درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو

همانطور که در مقاله های پیش اشاره کردیم منظور از افسردگی حالتی میباشد که انسان بطور دراز مدت احساس سختی و ناراحتی میکند، پریشان حال و مضطرب میباشد و زندگی کسالت آور و دلتنگ کننده احساس میشود. وقتی که انسان دچار افسردگی شده باشد در رابطه با هیچ چیزی ابدا قادر به احساس خشنودی، رغبت و لذت نمیباشد.

درمان افسردگی‌هایی که خیلی جدی به نظر نمی‌‎رسند، چند روزی بیشتر طول نمی‌کشند (مثل غصه خوردن، بی‌حوصله بودن و توی رختخواب کز کردن). با استفاده از روش‌های بسیار ساده و بدون داروهای شیمیایی درمان افسردگی‌ می‌توان نتایج مطلوبی به دست آورد. با ما همراه باشید تا شما را با این روش ها آشنا کنیم.

مزایای درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی بدون دارو آن هم بصورت کامل در درمانهای پایدار کمتر میسر است. در واقع برتری ویژه روش درمان افسردگی بدون دارو مربوط به از بین بردن بخش بیشتر عوارض افسردگی است و این یعنی برگرداندن فرد به زندگی عادی. در درمان افسردگی بدون دارو، بخش کمتر عوارض با مشاوره به مرور برطرف میشود. مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی به خوبی با این روشهای درمان فوری افسردگی آشنا است و آنها را به روشی علمی بکار می گیرد و در عین حال برای ادامه درمان و مشاوره های روانشناسی در کنار شما خواهد بود.

از دیگر مزایای این روش درمانی، هزینه بسیار کم آن در مقابل درمانهای طولانی و فرساینده و درمانهای قدیمی و روشهای کمتر موثر در روانشناسی است. در درمان افسردگی بدون دارو، روانشناسی نوین به دنبال روشهایی است که کمتر از دارو برای متعادل کننده هورمونی استفاده کند. داروهای آرام بخش به تعبیری خود دارای عوارضی چون اعتیاد مزمن به دارو می باشد. همچنین این داروها به دلیل ضعیف کردن برخی ناقل های عصبی برای کنترل ارسال پیامهای رنج، خود در دراز مدت موجب کاهش قدرت حافظه و تمرکز در فرد میشود.

از ای نرو روشهای درمانی فوری بدون دارو و با استفاده از مشاوره و تغدیه مناسب و ورزش بهترین روشهای درمانی می باشند. مزیت دیگر درمان های افسردگی بدون دارو، این است که بعد از مدتی فرد میتواند این تمرینها را برای همه موقعیتهای مشابه بدون خرج کردن حتی یک ریال انجام دهد و نتیجه بگیرد. از مزایای دیگر روش درمان فوری افسردگی، میتوان به بدون عوارض بودن آن اشاره کرد. این روش درمانی برای افسردگی بدون دارو در کمتر از یکساعت، بسیار طبیعی و ساده ولی با آثار بزرگ است. از این رو همه روش های درمانی سنتی روانشناسی در برابر این روش در حال بروز شدن میباشند تا هر چه بیشتر از دارو اجتناب شود. البته دارو در برخی موارد حاد برای ابتدای درمان و مطابق نظر پزشک قابل توصیه است.

پیشنهادهایی برای درمان قطعی افسردگی بدون دارو

برای درمان افسردگی بدون دارو روش های زیر میتوانند کارگشا باشند.

۱- ورزش کنید

درمان افسردگی بدون دارو

ورزش با تنظیم سروتونین و نوراپی نفرین مغز به کاهش افسردگی کمک می‌کند. گرچه افسردگی تمام انرژی شما را می‌گیرد، اما ورزش کردن (هرچند با وجود افسردگی کار ساده‌ای نیست) به اندازه داروهای ضد افسردگی یا حتی بیشتر از آن‌ ها مفید است. بهترین روش درمان قطعی افسردگی همراه ساختن روان درمانی و ورزش است. تحقیقات در حال گسترش نشان می‌دهد که فعالیت جسمی می‌تواند سبب تخفیف نشانه‌های برخی اختلالات روانی مثل اضطراب و افسردگی و مانع عود بعد از درمان شود.

