تکنیک های ترک عادت

راه کار های ترک عادت ها

تکنیک های ترک عادت ، تغییر عادت یکی از مهم ترین مسائل انسان امروز است. اگر بخواهید در دنیای امروز موفق باشید باید همیشه در پی تغییر عادت های خود باشید؛ اما این کار چندان آسان نیست. ما در سایت راز ثروت راه کار های ترک عادت ها را شرح داده ایم.

 

عادت چیست؟

عادت یک جریان عادی رفتار است که به صورت منظم تکرار می‌شود.

عادت یعنی فعالیتی که ما آن را ارادی و غیرارادی به صورت پیوسته و منظم انجام دهیم، آن قدر آن را تکرار کنیم تا ناخودآگاه تمایل به انجام دادن آن‌ها داشته باشیم، از انجام دادن آن حس خوشایندی به ما دست دهد و اگر هم به هر دلیلی نتوانستیم آن را انجام دهیم حسی نا خوشایند و یا نارضایتی از خودمان داشته باشیم.

۱- عادت غیر ارادی

همان طور که از اسم آن مشخص است ما هیچ نقشی در انجام دادن یا ندادن آن‌ها نداریم. مانند نفس کشیدن،پلک زدن،ضربان قلب و ….

۲- عادت ارادی

بر خلاف عادت غیر ارادی، ما کنترل این عادت‌ها را کاملاً به دست داریم. شاید تغییر دادن آن‌ها کار سختی به نظر برسد اما اصلاً غیر ممکن نیست.

مراحل تغییر عادت

تکنیک های ترک عادت برای جایگزینی عادت‌های خوب به‌جای عادت‌های بد و تغییر عادت، مراحلی که در ادامه به آن می‌پردازیم را طی می‌کنیم:

۱- تمرکز

یکی از تکنیک های ترک عادت تمرکز است ، لازمه انجام هر کاری است. در یک مکان خلوت، زمانی را برای تمرکز قرار دهید و به آنچه می‌خواهید انجام دهید، خوب فکر کنید.

۲- تعیین عادت

یک دفتر تغییر عادت ها برای خود درست کنید؛ سپس عادت‌هایی را که می‌خواهید تغییر دهید وعادت‌های جایگزین را داخل آن دفتر بنویسید. اگر چند عادت دارید که می‌خواهید آن‌ها را تغییر دهید، برای شروع فقط روی یک مورد آن تمرکز کنید.

۳- تعیین لذت‌های تغییر عادت

یک صفحه از دفتر خود را به لذت‌هایی که بعد از تغییر عادت برایتان ایجاد می‌شود، اختصاص دهید. برای مثال اگر هنگام عصبانیت حرف‌های زشتی می‌زنید، می‌توانید لذت‌های بعد از تغییر را ناراحت نکردن اطرافیان، کنترل خشم و … بنویسید.

۴- زمان شروع تغییر عادت

بهترین زمان برای شروع تغییر عادت، همین الان است؛ اما اگر الان به هر دلیلی عملی نمی‌شود، یک روز و ساعت مشخص را در نظر بگیرید و داخل دفتر خود بنویسید.

۵- تعیین مدت زمان تغییر

باید برای خود یک زمان مشخص تعیین کنید که تا آن زمان عادت خود را ترک می‌کنید. همان‌طور که سال‌ها طول می‌کشد تا عادت‌ها به‌وجود آیند، از بین رفتن آن‌ها هم سریع نخواهد بود. پس زمان معقولی در نظر بگیرید تا تغییر عادت عملی شود؛ برای مثال ۲۱ روز، یک ماه یا ۴۰ روز.

۶- تعیین مراحل تغییر عادت

برای تغییر عادت چند مرحله تعیین کنید و در هر مرحله یک گام برای رسیدن به وضعیت مطلوب در نظر بگیرید؛ در این‌صورت سختی کمتری می‌کشید.

۷- تشویق و تنبیه

هرشب قبل از خواب به کارها و مراحل تغییر عادت‌های خود فکر کنید و ببینید چقدر موفق بوده‌اید. در صورت موفقیت، برای خود پاداش تعیین کنید؛ این پاداش می‌تواند از چیزهای مورد علاقه شما باشد. در صورت عدم موفقیت نیز برای خود تنبیه در نظر بگیرید، تنبیه می‌تواند محروم شدن از چیزهایی که دوست دارید باشد.

