چگونه یک تجارت موفق داشته باشیم

تجارت موفق

 یک تجارت موفق

 

یک تاجر موفق  که تجارت موفق دارد باید ویژگی‌های زیادی داشته باشه اما مهمترین نکته این است که در درجه اول از اصول تجارت و کسب کار آگاه باشد؛حداقل آگاهی از اصول اقتصاد، حسابداری، بازاریابی، مدیریت و حقوق داشته باشد.

فرد باید در زمینه کاری و تجارت هم وارد باشد؛ فرضا مدیر یک شرکت کامپیوتری باید از اصول کامپیوتر آگاه باشد، تا حدودی روانشناسی و روابط عمومی را به خوبی بشناسد. که بتواند به بهترین نحو ممکن با سایر افراد ارتباط کاری منسجمی بر قرار کند.

از تبلیغات سر رشته داشته باشد؛اعتماد به نفس بالا و قدرت رهبری داشته باشد ؛صبور و باشد و بتواند شرایط سخت رو به خوبی پشت سر بگذارد؛دور اندیش باشد و شرایطی که در آینده ممکن است پیش بیاد رو به خوبی تحلیل کند و بتواند فرصتها و تهدیدات آینده بازار رو به خوبی درک کند؛در سطر وظایف یک مدیر و تاجر رهبری استراتژیک بازار و مدیریت قوی هزینه ها و کارکنان باید باشد.

موفق ترین افراد در تجارت نگرش‌های مشخص و منظمی دارند، قابلیت‌های شخصی نیز مانند اشتیاق به تحصیل، محرک ها و انگیزه های شخصی، استقامت در رسیدن به آرمان ها و اهداف، بصیرتی روشن و خدشه ناپذیر و در نهایت اشتیاقی وصف ناپذیر و همیشگی از عوامل تاثیر گذار در این فرایند هستند.

انی، نشانه اقتدار و هوشمندی تاجران موفق است واین مهم جز با تجربه اندوزی میسر نمی شود، مدیران و تاجران موفق امروز، دانش آموختگان دانشگاه مهارت و تجربه اندوزی دیروز هستند، که توانستند تجربیاتشان را در دنیای تجارت بکار گیرند و در برابر سختی ها و ناملایمات بایستند.

تجارت موفق
چگونه می توان تجارت موفق داشته باشیم
۱ _ یادداشت کردن :

اکثر افراد در تجارت ، وقتشان را صرف یادداشت کردن می کنند . درحالیکه یادداشت برداری و فکس دیگر بسیار قدیمی شده اند . به علاوه انبوه کاغذهای سفید ، پیشنهادها و رزومه ها را نیز به آنها اضافه کنید مسلم است که باید برای موفق شدن بر قدرت و مهارت خود درنوشتن کلمات بیفزایید . شما می توانید تنها با یک بازدید کوتاه از” ایمیلتان” از همه چیز اطلاع یابید.

۲ _ شبکه اجتماعی :

همه ما عادت به زیاد صحبت کردن نداریم ، حتی برخی ازما سعی می کنیم که کوتاه و مختصر گفتگو کنیم ، اگرچه دانستن و کسب اطلاعات بیشتر مستلزم بیشتر پرسیدن و سخن گفتن است ، اما کلید مهارت آموختن ، گوش کردن است.

۳ _ صحبت کردن :

ترس بالاترین رتبه گفتگوهای عمومی میان مردم جهان را به خود اختصاص داده است . تمرین ، بهترین راه برای غلبه براین مشکل است. ممکن است با کار در محیطی امن احساس راحتی کنید ، اما برخی مواقع مجبورید که در صحنه واقعه حضور داشته باشید .

۴ _ القای خواسته ها :

ممکن است که فکر کنید هرگز به تحمیل عقاید خودتان به دیگران نیاز نداشته باشید ، اما واقعیت این است که همه ما هر روز افکارمان را به دیگران تحمیل می کنیم .

زمانی که با یک رئیس مصاحبه می کنید نیز به نوعی افکارتان را به او القا می کنید ، این فرایند در زندگی روزمره نیز ادامه دارد ، مثلا هنگامی که والدینتان را مجبور به خرید کالای مورد نیازتان می کنید . مهارتهای متقاعد کردن بسیار آسان و قابل اجرا هستند .

