اشتباهات رایج زنان در محیط کار

اشتباهات زنان در محیط کار

اشتباهات رایج زنان در محیط کار

در محیط کار باید اصولی رفتار کرد و با تلاش تمام سعی نمود تا از اشتباهات دور باشیم. جدا از استعداد‌هایتان و هر‌آنچه انجام داده‌اید، رفتارهای مشخصی وجود دارد که با انجام آنها دید مردم برای همیشه نسبت به شما تغییر خواهد‌ کرد.همه‌ی ما کارهای احمقانه‌ای را که مردم در محیط کار انجام می‌دهند دیده‌ یا درباره‌ی آنها شنیده‌ایم. لازم نیست حتما یک صندلی بردارید و آن‌ را از پنجره بیرون بیندازید یا وسط یک ارائه‌ی مهم، محل را ترک کنید تا زندگی حرفه‌ای خود را به خطر بیندازید.مسائل زیادی وجود دارند که می‌توانند موقعیت‌های شغلی را برای افراد خوب و سخت‌کوش از بین ببرند. اشتباهاتی که غیرعمد صورت می‌گیرند اما می‌توانند عواقب سختی را به‌همراه داشته باشند.«نباید یک اشتباه را دو بار مرتکب شوید، چراکه بار دوم دیگر اشتباه نیست بلکه انتخاب است.»

محققان در حوزه روانشناسی کار به موارد بسیاری توجه کرده‌اند که زنان شاغل چه‌بسا به‌طور ناخودآگاه آن را انجام می دهند. مواردی‌که می‌تواند موقعیت شغلی آنها را تخریب کرده و ریسک کاری داشته باشد.۱۰ نمونه از مهم‌ترین و معمول‌ترین این اشتباهات را در ادامه می‌خوانید.

۱- نیاز به تایید از سوی افراد

اشتباهات زنان در محیط کار

شاید هم مردان و هم زنان علاقه‌مند باشند که مورد توجه و دوست داشتن واقع شوند. ولی این معیار نمی‌تواند کلیت همه‌چیز را در محیط کاری تعیین کند. باید بتوانید متعادل باشید: هم در مقام زنی که کاملاً از نظر دیگران دوست‌داشتنی است، و هم زنی که سرسخت و با‌درایت کافی است.پس سعی کنید که این شیوه را همیشه در‌پیش گیرید: با صراحت و روشنی تمام ابراز‌عقیده کنید. بدین‌ترتیب سایرین هم در‌می‌یابند که شما به نظرات و عقاید آنها کاملاً توجه می‌کنید.

۲- رأی‌گیری پیش از تصمیم‌گیری

این پدیده به ویژه در میان زنان جوان شایع است. زنان عمدتاً خواهان جلب آرای دیگران هستند. بسیاری از آنها نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند تا زمانی‌که نظر همه افراد را جویا نشده‌اند. سعی کنید در ابتدا نظرخود را بیان کنید. سایر همکاران باید متوجه شوند که شما نیاز به تایید دیگری ندارید و از اطلاعات کافی نیز برخوردارید.

۳- نگاه متفاوت به محیط کار

در هر سازمان و نهاد کاری، قوانین و محدودیت‌های مخصوص به‌خود وجود دارد. باید آنها را تشخیص داده و بفهمید چه کسانی به بهترین شیوه به آنها عمل می‌کنند. بدین‌ترتریب می‌توانید به موفقیت واقعی دست یابید.سعی کنید به الگو‌های رفتاری کسانی توجه کنید که آروز می‌کنید زمانی در جایگاه آنها باشید. این توجه هر چه سریع‌تر جایگاه شما را بهبود می‌بخشد.

۴- عدم‌توجه کافی به پوشش ظاهری

اشتباهات زنان در محیط کار

این مسئله به‌ویژه در سطوح پایین‌تر شغلی شایع است. زنان به ظاهر فیزیکی خود توجه کافی ندارند. همیشه این اصل را مد‌نظر داشته باشید: شما باید متناسب با شغلی که خواهان آن هستید لباس بپوشید، نه شغلی که دارید.اگرچه ظاهر نمی‌تواند و نباید تعیین کننده باشد، اما در فضای کاری که افراد مختلف با روحیات و نظرات متفاوتی در رفت‌وآمد هستند ظاهر شما در وهله نخست بسیار تعیین‌گر است. از خود بپرسید چگونه ظاهر خود را آماده کنم و این چه تاثیری در موفقیت خواهد داشت؟ مطمئن باشید که بسیاری از اوقات، نوع لباس شما بر رفتار و منش شما هم تأثیر‌گذار است.

