بیداری انگیزه درون

بیداری انگیزه درون

بیداری انگیزه درون ، بیداری انگیزه درون از درون خودتان شکل می‌گیرد و شما را راضی می‌کند که دست به یک رفتار خاص بزنید. این مفهوم در مقابلِ انگیزه بیرونی قرار دارد که در آن منبع انگیزه، دریافت پاداش یا دوری از مجازات است.

انگیزه چیست ؟

انگیزه یعنی میل به انجام اما انجام به معنی کاری کردن یا انجام و عمل انجام دادن نیست. بیدار کردن انگیزه درون در  انجام کار یعنی میل داشتن برای آن ممکن است ما انگیزه احساسی یا عشق ورزی خود را از دست بدهیم. انگیزه در دو بعد احساسی و عملی بررسی می‌گردد. ما نباید انگیزه و اشتیاق را یکی بدانیم چرا که انگیزه میل انجام است و اشتیاق هیجان است.

نقش انگیزه در پیشرفت و موفقیت :

اگر بیدار کردن انگیزه درون را به نوک قله کوهی در ذهن خود ترسیم کنید و ابزار و تکنیک‌های رسیدن به آن را به مثابه اتومبیلی روی شیب تند دامنه‌ی آن کوه در نظر بگیرید (تکنیک‌های موفقیت: اعتماد به نفس، خلاقیت، بهره‌وری، دانش و … ) برای حرکت اتومبیل در رسیدن به آن قله نیاز به یک نیروی محرکه داریم، نیروی محرکه‌ای به نام انگیزه ، در واقع می‌توان انگیزه را نیروی محرکه‌ای برای رسیدن به هدف ، دانست.
باور اشتباهی در این میان وجود دارد که همگان تصور می‌کنند اول باید انگیزه وجود داشته باشد تا اتومبیل به هدف خود برسد اما یک رویکرد از درون به بیرون در مورد انگیزه می‌گوید که با یک قدم کوچک یا نیروی کم نیز می‌توان ایجاد انگیزه کرد و باز موتور را به حرکت انداخت و انرژی لازم برای برداشتن قدم‌های بعدی و رسیدن به هدف را فراهم کرد.

سوال مهم : مهارت مهم‌تر است یا انگیزه درون ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت شخصی که انگیزه‌ بالاتری دارد و تلاش بیشتری می‌کند، در مقایسه با کسی که مهارت بالایی دارد شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت. انگیزه‌ بالا باعث می‌شود که فرد انرژی بیشتری صرف هدف خود بکند و این انرژی و تلاش است که باعث می‌شود به آرامی به هدف نزدیک شود و ضمن کسب انگیزه بیشتر بتواند به مرور به کسب مهارت بپردازد و تجربه بیشتری کسب کند.

سلسله مراتبی انگیزه ها

انگیزه درون

برخی نظریه‌پردازان نظیر مزلو (Maslow) و باک (Buck) انگیزه‌های انسان را به‌صورت سلسله‌مراتبی ارائه کرده‌اند. مزلو انگیزه‌های انسان را در پنج طبقه اصلی «انگیزه‌های (نیازهای) فیزیولوژیک (مانند آب و غذا و اکسیژن و…)، نیازهای امنیتی، نیازهای اجتماعی (محبت و عشق)، نیاز به احترام و نیاز به خود شکوفایی» قرار داد. درحالی‌که باک آن‌ها در پنج طبقه به‌گونه‌ای دیگر شامل «غرایز، تحریک‌های نخستین، تحریک‌های اکتسابی، هیجان‌ها و انگیزش شایستگی» طبقه‌بندی می‌کند. فایده چنین دیدگاهی در این است که به افراد اجازه می‌دهد تا انگیزه‌ درون بسیار متفاوت انسان را در یک شبکه واحد منسجم مربوط به هم طبقه‌بندی کند.

راه هایی برای افزایش اشتیاق به زندگی

شناسایی فعالیت هایی که در تخیل شما نزدیک است:

گذشته را بازتاب کنید. هر روز تجارب و افرادی که در گذشته شما را تحت تاثیر قرار داده اند، را کنار هم قرار دهید. لیستی از رویدادهای مهم در گذشته خود را ایجاد کنید – مکان ها یا محیط بازدید شده، دستاوردها و شکست ها، و غیره ؛ نوشتن آنها، زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

افراد موفق ایده آل خود را شناسایی کنید:

در مورد افراد موفق در زمینه اشتیاق خود مطالعه کنید اقدامات آنها و آنچه که برای موفقیت انجام داده اند،را مطالعه کنید و آنها را نیز تحسین کنید.

دوران کودکی خود را دوباره بازبینی کنید:

یک لیست از فعالیت هایی را که دوست دارید وباعث بیداری انگیزه درون میشود به عنوان یک کودک انجام دهید ،تهیه کنید آیا شما هم اکنون هم می توانید از انجام این کار لذت ببرید؟پاسخ به این سوال می تواند به شما در پیدا کردن اشتیاق کمک کند.

انجام چه کارهایی سبب افزایش اشتیاق به زندگی می شود؟

۱- خاطرات خوش را به یاد بیاورید
۲- رویه‌ای برای پاداش‌دهی به خودتان داشته باشید
۳ -مجموعه‌ای از آهنگ‌های انرژی بخش تهیه کنید
۴- کارهایتان را بخش‌بندی کنید
۵- از زمان‌سنج استفاده کنید
۶- یادداشتی از آینده برای خودِ امروزتان بنویسید
۷- از عکس آدم‌های الهام‌بخش استفاده کنید
۸- ببینید چه ساعاتی از روز موفق‌تر عمل می‌کنید
۹- برای بیداری انگیزه درون با ترس‌هایتان رو‌به‌رو شوید
۱۰- از زمان‌تان خردمندانه استفاده کنید
۱۱- به یاد داشته باشید هر روز به هدف‌تان نزدیک‌تر می‌شوید
۱۲- برای بیداری انگیزه به صحبت‌های آدم‌هایی که قبلا در شرایط شما بوده‌اند گوش بدهید
۱۳- از شبکه‌های اجتماعی مدتی فاصله بگیرید
۱۴- دوش آب سرد بگیرید
۱۵- پیرو قهرمانان‌تان باشید چون به انگیزه درونتان کمک می کند
۱۶- فضاهای جدید را برای نشستن در محل کار امتحان کنید
۱۷- برای تغییر جهت و بیداری انگیزه آماده باشید
۱۸- فراموش نکنید اشتباه کردن مجاز است
۱۹- زمانی برای استراحت در نظر بگیرید
۲۰- از مسائل منفی دوری کنید چون باعث لطمه زدن به انگیزه درون میشود
۲۱- فهرستی برای سپاسگزاری داشته باشید
۲۲- به یاد داشته باشید که هیچ وقت برای شروعی با انگیزه درون دیر نیست
۲۳- به انجمن‌های حرفه‌ای بپیوندید
۲۴- همین حالا شروع کنید
۲۵- نکته‌ای مثبت در هر روز پیدا کنید
۲۶- تقلید کنید تا به واقعیت تبدیل شود
اکثر ماها به این مسائل توجه نمیکنیم و همیشه منتظر این هستیم دیگران حال ما را خوب کنند اما این باور غلطی است که اکثر انسان ها دچارش شده اند ما برای بیداری انگیزه درون خود باید خودمان تلاش کنیم نه دیگران دیگران درصد خیلی کمی در این مسئله دخالت دارند.

پاسخ دهید