۵ _ مذاکره کردن :

اگر متقاعد کننده توانا و متبحری نیستید ، شاید بتوانید یک مذاکره کننده و یا سخنور ماهر بشوید ، بسیاری از مهارتها مانند هم هستند؛ اما شما در تجارت با افرادی مواجه می شوید که بسیار جدی و سخت گیرند ، اگر چنین مهارتهایی را کسب نکرده باشید ، بازنده هرروز و همیشگی خواهید بود .

۶ _ استراتژی و راهبرد :

تجارتی که از یک بحران اقتصادی به بحران دیگری انتقال می یابد و دستخوش تغییر و تحول می شود ، مدت زیادی دوام ندارد و نابود می شود . واضح است ، اگر شما سکان دار این تجارت هستید ، باید فرمان جنگ را صادر کنید و مسیرتان را تغییر دهید ، آیا به درستی مسیر مقابل را می شناسید ؟

۷ _ پروژه :

بسیاری از افراد در تجارت عجول و بی حوصله هستند ، چنین افرادی با هر معامله یک قدم بیشتر به ورشکستگی نزدیک می شوند . و متاسفانه سقوط می کنند و دیگر قادر به ازسرگیری امور تجاری نیستند .

اما شما با بکارگیری مدیرت پروژه ، زندگی ، تیم کاری و برنامه های تجاری خودتان را به نوعی بیمه می کنید ، از فشار کاری و استرس می کاهید و برنامه ها را در زمان مقرر با موفقیت کامل انجام می دهید . دقیقا نمی توان همه چیز را تحت کنترل گرفت ، ولی با اجرای برنامه منظم و هماهنگ شده ، تا میزان زیادی می توانید از وقوع بحران ها و حوادث غیرمترقبه جلوگیری کنید.

۸ _ مالی :

مهمترین عاملی که موجب سقوط و ورشکستگی تاجران می شود ، طرحهای نادرست مالی است . در واقع تمام سرمایه¬های مالی در روند و مسیر نامناسبی قرار می گیرند . هیچگاه از تمام سرمایه و اندوخته مالی خود در معاملات تجاری استفاده نکنید ، و همیشه درصدی از آن را پس انداز کنید ،

فرض کنید تمام سرمایه شما در یک معامله مانند بادکنکی در جریان است ، همانطوری که باد مسیر حرکت بادکنک را بدون هیچ برنامه قابل پیش بینی تغییر می دهد ، سرمایه در حال چرخش شما نیز بدلیل فقدان یک طرح مشخص و مدیریت مالی مناسب ، روزی از مسیر اصلی خویش خارج شده و ناپدید میشود.

۹ _ ریسک پذیری :

یکی دیگر از اصول تجارت ریسک پذیری و قدرت انتخاب است ، تاجر موفق باید حس ششم خوبی هم در زمینه تجارت و هم در شناخت افراد داشته باشد ، واین امر جز با یک تجربه فوق العاده و روانشناسی فردی بوجود نمی آید براساس آمارهای ثبت شده ، تاجران جوان دارای بیشترین قابلیت ریسک پذیری هستند .

۱۰ _ پشتیبانی و سازماندهی :

پول و سرمایه مالی تنها منبع مورد نیاز شما است . هر تجارتی یک ورودی سرمایه و یک خروجی یا بهره وری و بازدهی دارد . کار شما شناسایی افراد مناسب ، آگاهی از نیاز آنها و ارائه خدمات و کالای مناسب به آنهاست . قطعا چنین برنامه ای نه تنها امنیت مالی شما را حفظ می کند ، بلکه براعتبار شما نیز می افزاید .

۱۱ _ مدیریت زمان :

سابقا مدیری داشتم که حتی یک بار هم نتوانست سروقت به جلسه برسد ، و همیشه ۱۰ دقیقه دیرتر ، با چهره ای برافروخته و نامرتب ظاهر می شد .

