید، احتمالا عزت نفس پایینی دارید. به طور مثال ممکن است این افکار منفی در مورد اضافه یا کمبود وزنتان یا یک رفتار خاص باشد، یا اینکه حوزه‌ های وسیع تری مثل کار و روابط عاطفی‌ تان را در بر بگیرد

۱- اگر بیشتر اوقات در افکار و ندای درونی‌ تان از خود انتقاد می‌کنید، احتمالا عزت نفس پایینی دارید.
۲- اگر ندای درونی و افکارتان به سمت آرامش و مثبت نگری متمایل هستند، احتمالا عزت نفس بالاتری دارید

ج- به ندای درونی‌ تان گوش کنید

عزت نفس

به ندای درونتان گوش کنید افکاری که در مورد خود دارید را نظاره کنید. آیا مثبت هستند یا منفی؟ سعی کنی متوجه شوید که بیشتر آن ها مثبت هستند یا منفی. اگر این کار برایتان مشکل است، در موقعیت‌ های مختلف افکار و برداشتتان نسبت به خودتان را یادداشت کنید و در طول یک هفته آن ها را بررسی کنید.

ندای درونی فردی که عزت نفس پایینی دارد اغلب به یکی از شکل‌ های روبرو است: غرغر می کند، کمال گراست، خودش را با دیگران مقایسه می‌ کند، مشکلات را بیش از حد بزرگ می‌ کند، فکر می‌ کند دیگران در مورد او نظر منفی دارند و ذهن آن‌ ها را می‌ خواند. همه این افکار منفی درونی باعث توهین به خودتان و یا برداشت منفی دیگران نسبت به شما خواهند شد و عزت نفس تان را به شدت کاهش خواهند داد.

ساکت کردن ندای منفی درونی اولین گام برای ساختن اعتماد به نفس است و جایگزین کردن آن با یک ندای مثبت می‌تواند گام مهم بعدی باشد.

د-  منبع کاهش دهنده عزت نفستان را شناسایی کنید

عزت نفس

هیچ کس از بدو تولدش به طور ذاتی مشکل عزت نفس ندارد. معمولا عزت نفس از دوران کودکی و بر اثر خواسته‌ های برآورده نشده، بازخوردهای منفی دیگران و یا یک اتفاق بزرگ منفی در زندگی، ضعیف می‌ شود. پیدا کردن منبع و علت عزت نفس پایین تان در حل کردن این مشکل به شما کمک می کند .

ه- برای بالا بردن عزت نفستان هدف گذاری کنید

کلید بالا بردن عزت نفس  تبدیل کردن ندای درونی منفی و انتقادی به یک صدای مثبت و انگیزه بخش است. در نهایت باید تصمیم بگیرید، تصویری که از خود در ذهنتان دارید را تغییر دهید. هدف گذاری برای این‌ که در مورد خودتان مثبت تر باشید، شما را در مسیر کسب اعتماد به نفس بالاتر قرار خواهد داد. برای مثال هدف‌ تان می‌ تواند این باشد: “من در مورد خودم افکار مثبت‌ تری خواهم داشت و به جای اینکه مانند دشمن با خودم صحبت کنم، مثل یک دوست خواهم بود.”

۲- بیشتر به خودتان توجه کنید

برای توجه بیشتر به خود به این نکات توجه کنید.

الف- ویژگی های مثبتتان را لیست کنید

بر روی ویژگی‌ هایی که خود را به خاطرشان تحسین می‌ کنید و آن‌ها را دوست دارید، تمرکز کنید، تا به یاد داشته باشید که بسیار بیشتر از این چیزی که افکار و ندای درونی منفی‌ تان بر روی آن تمرکز کرده ارزشمند هستید. برای موفقیت هایی که کسب می کنید جشن بگیرید بدون توجه به اینکه چقدر بزرگ یا کوچک‌ اند.

افرادی که عزت نفس بالاتری دارند می‌ توانند بپذیرند که نکات مثبتی دارند، حتی اگر کامل و بی نقص نباشند. لیستی که تهیه کردید را جلوی چشمان‌ تان قرار دهید و هر روز به آن نگاه کنید. مثلا می‌توانید آن را به آیینه اتاق‌ تان بچسبانید، همچنین می‌ توانید آن را جاهای بیشتری قرار دهید تا افکار و صدای گفت‌و‌‌گوی درونی‌ تان مثبت تر شود

ب- یک دفتر یادداشت مثبت نگری داشته باشید

عزت نفس

موفقیت ها، تحسین‌ ها، تمجیداتی که دیگران در موردتان می‌ کنند و تفکرات مثبتی که در مورد خود دارید را یادداشت کنید. ممکن است افکار منفی با این کار کاملا از بین نروند، اما تمرکز بر نقاط مثبت می‌ تواند به طور کلی احساس ارزشمند بودن را در شما تقویت کند.