۲- ایمان داشته باشید

محققان بیمارستان مک لین ایالات‌ متحده در یک پژوهش، تاثیر ایمان به خدا بر درمان بیماران مبتلا به افسردگی را بررسی کردند و دریافتند که آدم‌های با ایمان کمتر دچار افسردگی می‌شوند یا پس از بیماری زودتر بهبود می‌یابند. در این تحقیق که نتایج آن منتشر شده‌است مشخص شد افرادی که سطح اعتقاد آنها به خداوند از متوسط تا بالا ارزیابی شده‌ است، نتیجه بسیار بهتری را در دوره‌های درمانی کوتاه‌ مدت گرفته‌ اند و حالشان زودتر بهبود یافته است.

۳- مدیتیشن و یوگا

هنگامی که شما افسرده هستید افکار منفی مانند آبی که از سد شکسته‌ای سرازیر می‌شود به ذهن شما هجوم می‌آورد. از آن‌ جا که نمی‌توانید افکار خود را تحت کنترل درآورید ترس و درماندگی شما را فلج خواهد کرد. تحقیقات امیدبخشی نشان می‌دهد که مدیتیشن در جلوگیری از بازگشت بیماری و درمان قطعی افسردگی موثر است. یوگا نیز در افرادی که دچار آشفتگی و افسردگی‌های حاد هستند استرس، خشم و افسردگی را کاهش داده و انرژی، خواب آرام و شادابی را به آنها برمی‌گرداند.

۴- بخندید

درمان افسردگی بدون دارو

در هنگام بروز علایم افسردگی خود را در معرض شرایط خنده‌ آور قرار دهید. تماشای یک فیلم کمدی، خواندن کتاب‌های طنز و ملاقات با دوستان شوخ‌ طبع می‌تواند بهترین داروی شما باشد. مهم نیست که خنده‌های عمیق شما کودکانه، احمقانه و یا عجیب و غریب قلمداد شود. برای خود یک جیره روزانه خندیدن لحاظ کنید تا از بسیاری از آسیب‌ های روحی و روانی دور بمانید.

۵- حفظ تعاملات اجتماعی

بخشی از بیماری افسردگی انزوای اجتماعی است که خود به عنوان یکی از دلایل اصلی پیشرفت بیماری شمرده می‌شود. ظاهرا خروج از تعاملات اجتماعی واکنش‌ های استرسی و منفی مغز را افزایش می‌دهد. بنابراین در دوران افسردگی با دوستان و اطرافیان قابل اعتماد خود معاشرت کنید و اجازه دهید که درگذر از این بحران به شما کمک کنند. اما مراقب باشید با افرادی که افکار منفی شما را بیشتر می‌کنند ارتباط نداشته باشید.

۶- رژیم غذایی سالم

مصرف غذاهای سالم نه تنها باعث می‌شود که بدن شما عملکرد بهتری داشته باشد بلکه موجب می‌شود تا تناسب اندام خود را نیز حفظ کنید، که این حس رضایت از تناسب اندام، خود به تنهایی یکی از عوامل تاثیرگذار در درمان افسردگی است.

ویتامین‌ها و دیگر مواد مغذی: به نظر می رسد افرادی که سطح ویتامین D بدن آنها کمتر از میزان طبیعی است بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. علاوه بر ویتامین D که می‌تواند افسردگی، زوال عقل و دیابت را کاهش دهد، روغن ماهی نیز در درمان افسردگی نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

همچنین برای درمان افسردگی بدون دارو مصرف مواد مغذی دیگری نظیر اسیدهای آمینه، فولات، ید، آهن، منیزیم، اسیدهای چرب، امگا۳، سلنیوم، ویتامین B و روی نیز کمک کننده‌اند. البته در کنار این مواد مفید، مواد غذایی وجود دارد که موجب اختلال در سطح قند خون، سیستم عصبی و یا صدمه به مغز شده و مانع درمان قطعی افسردگی می‌شود که باید از خوردن آن‌ها حتی الامکان اجتناب کرد. موادی نظیر الکل، کافیین، شیرین کننده‌های مصنوعی، روغن هیدروژنه، مواد غذایی فرآوری شده، قند تصفیه شده و غذاهای غنی شده با سدیم.

۷- طب سوزنی

اگرچه نتیجه‌گیری قطعی در خصوص نقش طب سوزنی بر روی سلامت روح و روان نیاز به تحقیقات بیشتر دارد اما شما هم می‌توانید در حالی که در انتظار اثبات قطعی اثرات طب سوزنی هستید از عملکرد مثبت آن بهره‌مند شوید.