هرروز بر مجموعه عذرخواهی ها و تاسف هایش افزوده می شد . از طرفی وی در جایگاه یک مدیر هرگز نتوانست الگوی مناسبی برای دیگر کارمندان شود . مدیریت زمان نه تنها از فشار روحی و استرس شما می کاهد ، بلکه بر محبوبیت و احترام شما نیز می افزاید و شان واقعی شما را بیش از پیش آشکار می کند .

۱۲ _ مدیریت جلسه :

اکثر افراد از جلسه و حضور در آن و صرف ساعتهای زیاد بدون تحرک متنفرند ، اما جلسه ها بخش عمده ای از زندگی تجاری ما را تشکیل می دهند . تعداد کمی از افراد هم حضور در جلسه را برای رهایی از کار می پسندند . اگر جلسه ها و نشست های شما ثمربخش ، فعال و کنترل شده باشد ، قطعا در پروژه تجاری خود پیشرفت خواهید کرد وهرکسی حاضر خواهد بود تا تحت فرمان شما ، برایتان کار کند .

۱۳ _ رهبری :

اصلی ترین بخش یک تجارت موفق رهبری و هدایت افراد و سرمایه ها است . با نگاهی اجمالی به زندگی رهبران سیاسی به نقش و قدرت کلام آنها پی خواهید برد .

رهبران کاریزما و فرهمند همیشه یک قدم جلوتر و در جایگاهی والاتر قرار می گرفتند . زیرا نبض ملت در نفوذ کلام رهبران کاریزما جریان داشت . آیا تا کنون توانسته اید کسی را با خود همراه کنید ؟ آیا قادرید تا افراد یک گروه را به کاری که مغایر با خواسته شان است برای بقای یک تیم مجبور به اطاعت کنید؟

۱۴ _ نظام ها :

اگر دائما در حال تغییرهستید ، و از یک شاخه به شاخه دیگر می پرید ، قطعا یک جای کار می لنگد . نظام های موثر ثبات ، بازدهی و بهره وری و کاهش هزینه ها را پدید می آورند . برای یادگیری و اجرای نظام های رقابتی و آموزش افراد راهی طولانی در پیش دارید . اما اگر بنیان کار را برراستای سیستم مشخص و هماهنگ بنا کنید قطعا در هر پروژه ای موفق خواهید بود.

۱۵ _ بازدهی و قابلیت های فردی :

ضرباهنگ زندگی شما چه چیزهایی هستند ؟ جه چیزهایی رفتار شما را اجتماعی تر ، احساساتتان را متمرکزتر و کارتان را خلاق تر می کنند و یا بلعکس ، از انرژی شما می کاهند و موجب افسردگی و امواج منفی در کارتان می شوند ؟ چه جاهایی بر کار فائق می شوید و چه زمانی مقابله کنید ؟ پیش از آنکه به دیگران بیاموزید و آنان را هدایت کنید ، ابتدا باید قابلیتها و استعدادهای خودتان را بشناسید و آنهارا در مسیر درست هدایت کنید .

۱۶ _ قدرت تخیل :

بسیاری از مردم جنبه خلاقیت خود را از یاد می برند و تصور می کنند باید به بعد منطقی خود توجه کنند . اما در واقع موفق ترین تاجران ، افرادی هستند که به جنبه احساسی و قدرت تخیلشان بها میدهند و به بازپروری رویا ها یشان میپردازند .

این جمله استادم را برای همیشه آویزه گوشم کرده ام و هرگز آنرا از یاد نخواهم برد . او روزی سر کلاس رو به همه دانشجویان گفت : ” هرچیزی که لمس میکنید ، رویایی بوده که دیروز در سر می پروراندید و امروز به واقعیت مبدل گشته و در دستان شماست

۱۷ _ خلاقیت :

اگر بتوانید چیزی را تصور کنید ، قطعا می توانید آنرا بسازید ، و اگر توانستید آنرا بسازید ، مسلما در فروش آن نیز موفق خواهید بود . دقیقا به اطرافتان بنگرید ، به چیزهایی که می خرید و استفاده می کنید بیاندیشید ، بی شک فردی که آنها را ساخته و به شما فروخته تفکر و تخیلی عمیق نسبت به آن داشته است ، بی شک سورپرایزد خواهید شد