نوشتن مداوم می‌ تواند یک راه قدرتمند برای نظاره کردن گفت‌و‌گوی درونی و بالا بردن عزت نفس تان باشد. سعی کنید برای مقابله با افکار منفی درون‌ تان بر روی نوشتن نکات مثبت در این دفترچه متمرکز شوید. به عنوان مثال اگر می‌ خواهید ذهن‌ تان را از تفکرات منفی منحرف کنید، بنشینید و چند نکته مثبت در مورد خودتان بنویسید یا نوشته های قبلی را بخوانید

ج- از دفتر یادداشتتان برای هدف گذاری استفاده کنید

عزت نفس

می‌ توانید بدون اینکه توقع داشته باشید کامل و بی‌ نقص باشید، اهدافی برای پیشرفت خودتان در تمام جنبه‌ های زندگی قرار دهید. اهداف‌ تان باید واضح و مشخص باشند، اما کمال‌گرا نباشید. مثلا به جای اینکه بگویید: “من دیگر هرگز شکر نمی‌ خورم و ۱۰ کیلو وزن کم خواهم کرد”، بگویید: “من تلاش می‌کنم سالم‌ تر زندگی کنم، مواد غذایی بهتری مصرف کنم و بیشتر ورزش کنم.”

د- خودتان را برای نقص هایتان ببخشید

به یاد داشته باشید، شما هم مثل همه، یک انسان هستید و لازم نیست برای داشتن عزت نفس بالا کامل و بی‌ نقص باشید. اگر بتوانید خودتان را به همین صورتی که هستید بپذیرید، در حالی که برای بهبود خودتان در بعضی زمینه ها تلاش می کنید، عزت نفس بسیار بالاتری خواهید داشت.

جمله‌ ی خاصی برای خودتان بسازید مثل: “اشکالی ندارد، من در هر صورتی فوق‌ العاده هستم.” به عنوان مثال اگر کنترل‌ تان را از دست دادید و در پارک سر فرزندتان داد زدید، می‌ توانید به خود بگویید: “من کامل نیستم و تلاش می‌ کنم تا بتوانم احساساتم را کنترل کنم، از فرزندم به خاطر داد زدن عذر‌خواهی می‌ کنم و به او توضیح می‌ دهم که چرا ناراحت شدم. اشکالی ندارد، من در هر صورت مادرِ فوق العاده‌ ای هستم.

ه- به دنبال یک مشاور باشید

عزت نفس

اگر احساس می‌کنید به تنهایی قادر به بهبود عزت نفس تان نیستید و یا اگر به هنگام جستجو در ریشه‌ های عزت نفس پایین‌تان احساس ناراحتی شدیدی می‌کنید، بهتر است به یک متخصص که می‌ تواند شما را در شناخت و مقابله با ریشه‌های عزت نفس پایین کمک کند مراجعه کنید.

خ- در امور خیریه شرکت کنید
بسیاری از افراد زمانی که از خواسته‌ های خودشان خارج شده و به رفع نیاز‌های دیگران می پردازند احساس بهتری پیدا می‌ کنند. کمک کردن به سازمان‌ های خیریه معتبر باعث می شود هم نیازمندان زندگی بهتری داشته باشند و هم شما احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید و از این راه عزت نفس بالاتری را تجربه کنید و در این رابطه هر دو طرف برنده هستند.
۳- برای افزایش عزت نفس شیوه زندگی مثبت تری را در پیش بگیرید

عزت نفس
الف- برای مراقبت از خود زمان اختصاص دهید
اختصاص دادن زمان برای خودتان می‌ تواند کار دشواری باشد، اما زمان گذاشتن برای اموری که به شما احساس آرامش و شادمانی می‌ دهند، عزت نفس تان را بالاتر می‌ برد.

ب- اطرافتان را با افراد مثبت پر کنید

عزت نفس

اگر نکات منفی در زندگی‌ تان وجود دارند که باعث می‌ شوند نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید، سعی کنید زمان کمتری به آن‌ ها اختصاص دهید یا حتی این زمان را حذف کنید و به جای آن وقت‌ تان را به معاشرت با افراد مثبت‌ تری که باعث بیشتر شدن مثبت نگری نسبت به خودتان می‌ شوند بگذرانید.

آگاه کردن افرادی که واقعا شما را دوست دارند، از نقش‌ شان در ساختن عزت نفس تان می‌ تواند به کمک کردن و پشتیبانی آن‌ ها از این امر منجر شود. ممکن است به دوستان نزدیک یا خانواده‌ تان بگویید که: “من دارم روی بهبود عزت نفس ام کار می‌ کنم. شما می‌توانید وقتی چیز منفی در مورد خودم گفتم به من یادآوری کنید و من را کمک کنید تا بیشتر مراقب افکار منفی‌ ام باشم.”

