برندینگ شخصی

برند سازی

برندینگ شخصی

برندینگ شخصی همه جنبه یک جامعه را در بر می گیرد. فرقی نمی کند که شما یک پزشک جراح باشید و یا یک دبیر ریاضی کنکور؛ برندینگ، بدون توجه به کسب و کار شما، باعث معرفی و شناخته تر شدن شما در زمینه دلخواهتان می شود. با ما همراه باشید تا برای برندینگ شدن شخصی به شما کمک کنیم.

صفر تا صد برندینگ شخصی

در این بخش می خواهیم به برخی از مهم ترین راهکارهای لازم برای برندینگ شخصی بپردازیم:

۱- مشخص کردن هدف

در ابتدای هر کاری، شما باید دقیقا بدانید که برای رسیدن به چه هدفی، تلاش می کنید. بنابراین در برندینگ شخصی نیز همانند تحقیقات بازار کسب و کار دیجیتال، باید اهداف خود را مشخص کنید، پتانسیل های موجود را بشناسید و بهترین برنامه را مشخص کنید.

۲- ایجاد و گسترش بستر برندینگ

برندینگ شخصی نیز همانند بازاریابی دیجیتال نیازمند ایجاد بستری برای فعالیت است. این اولین قدم اجرایی برای شخصی سازی برند شماست.  طراحی یک وب سایت برای برند شخصی یک نیاز است. این وب سایت، حضور شما در دریای بی کران اینترنت است.

 ۳- حضور فعال در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی  پرطرفدارترین بخش اینترنت است. جایی که شما بی واسطه با تمامی افراد رو در رو می شوید و می توانید تمامی فعالیت ها، تفکرات و حرف های خود را بی پرده به مخاطبانتان بگویید. همچنین شبکه های اجتماعی  ارزان قیمت یا رایگان هستند؛ پس هر کسی فکر می‌کند حالا که رسانه ای در اختیار دارد، می تواند به برندسازی شخصی فکر کند.

برندینگ

نکات مهم در برندینگ شخصی

۱- متفاوت باشید؛ همیشه این تفاوت بوده که باعث شده است تا نگاه ها معطوف فعالیت ها شود.

۲- قابل اطمینان باشید؛ کوچکترین رفتار و گفتار شما می تواند باعث تغییرات شگرفی در برندینگ شخصی شما شود. بنابراین باید با رعایت تمامی جوانب، اعتماد و اطمینان و در یک کلام، تایید مخاطبانتان را به دست آورید.

۳- صدای مخاطباتان را بشنوید؛ شما باید منعکس کننده صدای مخاطبانتان باشید. هیچکس از یک برند یا شخصی که مردمی نیست، خوشش نمی آید. رفتار شما با مخاطبانتان، میزان مردمی بودن شما را نشان می دهد.

۴- صبور باشید؛ پروسه برندینگ شخصی، زمان بر است. این کار نیاز به فعالیت مستمر و مداوم دارد. پس نباید انتظار داشته باشید که برندینگ شخصی یک شبه صورت گیرد

بررسی اشتباهات رایج در ساخت برندینگ شخصی

اما اغلب دچار اشتباهاتی می‌ شوند که در ادامه ما برخی از آن‌ ها را معرفی می‌کنیم.

۱- فکر می کنند برندینگ شخصی مهم نیست

هنوز هم هستند درون‌ گراهای بسیار زیادی که فکر می کنند بدون برندیگ شخصی هم می‌ توانند مسیر خود را تمام و کمال بپیمایند. به این فکر کنید که در مسابقه ای شرکت کردید و رقبای شما هم بسیار قدر هستند. شما باید بتوانید مهارتهای خود را نشان دهید تا پیروز نبرد شوید.

۲- منتظر زمان مناسب برای توسعه برندینگ شخصی شان هستند

دندان پزشکان به شما توصیه می کنند که روزانه  دندان های خود را مسواک بزنید، اگر شما این کار را نکنید مجبور هستید هزینه های گزافی در مقابل آن بپردازید برندینگ شخصی هم دقیقا مشابه همین جریان است، شما از زمان خود به خوبی برای برندسازی شخصی استفاده نمی‌کنید و پس از مدتی مجبور هستید هزینه های مختلفی را در قبال آن بپردازید.

برندینگ

۳- تظاهر می کنند

هنگامی که ما برای اولین بار با فردی آشنا می شویم، اغلب سعی می کنیم بهترین چهره از خودمان را به او نشان دهیم. اما بعد از مدتی چهره ی واقعی ما مشخص می شود و شاید این ضربه ی بزرگ تری را به دوستی ما وارد کند. به برندینگ هم همانند دوستی فکر کنید، زمانی‌ که شما سعی می کنید خودتان را بهتر از آن چه که هستید نشان دهید، بیشتر از این‌که فعالیت مثبتی انجام داده باشید، ریسک کرده‌اید.

۴- مشاوره را فراموش می کنند

هنگامی که بحث از برندینگ شخصی  است، نمی توانید اهمیت مشاوره بازاریابی، مشاوره تبلیغات  حتی مشاوره با دوستان و همکاران را نادیده بگیرید. برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران باید جنبه های مختلفی را در نظر بگیرید. شما باید بازاریاب خوبی باشید و علم تبلیغات را به خوبی بدانید، باید بتوانید نویسنده ی خوبی باشید تا نگرش خود را در معرض دید قرار دهید

۵- از تاثیرگذاران کمک نمی گیرند

تاثیرگذاران افرادی هستند که نفوذ زیادی در شبکه های اجتماعی و اینترنت دارند و دنبال‌کننده های آن ها بدون چون و چرا به گفته های شان ایمان دارند. اگر شما متخصص هستید و کارهای بزرگی انجام می دهید، از نزدیک شدن به تاثیرگذاران دریغ نکنید. آن‌ها می توانند در مدت زمان بسیار کوتاهی به شما در توسعه کمک کنند.