، اگر بدانید چه افراد مبتکری آنها را اختراع کرده اند . اغلب تولیدات حاصل اختراع کسانی هستند که دارای تصور ، تخیل و خلاقیت بوده اند . ۱۸ _ حل مسئله : مهمترین عامل در یک تجارت بقا و تداوم است ، مدیریت بحران و حل مسائل و مشکلات در کوتاه ترین زمان ممکن از اقدامات و تدابیر موثر یک مدیر و تاجر قابل و آینده نگر است . کارمندی که بتواند از چنین بحران هایی به سلامت عبور کند ، فردی شایسته برای انجام هر تجارتی است .

۱۹ _ مشکل گشایی گروهی : 

برخی از مردم براین باورند که طرح و حل مسائل بطور گروهی کار مناسبی نیست و مانند تقسیم کردن بخشی از غذای خود با دیگران است . ولی در هر صورت استفاده از چند فکر بطور همزمان کمک فوق العاده ای در افزایش بهره وری دارد .

از سوی دیگر شما می توانید با نگرشها و عقاید مختلف در حل یک معضل آشنا شوید . اگر از آن دسته از تاجرانی هستید که به مشاوره گروهی معتقدند و افکار بکر دیگران را در تحلیل مسائل و مشکلات لازم و ضروری می دانند ، شما یک گام از دیگران جلوتر هستید .

۲۰ _ ایجاد ارتباط :

برقرای ارتباط در جهان امروز امری انکار ناپذیراست . شما برای رفع مشکلاتتان و ابراز وجود باید قابلیت ارتباط داشته باشید تا بتوانید با دیگران همسو و همفکر شوید . بسیاری از ارتباطات با یک جمله کوتاه آغاز می شوند . مثلا، امروز چه هوای خوبیست ! سخت ترین بخش یک ارتباط شروع آن است . بنابراین اگر می خواهید تاجر موفقی باشید

باید با دیگر رقبا ارتباط برقرار کنید و از رموز موفقیت آنان مطلع شوید . ” مطمئن باشید آغاز یک ارتباط هیچ وقت از شان شما نمی کاهد ، به شرطی که طرفتان را خوب بشناسید” . اصول و روش کار بسیار ساده و راحت است ، مهمترین مسئله شناخت بحران و راههای جلوگیری و مقاومت در برابر آن است . ” پیشگیری بهتر از درمان است ” . صبر و تفکر در تجارت نقشی مکمل ایجاد می کنند ، همیشه تمام جوانب معا مله را در نظر بگیرید ، آگاهانه انتخاب کنید و همیشه طرفتان را بشناسید .

همیشه به یاد داشته باشید که شما به تنهایی مسئول پیشرفت و ورشکستگی خودتان هستید ، پس بدشانسی را عامل عدم موفقیت های خود قلمداد نکنید . کنترل تصمیم های مهم و کلیدی در مواقع بحرانی ، نشانه اقتدار و هوشمندی تاجران موفق است واین مهم جز با تجربه اندوزی میسر نمی شود ، مدیران و تاجران موفق امروز ، دانش آموختگان دانشگاه مهارت و تجربه اندوزی دیروز هستند ، که توانستند تجربیاتشان را در دنیای تجارت بکار گیرند و در برابر سختی ها و ناملایمات بایستند .

تجارت موفق
9 قانون برای تجارت موفق
۹ قانون برای شروع تجارت موفق

امروز برای موفق شدن در یک کار و تجارت، باید انعطاف پذیر باشید، برنامه ریزی خوب داشته باشید و مهارت های سازمانی را بدانید. خیلی افراد با این فکر کاری را شروع می کنند که با روشن کردن کامپیوترها یا باز کردن در شرکتشان، پول پارو خواهند کرد. اما واقعیت این است که پول درآوردن خیلی سخت تر از آن چیزی است که فکر می کنید. به همین دلیل باید برای برنامه ریزی وقت بگذارید تا موفق شوید. نکات زیر می تواند کمکتان کند:

۱٫ سازماندهی داشته باشید.