ج- غذا‌های سالم مصرف کنید

عزت نفس

مصرف مواد غذایی طبیعی و با قند و چربی کم‌تر می‌ تواند انرژی‌ تان را بیشتر کند، از کسالت و بی‌ حالی جلوگیری کند و وضعیت عمومی سلامتی‌ تان را بهبود دهد. از مصرف شکلات، نوشابه، کیک و شیرینی خوداری کنید، چون باعث سنگینی و کسالت می‌ شوند، ارزش غذایی کمی دارند و همچنین می‌ توانند باعث بیماری و اضافه وزن شوند.

سعی کنید بیشتر میوه، سبزیجات، گوشت بدون چربی و حبوبات مصرف کنید. این مواد می‌ توانند انرژی شما را برای یک روز کامل فراهم کنند و باعث می‌ شوند در تمام طول روز، چه در محل کار و چه در کنار خانواده، سرحال و پر‌‌انرژی باشید، در برابر بیماری ها مقاوم باشید، عمر طولانی‌ تری داشته باشید و بنابراین می‌ توانید زمان بیشتری را از بودن در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

د- بیشتر ورزش کنید

حتی اگر فرصت باشگاه رفتن را ندارید یک پیاده روی سریع می تواند برای بهبود وضعیت سلامتی‌ تان بسیار مفید باشد. کمی تمرین ورزشی می‌ تواند باعث شود احساس بهتر و انرژی بیشتری داشته باشید، همین‌ طور سیسم ایمنی بدن‌ تان قوی‌ تر شود. بیشتر افراد احساس می‌ کنند که قدم زدن در فضای باز شادی بخش است، مخصوصا اگر بیشتر وقت‌ شان را داخل منزل یا محیط کار باشند. حتی یک تمرین ده دقیقه‌ ای یک یا دوبار در روز می‌ تواند کمک بسیاری به سلامتی‌ تان کند.

ه- به زیبایی ظاهری و بهداشت شخصی‌ تان اهمیت دهید
اگر اندکی فکر و زما ن‌تان را با انتخاب و پوشیدن لباس‌ هایی که به شما احساس اعتماد به نفس می‌ دهند، صرف توجه به ظاهر خود کنید و به بهداشت فردی اهمیت دهید، مثلا مسواک بزنید و سعی کنید همیشه بوی خوش داشته باشید، بسیار احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

۴- برای افزایش عزت نفس  کمال طلبی را رها کنید

عزت نفس

الف-  استانداردهای غیر قابل دسترس را تشخیص دهید

کامل بودن هر چیزی بستگی به نوع نگاه بیننده دارد. کمال یک امر ذهنی است و اغلب از دید هر فرد متفاوت است. این‌ که در زندگی استانداردهای بالایی داشته باشیم خیلی خوب است اما نباید ایده‌ آل گرا باشیم، چون زندگی همیشه همان‌ طور که برنامه ریزی کرده‌ ایم پیش نخواهد رفت و ممکن است وقتی به تصویر ایده‌آلی که ساختید نرسیدید، به سادگی ناامید شوید.

ب- خودتان را ببخشید

عزت نفس

می‌ توانیم یاد بگیریم که با بخشیدن خود در زمانی که هیچ چیز درست پیش نمی‌ رود و داشتن احساس خوب بیشتر در زمان کسب موفقیت در زندگی و کار، از تبدیل شدن به یک انسان بی‌ فایده که می‌ ترسد دست به هر کاری بزند جلوگیری کنیم. در نتیجه می‌ توانیم خیلی بیشتر از همین چیزی که در همین لحظه هستیم لذت ببریم.

چکیده 

بیشترین بخش عزت نفس ما در دوران جوانی شکل می‌ گیرد. انتقاد مداوم خانواده، دوستان و جامعه، رفته رفته احساس ارزشمند بودن را در ما کمرنگ و کمرنگ‌ تر می‌ کند. عزت نفس پایین، اعتماد به نفس مان را تا حدی کاهش می‌ دهد که حتی نمی‌ توانیم تصمیمات کوچک زندگی‌ مان را بگیریم. به هر حال این احساس کم ارزش بودن و ناتوانی لزوما تا پایان عمر همراه ما نخواهد بود. تقویت و افزایش عزت نفس باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در ما می‌ شود و این اولین گام برای رسیدن به یک زندگی بهتر و خوشبختی است. از اینکه در این مقاله نیز با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

پاسخ دهید