۶- محتوا تولید نمی کنند

به صورت ناخودآگاه مردم به آن هایی که دیدگاه های خود را بیان می کنند و می نویسند بیشتر اعتماد می کنند. زیرا نوشتن در مورد دانسته ها و فعالیت های تان به مردم این حس را القا می کند که شما در حوزه خود یک متخصص هستید.

۷- خود را برای کمتر حرف زدن متقاعد می کنند

هر چقدر هم که درون گرا باشید، باید در حوزه حرفه ای و کاری خود این خصوصیت را کنار بگذارید. روزانه پست هایی را در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنید. البته این نکته را به یاد داشته باشید که پست های شما باید حرفه ای باشند و هیچ پستی را بدون فکر و انگیزه منتشر نکنید.

برندینگ

۸-  فالو می کنند تا فالور بگیرند

اشتباه بزرگی که اخیرا بسیاری از افراد مرتکب می شوند اینست که با هدف افزایش دنبال‌کننده های خود اقدام به فالو می کنند. در حالی‌که این استراتژی کاملا اشتباه است و هیچ تاثیری در بهبود برندینگ شما ایجاد نمی کند. در واقع این کار بازگشت سرمایه ی کافی را به شما ارائه نمی‌کند.

۹- کمبود زمان را بهانه قرار می دهند

همان‌طور که اشاره کردیم، برندینگ شخصی یکی از فعالیت های ضروری برای توسعه ی شما است و نباید آن را پشت گوش بیندازید. من درک می کنم که شما به قدری مشغول هستید که نمی توانید زمانی را برای آینده بگذارید. ولی باید به خاطر داشته باشید که برندینگ شخصی به فعالیت های شما سرعت می بخشد و باعث می شود سریع تر نتیجه بگیرید.

۱۰- خودشان و هدفشان را نمی شناسند

برخی از افراد هم هستند که نه تنها کم کاری نمی کنند، بلکه بی گدار به آب می زنند و روش های نادرستی را برای برندینگ شحصی خود به کار می گیرند. اگر بدون هدف گذاری و تعیین استراتژی شروع به برندینگ شخصی بکنید، ممکن است یکپارچه فعالیت نکنید.

۱۱- متمایز باشید

قبل از هر چیزی برای ساخت یک برند به یادماندنی به سه سوال زیر پاسخ های مناسبی ارائه کنید:

۱- شما چه کسی هستید؟
۲- می‌ خواهید چه کاری انجام دهید؟
۳- چرا این کار مهم است؟

جواب دادن به سوال‌ های بالا آن‌چنان که تصور می‌ شود، آسان نیست؛ مخصوصا سوال سوم که چرایی وجودی شما را بیان می‌ کند.

برندینگ

۱۲- همکاری کنید

عمل برندینگ نه تنها مستلزم کار و فعالیت مدیران اجرایی و کارکنان بازاریابی است بلکه نیازمند فهرستی دائم‌التغییر از مشاوران استراتژی، شرک ‎‌های طراحی، آژانس های تبلیغاتی، شرکت های تبلیغاتی، شرکت های تحقیقاتی، روابط عمومی و غیره است.

۱۳- نوآوری کنید

انسان ها به صورت ذاتی دوست دارند که به گروه ها ملحق شوند و همین سبب می شود که به انجام کارهای تکراری و بدون نوآوری عادت داشته باشند. کسب  کارها با دنباله روی و تکرار استراتژی های دیگران نمی توانند رهبر و لیدر بازار باشند.

۱۴- اعتبار ببخشید

همان‌طور که گفتیم نوآوری باید جز ضروری از برندینگ باشد. اما ایده ها بدون اعتبارسنجی هیچ ارزشی ندارند. مسیر کسب  کار رو به جلو و پیش رونده است. تحقیقات خوب و موفق، حداقل مقدار اطلاعاتی است که شما را از دند ‎ی اول خارج می کند و در بزرگراه به پیش می برد.

۱۵- فرهنگ‌ سازی کنید

فرهنگ عبارت است از ذهنیات، اندیشه‌ ها، ایمان ها، باو ها، سنت ها، آداب و ذخیره های فکری و ذهنی یک جامعه. برای این‌که برند شما واقعی باشد، باید هر همکار یا حامی برند نیز بتواند این ویژگی‌ها را داشته باشد.

چکیده

با رشد اینترنت و شروع کسب‌ و کارها و باراریابی اینترنت برندینگ شخصی به موضوع مهمی برای مردم تبدیل شد، زیرا  برندینگ شخصی نقش بسیار مهمی در موفقیت کسب و کارها ایفا کرد. تا جایی که بسیاری از کسب و کارها را با رهبر آن ها می شناسید و تنها به خاطر وی است که از آن کسب و کار خرید می کنید. از همین رو، بسیاری از افراد سعی در ساخت خود می کنند برندینگ شخصی تا از جوانب مختلف و مثبت در زندگی شخصی و حرفه‌ ای خود نهایت استفاده را ببرند.ممنون که با ما همراه بودید.

پاسخ دهید