۵- شیوه‌ی طرح نظرات

عقاید خود را به‌صورت سوال مطرح نکنید. آنها را واضح و بی‌هیچ تردید به زبان آورید. بیشتر زنان به این عادت دارند که ملایم به‌نظر برسند، به خصوص وقتی‌که سوالی را مطرح می‌کنند، در مقایسه با زمانی که عقیده‌ای را بیان ‌می‌کنند. بیان ایده‌های خود در قالب سوال، موجب عدم اطمینان و نبود اعتماد به‌نفس در شما می‌شود.

۶- فداکاری و محبت بیش‌از‌حد زنان

وقتی اشتباهی رخ می دهد و فرد مقصر یک زن است بسیار نامحتمل است که آن زن بایستد و از خود دفاع کند. اگر شما اجازه دهید که قربانی دیگران شوید، احترام خود را نیز بین همکاران از دست خواهید داد. دفاع‌کردن از حق خود به معنای ظلم به دیگران نیست، بلکه بدین معناست که به شما به چشم عنصری ضعیف و ناتوان نگاه کنند.

۷- استفاده از قالب‌های زبانی تکراری

شاید، نمی‌دانم، مطمئن نیستم، تا‌حدی، تقریباً و … . این نوع کلمات اعتبار شما را در چشم دیگران پایین می‌آورد. اینطور به‌نظر می‌رسد که نمی‌شود با اطمینان کامل رویتان حساب کرد، چرا‌که خود شما نیز اغلب نامطمئن هستید. این عبارات را هنگام بیان ایده‌ها و عقاید خود در محیط کار بکار نبرید. همیشه صراحت و تحکم پیشه کنید.

۸- انتظار برای توجه و خطاب شدن

اشتباهات زنان در محیط کار

اغلب زنان منتظر می‌مانند تا مورد خطاب قرار گیرند و این به نظرشان رفتاری مودبانه است. به خصوص وقتی که تعداد زیادی از مدیران حضور دارند. اما باید این را هم بدانید که شما ممکن است با صحبت نکردن یا خیلی زود صحبت کردن در جلسات به خودتان ضرر برسانید. زمان مناسب را انتخاب کنید. شما باید جزء دو سه نفر نخستی باشید که در جلسات صحبت می کنند. نه لزوماً برای بیان عقاید و نظرات خود، بلکه شاید برای پرسیدن یک سوال یا پشتیبانی از نظر و گفته‌‌ی افراد دیگر.

۹- کسب تکلیف

اغلب انتظار می‌رود زنان مانند بچه برای انجام هر کاری کسب تکلیف کنند، اما این طرز فکر در مورد مردان صادق نیست. این معادله را به‌هم بزنید. این شما هستید که باید دیگران را از برنامه‌های خود آگاه کنید. و از آنها بخواهید که به شما پیشنهاد دهند.

۱۰- صرفه‌جویی برای شرکت

محیط کاری زنانه معمولاً از مردان پایین‌تر است. اما این زنان هستند که تمایل دارند در کارشان کاملاً صرفه‌جو و اقتصادی باشند. بدین ترتیب ممکن است این طرز فکر پیش بیاید که زنان قادر نیستند بودجه‌های بالا را به‌درستی مدیریت کند. هنگامی که پول شرکت در اختیارتان قرار می‌گیرد بخشنده باشید. نیازی به صرفه‌جویی نیست. برای تمامی آن برنامه‌ریزی کنید.

چکیده
این کار ساده ای است که تبعیض جنسیتی و روند اجتماعی را عوامل اصلی کمی تعداد زنان در پست های مدیریتی  و کارمندی بدانیم. ولی همه تقصیرها به گردن جامعه نیست. در اینجا ۱۰ مورد از کارهای ناخودآگاهی که زنان در کارشان انجام می دهند و باعث تخریب موفقیت شغلی آنها می شوند را شناسایی کرده و برای شما بیان نمودیم.

پاسخ دهید