ترک عادت

۸- تثبیت تغییر عادت

بعد از اینکه احساس کردید در تغییر یا ترک عادت خود موفق بوده‌اید؛ هر چند وقت یک بار، عادت‌ خود را چک کنید تا مطمئن شوید عادت گذشته خود را تکرار نکرده‌اید. اگر در تغییر عادت خود موفق نبودید، دوباره از مرحله اول شروع کنید.

قانون ۲۱ روز عادت

ماکسول مالتز، نویسنده کتاب تغییر عادت «تصویر ذهنی» در سال ۱۹۵۰ یک جراح پلاستیک بود.

او متوجه شد وقتی بیمار تحت عمل جراحی زیبایی قرار می‌گیرد، حداقل ۲۱ روز طول می‌کشد که به چهره جدید خود عادت کند. همچنین بیماری که یک عضو مانند دست یا پای خود را از دست می‌دهد حدود ۲۱ روز طول می‌کشد که یک عضو خیالی را به‌جای عضو قطع شده خود تصور کند و به شرایط جدید زندگی عادت کند. او پس از بررسی‌ بیماران مختلف، به این نتیجه رسید که برای شکل‌گیری رفتار جدید، حداقل ۲۱ روز زمان لازم است تا فرد بتواند به آن رفتار جدید، عادت کند.

واقعیت این است که برای تغییر یک عادت، مدت زمان مشخصی وجود ندارد و بسته به نوع عادت و ویژگی‌های هر فرد، می‌تواند متفاوت باشد.

راهکارهای عادت‌ سازی

 

۱- فواید عادت‌های مطلوب خود را شناسایی کنید

در تکنیک های ترک عادت با مطالعه کتاب‌های تغییر عادت درباره عادت‌های مطلوب خود و فواید آن‌ها اطلاعات زیادی کسب می‌کنید و برای تثبیت و کنترل عادت ها انگیزه و تلاش بیشتری خواهید داشت.

۲- به خودتان یادآوری کنید

بعد از چند روز عادت مورد نظر را به خودتان یادآوری کنید، برای خود نشانه‌هایی قرار دهید که این عادت‌ها را به شما یادآوری کند. اگر فراموش کردید شروع دوباره یک عادت مثل روز اول برایتان سخت خواهد بود.

۳- از کم شروع کنید

یعنی اگر میخواهید ورزش کنید اول از نیم ساعت شروع کنید بعد ساعات را بالا ببرید.

۴- اهداف و عادت‌های مورد نظر خودتان را بنویسید

نوشتن عادت‌های مطلوب به صورت مکتوب باعث می‌شود ذهن شما بازتر شود و بر نتایج نهایی متمرکز خواهید شد.

۵- با الگوهای رفتاری خود بیشتر معاشرت کنید

با افرادی که عادت مطلوب شما را دارند، بیشتر معاشرت کنید.

۸ اشتباه تغییر عادت

۱- تغییر همه عادت‌های بد به صورت همزمان.

۲- شروع کردن از عادت‌های بزرگ که تغییر آن‌ها مشکل است.

۳- تصور ترک عادت در یک ‌شب؛ که باعث دلسرد شدن فرد می‌شود.

۴ـ تمرکز نداشتن بر رفتار‌های خود.

۵- تغییر ندادن محیط اطراف، باعث بازگشت عادت می‌شود

۶- کمال‌گرایی و داشتن ترس از شکست، باعث می‌شود تا فرد عادت‌های بد خود را تغییر ندهد.

۷- به تعویق انداختن کارها باعث می‌شود که در تغییر عادت‌های خود سست عمل کنید.

۸- عدم برنامه‌ریزی برای تغییر عادت.

۵ راهکار طلایی برای مغزی که نمی‌خواهد تغییر کند

۱-شما در تغییر عادت نمی‌توانید احساسات را با منطق پاسخ دهید

۲- منافعی که از تغییر عادت به شما می‌رسد را مرور کنید

۳- موانع تغییر عادت را شناسایی کرده و آن‌ها را فعالانه مدیریت کنید

۴- برای تغییر عادت اطراف خود را با افراد مناسب پرکنید

۵- تغییر عادت را با یک تصویر بزرگ در ذهن خود همراه کنید

پاسخ دهید