۸- باغبانی کنید

درمان افسردگی بدون دارو

هر چند که با زندگی‌های امروزی امکان باغبانی در حیاط‌های با صفا و باغچه‌های زیبا برای همه افراد میسر نیست اما پرورش گل و گیاه در آپارتمان هم می‌تواند تاثیر مثبت خود را داشته باشد. حتی می‌توانید بخش کوچکی از مواد غذایی خود را در گلدان‌های خانگی پرورش دهید و علاوه بر بهره‌گیری از انرژی مثبت باغبانی، غذایی سالم را نوش جان کنید.

۹- چندان به دنبال ارتقای شغلی نباشید

شاید تصور کنید یک ارتقای شغلی می‌تواند حال روانی‌ تان را بهتر کند و با رساندن شما به آرزوهایتان اجازه افسرده شدن را به شما ندهد. اما محققان خلاف چنین تصوری را ثابت کرده‌اند. باتوجه به بررسی‌های پژوهشگران، شیوع افسردگی در زنانی که در موقعیت شغلی بالا قرار دارند بیش از زنان دیگر است. این درحالی است که رییس شدن روی مردان تاثیر عکس دارد. ولی در کل کمال گرایی افراد را مستعد افسردگی می‌کند.

۱۰- دفتر خاطرات خلق و خو

دکتر دوراسوامی توصیه می‌کند دفتر خاطرات خلق و خو داشته باشید. این وسیله‌ای است که شما را در این مسیر فکری نگه می‌دارد که اتقاقات مثبت در زندگی شما رخ می‌دهد و اجازه نمی‌دهد که کوچکترین چیز منفی به زندگی شما راه یابد. دفتر خاطرات خلق و خو اتفاقات منفی را در چشم اندازی دور نگه می‌دارد و یاد آوری می‌کند که روزهای مثبت حتما اتفاق می‌افتند. دکتر دوراسوامی توصیه می‌کند اگر برایتان دشوار است ضرورتی ندارد که هر روز در این دفتر بنویسد. هفته‌ ای یک بار برای کاهش علایم افسردگی کافی است.

۱۱- گروه درمانی

شرکت در گروهای درمانی و پشتیبان این فرصت را برای افراد فراهم می‌کند تا از کسانی مشکلات مشابه دارند بیاموزند. به کسانی که علاقه‌ای به صحبت کردن ندارند توصیه می‌شود در گروه‌هایی شرکت کنند که به آن علاقه مندند، مثل کلوپ‌های کتاب و یا یوگا.

برای درمان افسردگی چه موقع به پزشک روانشناس مراجعه کنیم

درمان افسردگی بدون دارو

اگر افسرده و بی‌حوصله شده‌اید و علی رغم استفاده از همه روش‌ های درمانی که می‌دانستید، این احساس همچنان شما را راحت نمی‌گذارد، لازم است که به یک متخصص روانشناس مراجعه کنید. روانشناسان توصیه می‌کنند که در صورت مشاهده حداقل چهار مورد زیر برای مدت بیش از دو هفته، حتما به پزشک روانشناس مراجعه کنید.
۱- ناراحتی، نگرانی یا احساس بی‌ عرضگی به طور دایم.
۲- احساس ناامیدی و یا بدبینی.
۳- احساس گناه، به درد نخور بودن و یا بی‌پناهی.
۴- بی‌علاقگی یا لذت نبردن از فعالیت‌های روزمره، از جمله ارتباط جنسی.
۵- اختلالات خواب از قبیل بی‌خوابی، زود بیدار شدن و یا خواب ماندن.
۶- اختلالات گوارشی (نظیر کم و زیاد شدن اشتها و یا بی‌اشتهایی. کمبود یا اضافه وزن).
۷- کم شدن انرژی، خستگی زیاد و یا احساس کم کردن مسئولیت.
۸- فکر کردن به مرگ یا خودکشی یا تلاش برای خودکشی.
۹- بی قراری و یا تحریک پذیری.
۱۰- مشکل داشتن در تمرکز، به یاد آوردن مطالب و یا تصمیم‌گیری‌ها.

چکیده
افسردگی نوعی واکنش روانی به یک کنش خارجی است که موجب بروز برخی نشانه ها مانند اندوه و انزوا میشود. جدیدترین راه درمان افسردگی بدون دارو برای درمان فوری افسردگی چیزی است که از درون علم روانشناسی جدید استخراج شده است و مزایای فراوانی دارد ازجمله بدون عوارض بودن آن، پرداخت هزینه کم و تعمیم دادن این روش ها به همه زندگی انسان، که ما در این مقاله به این روش ها اشاره کردیم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گرفته باشند.

پاسخ دهید