به گزارش آکاایران: برای موفق شدن در کاری باید سازماندهی داشته باشید. سازماندهی به شما کمک می کند کارها را تکمیل کنید و طبق برنامه پیش روید. یک راه خوب برای این کار این است که یک لیست برنامه روزانه داشته باشید و جلوی هر کاری را که انجام می شود، یک تیک بزنید. این کار مطمئنتان می کند که چیزی را فراموش نکنید و همه کارها را یک به یک انجام دهید.

۲٫ جزئیات را ثبت کنید.

همه تجارت های موفق جزئیات را ثبت می کنند. با ثبت گزارشات دقیق و جزئی، می فهمید که کارتان در چه وضعیت مالی قرار دارد و با چه چالش های احتمالی روبه رو خواهد شد. فقط دانستن این، وقت لازم برای ایجاد استراتژی هایی برای غلبه بر موانعی که ممکن است از موفقیت و پیشرفت کارتان جلوگیری کند، فراهم می کند.

۳٫ رقبایتان را تحلیل کنید.

رقابت، سازنده بهترین نتایج است. برای موفق شدن نباید از مطالعه کردن و درس گرفتن از رقبایتان بترسید. ممکن است آنها کاری درست انجام می دهند که می توانید برای درآوردن پول بشتر در تجارتتان از آن استفاده کنید.

۴٫ ریسک ها و پاداش ها را بشناسید.

رمز موفق شدن این است که ریسک های حساب شده بکنید تا به رشد کارتان کمک کند. سوال خوبی که می توانید بپرسید این است که، “چه معایبی دارد؟” اگر بتوانید به این سوال پاسخ دهید، می فهمید که در بدترین حالت چه اتفاقی خواهد افتاد. این اطلاعات به شما کمک می کند بتوانید ریسک های حساب شده ای بکنید که می تواند پاداشی عالی برای تجارتتان داشته باشد.

۵٫ خلاق باشید.

همیشه به دنبال راه هایی برای ارتقای کارتان باشید تا آن را در بین رقبا متمایز و برجسته کنید. باید درک کنید که شما همه چیز را نمی دانید و باید از ایده ها و نگرش های جدید برای کارتان استقبال کنید.

۶٫ متمرکز باشید.

اینکه کار یا تجارتی را شروع کرده اید به این معنی نیست که فوراً به پول خواهید رسید. زمان می برد که مردم شما را بشناسند، به همین علت باید روی رسیدن به اهداف کوتاه مدتتان تمرکز کنید و بگذارید بقیه اتفاقات به موقع خود روی دهد.

۷٫ آماده فداکاری باشید.

شروع یک کار جدید سخت است اما وقتی درها را باز کردید، کارتان شروع شده است. در بسیاری از موارد، باید خیلی بیشتر از زمانی که برای بقیه کار می کردیدزمان بگذارید. درعوض باید فداکاری کنید، مثلاً مجبور می شوید وقت کمتری را صرف خانواده و دوستانتان کنید تا موفق شوید.

۸٫ خدماتی عالی ارائه دهید.

تجارت های موفق زیادی هستند که فراموش می کنند ارائه خدمات عالی به مشتریان اهمیت زیادی دارد. اگر شما خدمات بهتری را به مشتریانتان ارائه کنید، آنها تمایل بیشتری برای مراجعه به شما خواهند داشت تا به رقبایتان.

۹٫ استوار و ثابت قدم باشید.

ثبات قدم رمز پول درآوردن در یک کار است. باید هر روز برای موفق شدن پشتکار داشته باشید. این عادت های مثبتی در طولانی مدت ایجاد می کند که کمکتان می کند به مرور زمان سود ببرید.

نتیجه گیری

شروع و اداره یک کار موفق می تواند سخت و درعین حال سودآور باشد. موفقیت نیاز به تمرکز، نظم و ثبات قدم دارد. اما موفقیت یک شبه ایجاد نمی شود—نیاز بهتمرکز طولانی مدت دارد و باید در موقعیت های چالش انگیز و دشوار، پشتکار و استواری لازم را داشته باشید.

 

 

پاسخ دهید